راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

میان کردستان عراق و سپاه
جنگی منطقه ای در تدارک است؟
صالح باشکوئی
 

بحرانی سیاسی دامنگیر کردستان عراق شده که رهبران این دولت محلی معتقدند دست جمهوری اسلامی در پشت این بحران سازی است.
روز 29 ژانویه حزب گوران – تغییر – در بیانیه ای ، خواستار ابطال کابینه برهم صالح و رای گیری مجدد برای ریاست اقلیم کردستان شد. بهانه طرح این خواست تقلب در انتخابات اخیر ریاست اقلیم کردستان است که در آن بارزانی برنده اعلام شد.
گروه مسلح پژاک، به بهانه دستگیری و اعدام یکی از افراد خود، در اربیل تظاهراتی برپا کرد و در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی جمع شده و بسوی آن سنگ پرتاب کرد. تفاهم غیر مستقیم دولت محلی برای برپائی چنین تظاهراتی در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی، خود نشانه ای بود از اختلافاتی که بین دولت محلی کردستان عراق و جمهوری اسلامی در حال رشد است.
بصورت همزمان، کمال میراودلی، یکی از چهره های سیاسی کردستان و عمر سید علی – عضو جدا شده دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق –  نیز پرچم مبارزه با فساد در دولت بارزانی را بر افراشتند که دراین زمینه نیز دولت کردستان عراق اعتقاد دارد، جمهوری اسلامی از آنه حمایت می کند!
این دو با اشاره به تحولات جاری در منطقه و همچنین تظاهرات اخیر در بغداد، رهبران دولت محلی کردستان را از سرنوشت مبارک در مصر و بن علی در تونس ترساندند!
دولت کردستان عراق، یغذ "صلاح الدین بهاالدین" از وابستگان جنبش "تغییر" به تهران را بی ارتباط با دخالت های جمهوری اسلامی در امور داخلی کردستان عراق نمی دانند.
حتی مسعود بارزانی رئیس دولت کردستان عراق نیز رسما قرارگاه رمضان و قدس سپاه پاسداران را متهم به این تحریکات کرده است.
حزب تغییر و هواداران آن از نسل جوان کردستان اند و شاید قیام های اخیر در تونس و مصر و لیبی و بحرین مشوق آنها برای به خیابان آمدن علیه دولت محلی کردستان باشد. آنها به ساختمان حزب دمکرات کردستان عراق در سلیمانیه با سنگ حمله کردند. شبیه همان اقدامی که پژاکی ها در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی کردند!
 درجریان سنگ پرانی به طرف مقر شماره 4 حزب دمکرات کردستان عراق، گفته می شود از بالای ساختمان به سوی تظاهر کنندگان سنگ پران شلیک شده و یک تن نیز کشته شده است. دولت محلی این عمل را انکار می کند و مخالفان می گویند فیلم آن را دراختیار دارند.
شبکه تلویزیونی سی. ان. ان نیز در گزارش خود از تظاهرات در برابر مقر حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که 36 تن از نیروهای نظامی و امنیتی زخمی شدند و حتی در حلبچه بک نفر پلیس کشته شده است.
این درحالی است که منابع داخلی می گویند در جریان همین تظاهرات و درگیری ها 57 نفر از مردم نیز مجروح و 2 تن نیز کشته شدند.
دولت کردستان برای پایان بخشیدن به درگیری ها پایگاه شماره 4 حزب دمکرات کردستان عراق را در سلیمانیه تعطیل اعلام کرد و مخالفان در فیس بوک نوشتند: گل بر گلوله، پیروز شد!
 
از سوی دیگر به نوشته روزنامه های محلی مسعود بارزانی خطاب به مقامات اروپایی، به آنها اطمینان داد که امنیت و ثبات در کردستان عراق خدشه ناپذیر است.
تازه ترین اتهام حزب دمکرات کردستان عراق از جمهوری اسلامی آنست که سپاه پاسداران می خواهد با لشگر کشی به پنجوین، این منطقه از خاک کردستان عراق را اشغال کند. مردم برای مقابله با چنین واقعه ای اعلام آمادگی کرده اند و در شهر کرکوک مهم ترین بحث مردم بر سر همین واقعه احتمالی است.
آیا جمهوری اسلامی در پی آفریدن یک بحران مرزی برای فرار از بحران داخلی است؟ آیا زمان اصلاحاتی در حکومت کردستان عراق فرا رسیده است؟ آیا دولت کردستان عراق نیز برای گریز از اصلاحات، از یک درگیری نظامی با جمهوری اسلامی استقبال می کند؟ و از همه اینها مهم تر، آیا دست هائی از آنسوی دور مرزها منطقه ای، در صفوف سپاه و دولت خودگردان کردستان عراق، تدارک یک جنگ منطقه ای را با هدف دخالت نظامی در امور داخلی ایران را دیده اند؟
آینده، پاسخ همه این سئوالات را خواهد داد.

راه توده 306 9 اسفند ماه 1389

بازگشت