راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گرانی گوشت و مرغ، هنوز در راه است
21 میلیون مرغ
بی سرو صدا
درایران معدوم شد

 

 

صنعت مرغداری در ایران طی چند سال گذشته و در دوره زمامداری  احمدی نژاد، با مشکلات و تنگناهایی مواجه گشته که به نظر نمی رسد به آسانی قابل حل باشد. طبق آخرین آمار های سازمان برنامه منحله، میزان سرمایه گذاری در صنعت مرغداری و صنایع وابسته، بعد از نفت، دومین مقام را داراست و به همین علت توجه ویژه ای را می طلبد.

مشکلات مرغداری های ایران به طور کلی به سه دسته تقسیم می گردد  و هر کدام اهمیت خاص خود را دارد:

1- مشکلات ناشی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی- بعد از تحریم های متعدد در چند سال گذشته ، واردات مواد مورد نیاز مرغداری ها دچار تنگناهای زیادی شده است. 80% از دان مورد نیاز مرغ، از خارج تامین می گردد. ذرت و سویا، بیشتر از کشورهای آمریکا، برزیل، آرژانتین و کانادا وارد کشور میشود و مکمل ها، واکسن ها، داروها از کشور های اروپایی و آمریکا و چین تهیه میشود. تا سال گذشته، به هر ترتیبی مواد فوق به قیمت های متعارف و گاهی بیشتر تهیه می شد ولی بعد از تحریم بانک ها که انتقال وجه و گشایش اعتبار در اروپا و حتی دبی مشکل شد، با کمبود و گرانی مواد، بخصوص داروها و واکسن ها مواجه شدیم. به همین علت بیماری ها در نیمه دوم سال 89 به نحو خطرناکی طغیان کرده و باعث نابودی گله های بزرگی از طیور پرورشی شد.

در اواخر همین سال، حدود 830 واحد مرغداری تخمگذار، با 20.000.000 قطعه مرغ  و 15 واحد مرغ مادر با 1.000.000 قطعه مرغ به علت بیماری آنفولانزا ی فوق حاد معدوم گردیده که یکی از دلایل مهم گرانی مرغ و تخم مرغ است.

2- سوء مدیریت دولت: در دو دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، در سازمانهای مرتبط با کشاورزی و دامپروری، مدیران انتصابی، اکثرا" تکنوکرات های باتجربه و با کفایتی بودند و علیرغم حذف یارانه ها که در زمان جنگ ایران و عراق وضع گردیده بود، با پرداخت وام های کم بهره، خیلی زود مرغداران توانستند با شرایط جدید خود را تطبیق داده و حتی تولید علمی تر شده و کیفیت و کمیت بالاتری پیدا کند.

در دوره احمدی نژاد،  تمامی مدیران از سطح وزیر کشاورزی  و ریاست سازمان دامپزشکی تا مدیران کل و حتی ریاست ادارات شهرستانها تغییر کرد و مدیران جدید هم سو با خط فکری دولت روی کار آمدند. در نتیجه، مشکلات تولید برای این مدیران، اولویت اول را ندارد و علاوه بر اینکه بی تجربه هستند، بی کفایت نیز می باشند. مثلا علی آبادی، متولی ورزش کشور، به ریاست سازمان شیلات و آبزیان منصوب میگردد. یکی از عوارض این مدیریت، سست شدن قرنطینه دامی و ورود دام بیمار و انتقال بیماری از کشورهای همسایه نظیر افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق است. بیماری تب برفکی  در گاو و گوسفند و آنفولانزای فوق حاد نمونه های مشخص این وضعیت است. در حال حاضر، استان های تهران، قم، مازندران ، البرز، سمنان، قزوین و مرکزی درگیر بیماری کشنده آنفولانزای فوق حاد است. کمک های حمایتی دولت و مجلس برای جلوگیری از ورشکست شدن مرغداری ها تقریبا صفر است.

3- طرح تحول اقتصادی: پس از حذف یارانه های انرژی در سه ماهه آخر سال 89، و گران شدن سوخت و برق، ضربه کاری دیگری به پیکر نحیف مرغداری وارد آمد. با ده برابر شدن قیمت گازوییل و هفت برابر شدن قیمت گاز و برق، قیمتهای تمام شده مرغ زنده به طور متوسط در سال 15% افزایش یافت.

همچنین بالا رفتن کرایه حمل و نقل باعث افزایش حداقل 8% دیگر به قیمت فوق گردید. با توجه به اینکه در حال حاضر دولت به طور مصنوعی، سعی در ثبات  قیمتهای مواد و خدمات رادارد و این وضع نمی تواند مدت زیادی پایدار بماند، افزایش قیمت های پیش بینی نشده در سال 1390 در راه است.

با در نظر گرفتن کلیه عوامل ذکر شده ملاحظه  میگردد که قیمت مرغ کیلویی 3500 تومان و تخم مرغ شانه ای 5000 تومان موقتی بوده و گرانی بیشتری در راه است.

تعطیلی مرغداری ها علاوه بر زیان اقتصادی به تولید کننده ها و قیمتهای بالا برای زحمتکشان که واقعا" کمر شکن است، باعث بیکارشدن  تعداد زیادی  کارگر در مرغداری ها و صنایع وابسته خواهد شد.

 

 

 

 

   راه توده 311     29 فروردین ماه 1390

 

بازگشت