راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

58  سال، پس از درگذشت استالین
خدمات تاریخی استالین
نباید پشت
استالین ستیزی سرمایه داری
پنهان بماند

سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

به مناسبت پنجاه و هشتمین سالگرد در گذشت استالین، هیاتی از حزب کمونیست روسیه و عده ای از شهروندان  مسکو و نمایندگانی از دیگر مناطق روسیه در میدان سرخ مسکو گرد هم آمدند و با گذاشتن تاج های گل پای بنای یاد بود استالین،  یاد رهبر دوران غرور انگیز اتحاد شوروی را گرامی داشتند.

از طرف شرکت کنندگان در این مراسم گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه ، فرازهایی را از دوران رهبری پر پیچ و خم و تاریخ ساز یوسف ویسارویچ استالین برای خبرنگاران بیان کرد . او یاد آوری کرد، زمانی که استالین به رهبری اتحاد شوروی رسید، بحران های عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سراسر اروپا و امریکا را فرا گرفته بود. آن زمان در اروپا 49 حزب فاشیستی بوجود آمده بودند و حکومت سه  کشور در این قاره بدست احزاب فاشیستی افتاده بود. کلیه دولت های وقت با حاکمیت سرمایه داری برای اعمال سیاست های فاشیستی و ناسیونالیسم افراطی با هم در مسابقه بودند و هر نیروی آزادی خواهی را که می خواست از هویت انسانی خود دفاع  کند نابود می کردند.  

در همین زمان نیز امریکا با افت  25 در صدی اقتصادی خود با بحران های اجتماعی  دست و پنجه نرم میکرد. این در حالی بود که اتحاد شوروی با مدیریت بی بدیل استالین، رشد اقتصادی 15 تا 20 در صدی را داشت. در اولین برنامه 5 ساله آنها توانستند بیش از 100 شهر جدید بسازند. مناطق صنعتی مختلف ایجاد کنند و صنایع سنگین را در سطح وسیع با تکنیک پیشرفه بر پا کنند.

یکی از دلایلی که اتحاد شوروی در دوره جنگ کبیر میهنی توانست بر آلمان نازی چیره گردد  برتری تکنیکی جنگ افزارهای نظامی آن بود. یک ژنرال آلمانی که در دادگاه نورنبرگ بعد از جنگ دوم جهانی به جرم جنایات جنگی محاکمه میشد چنین گفت: "پیروزی اتحاد شوروی در جنگ به دلیل نحوه  آموزش اجتماعی، تعلیم در مدارس حزبی و سطح بالای سیستم آموزشی آنها و تکنوژی پیش رفته بود".

اتحاد شوروی در مدت کوتاهی توانست با برقراری نهاد های آموزشی ارزشمند، قبل از هر چیز درس میهن دوستی و برادری و برابری را به شهروندان خود آموزش دهد. این آن اکسیری بود که منجر به اتحاد و یگانگی مردم کشور پهناور ما گردید و آنها توانستند از آزمون جنگی مهیب سر افراز بیرون بیایند.

نبوغ استالین در تشخیص واقعیت ها و سازماندهی توده های مردم برای دستیابی به درجات زندگی متعالی  بود. او ثابت کرد که در شرایط بحرانی هم می توان از توانایی های مردم به شکل معجزه آسایی برای حل مشکلات اجتماعی و وضعیت های غیر قابل پیش بینی گره گشایی کرد و زندگی اقتصادی را سر و سامان داد.

 حزب کمونیست توانست با سازماندهی به موقع، به کمک مردم، از کناره های رودخانه ولگا تا کوه های اورال بیش از 1500 کارخانه همراه 10 میلیون انسان را جابجا کند تا در مناطق امن استقرار یابند و از گزند فاشیسم در امان بمانند. در عرض سه  ماه روی زمین های بایر کارخانه هایی با پیش رفته ترین تکنیک های روز بنا شد تا خصوصا بتوان در کارزار جنگ به برتری تکنیک نظامی دست یافت. چنین دستآورد عظیمی را هیچ دولتی و هیچ جنگی در تاریخ به یاد ندارد .

فاشیست ها بر این گمان بودند که با اولین ضربه به کشور شوراها، این کشور با ملیت های مختلف، همه اقوام برعلیه حکومت خواهند شورید و به استقبال آنها خواهند رفت و به قدر قدرتی آنها گردن خواهند گذاشت. در حالی که با نا باوری آن ها، همه ملیت ها به پشتبانی دولت شورا ها کمر همت بستند و برای دفاع از سر زمین خود به ارتش و یا به گروه های پارتیزانی پیوستند.

در اولین روز جنگ، رهبران کلیساهای پرواسلاو با بانگ بلند از مردم روسیه و دیگر ملیت ها  خواستند تا در مقابل متجاوزان مسلحانه از سر زمین خود دفاع کنند.

پیروزی اتحاد شوروی بر فاشیست های آلمانی و ژاپنی در سال 1945 یک امر ساده و ساده به دست آمده ای نبود. عملا کشور ما تبدیل به یک قدرت جهانی شده بود و خلق های جهان به توانمندی و مردمی بودن آن و رهبری استالین ایمان آورده بودند. جای تاسف است که امروزه حکومت گران  روسیه ضمن به زبان آوردن  پیروزی خلق های ما بر فاشیزم و حتی مباهات به آن، هیج اشاره ای به رهبری حزب کمونیست و رهبر این حزب که نقش تعیین کننده ای در سازمان دادن توده ها داشتند  در آن زمان، نامی نمی برند.

در محراب خونین  پیروزی و زدودن سایه شوم جنگ از آسمان جهان، خلق های ما 27 میلیون از بهترین و کاراترین دختران و پسران خود را از دست داد. این یعنی کشته شدن یک نسل. بیش از 19 میلیون کودک در کشور ما بدون پدر و مادر، یعنی یتیم ماندند. سرپرستی و سر و سامان دادن آنها را دولت خود بر عهده گرفت و با ایجاد مکان ها و آموزشگاه های مخصوص مسئولیت تعلیم و تربیت آنان را عهده دار شد.

من در یکی از روستا های منطقه اورال بزرگ شدم. در زمان کودکی ما در آن منطقه تعداد تانک های سوخته و تخریب شده بیشتر از خانه های سالم بود. با همه کمبود ها و نارسایی ها، اول ماه سپتامبر کلیه کودکان باید به مدرسه می رفتند. تمامی وسایل تحریراعم از مداد، دفتر و کاغذ برای همه مجانی بود و یک وعده غذای گرم هم داده می شد. در آن زمان مساله ای به نام مواد مخدر مطلقا وجود نداشت. این در حالی است که امروزه بیش از 2 میلیون کودک در روسیه توانایی  به مدرسه رفتن را ندارند. طبق گفته مقامات دولتی در کشور ما حدود 6 میلیون معتاد به مواد مخدر وجود دارد. دولتمداران روسیه در بوق و کرنا دم از مبارزه با مواد مخدر می زنند، اما هیچ کس نمیداند چه کسی و چه  نیرو هایی در کجای کشور با این ماده خانمانسوز و عوامل آن مبارزه می کنند.

در حاکمیت شوراها، دولت همه امکانات را برای پرورش استعداد ها در زمینه های مختلف فراهم می کرد. بهمین دلیل جوانان خصوصا می توانستند آمال و آرزوهای خود  را متحقق کنند و از زندگی لذت ببرند و به سهم خود روی زمین پادشاه و خدای خود باشند.

هر حاکمیتی اگر تکیه به شهروندان خود بکند و به تک تک آنان احترامی در خور بگذارد، هیچ نیرویی نخواهد توانست اراده خود را به آن ملت تحمیل کند.

رهبر حزب کمونیست روسیه در خاتمه صحبت های خود بر مزار استالین و در برابر بناهای یاد بود رهبران و قهرمانان اتحاد شوروی یاد آوری کرد که با اطمینان باید گفت که بدون تکیه بر اندیشه های لنین و استالین و تجربه حکومتی اتحاد شوروی، امکان برون رفت از بن بستی که جامعه روسیه به آن گرفتار است ممکن نیست. سرمایه داری اولیگارشی حاکم بر سرنوشت مردم ما، جز تباهی و سیه روزی ارمغان دیگری برای خلق های کشور پهناور ما نداشته است. باز گشت شهروندان روسیه به گذشته های افتخار آفرین خود امری است ناگزیر و چه دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد .

در پایان این مراسم تاج های گلی که حزب کمونیست تهیه دیده بود بر مزار لنین، استالین و ژنرال ژوکف فرمانده ارتش سرخ اتحاد شوروی در زمان جنگ دوم جهانی گذاشته شد.

 

 

 

   راه توده  307    16 اسفند ماه 1389

 

بازگشت