راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه تلویزیونی دبیراول حزب کمونیست فرانسه- 2
فرانسه به استقبال
عبور از "سرکوزی" می‌رود

 

انتشار بخش هائی از مصاحبه دبیراول حزب کمونیست فرانسه، در شماره گذشته راه توده نه تنها با استقبال بسیار روبرو شد، بلکه پیام‌های بسیاری دریافت شد مبنی بر این که اگر این مصاحبه بخش‌های دیگری هم دارد که ترجمه و منتشر نکرده اید، آن را نیز ترجمه و منتشر کنید. با توجه به این استقبال و پیام‌های دریافتی، بخش‌های دیگری از مصاحبه نیز ترجمه شده که آن را در ادامه می‌خوانید:

 

 

- 43 درصد جوانان حومه‌های حساس پاریس بیکار هستند. حزب شما در این مورد چه راه حل و پیشنهادی دارد؟

ج- این سئوال را دولت باید پاسخ بدهد، نه ما. طبیعی است که حداقل برای جلوگیری از گسترش بیکاری باید در تمام کشور و از جمله حومه‌های پاریس برای بیکاران تولید کار کرد.

 

- شرکت‌های خصوصی و یا دولت باید پیشگام این تولید کار شوند؟

هر دو. هم شرکت‌های خصوصی و هم شرکت‌های دولتی، اما شما شاهدید که سیاست‌های دولت در این زمینه برعكس است. شرکت‌های دولتی نه تنها ایجاد اشتغال نمی کنند، بلکه از تعداد کارکنان و کارمندان خود در این مناطق کم می‌کنند. ما این را سیاستی نادرست می‌دانیم که ادامه آن بیکاری را گسترده تر می‌کند و همه مشکلاتی که اکنون در حومه‌ها شاهدش هستیم در مراکز خواهیم دید.

از طرف دیگر، سیاست شرکت‌های خصوصی هم بر مبنای ترک مناطق حساس حومه پاریس قرارگرفته است. این شرکت‌ها استقرار در حومه هائی از پاریس را آغاز کرده‌اند که اطمینان دارند در آنها امنیت بیشتر و در آمد ثابت دارند. حتی در مواردی بعضی از شرکت‌ها که در حومه‌های پاریس فعالیت می‌کنند؛ از استخدام جوانان این مناطق خودداری می‌کنند. راه حلی که درحال حاضر ما پیشنهاد می‌کنیم آنست که دولت با کمک‌های مالی خود و کاهش هزینه‌های مالیاتی، موسسات را تشویق به استخدام کند .

 

- البته از طرف دولت اقداماتی در این مورد انجام شده تا شرکت‌های خصوصی در مناطق حومه پاریس مستقر شوند و از کمک‌های دولتی نیز بر خودردار شوند.

بله اما باید با این شرکت‌ها قرارداد بسته شود تا ضمن برخورداری از کمک‌های مالیاتی دولت جوانان و بیکاران را استخدام کنند. دلیل این امر آنست که مالیات هائی که دولت به این شرکت‌ها می‌بخشد، در واقع سرمایه‌های خود مردم است که نزد دولت جمع می‌شود، نه درآمد و ثروت دولت. درحالیکه شما هم میدانید که برخی از این شرکت‌ها استخدام می‌کنند اما اکثر آنها از استخدام بیشتر خودداری می‌کنند. از طرف دیگر باید به شرکت‌های تازه بنیاد و فعال کمک شود، در حالیکه میدانیم بانکها از دادن قرض به این شرکت‌ها خودداری می‌کنند.

 

- شما می‌گوید باید بانکها را ملی کرد؟

بله. با صراحت می‌گویم که حزب ما طرفدار ملی شدن بانک هاست. باید پولی را که در بانک‌ها وجود دارد در اختیار گرفت و سیاست‌های بانک‌ها را تغییر داد و قوانین بانکی را در رابطه با وام‌ها وبهره تغییر داد. باید مقرات و قوانین دیگری را جایگزین قوانین کنونی کرد. اکنون درهای صندوق‌های بانک‌ها بر روی اکثر شرکت‌هایی در خواست وام می‌کنند بسته است و در بیشتر موارد می‌گویند که شرکت‌ها به اندازه كافی سود ندارند و نمی توان به آنها وام داد. شروطی در سیستم مالی و بانکی ما وجود دارد که با معیار بازار مالی جهانی تعیین می‌شود و ما معتقدیم این شروط باید تغییر کند.

 

- شما موافق کنار گذاشتن "یورو" از سیستم پولی و بانکی فرانسه هستید؟

بله. قطعا. این پول به عنوان یک واحد پولی مبادلاتی و برای چرخش بازار سرمایه داری تعیین شده است، و می بینیم که نقش آن کمک به بازارهای مالی است و نه كمك به بازار تولید کار و تحولات اجتماعی در فرانسه. این مسئله خیلی‌ها را نگران می‌کند. ما وقتی در رابطه با پول مشترک در اروپا صحبت می‌کنیم، منظورمان یک پول مشترک "همکاری" است. در حال حاضر آلمان و فرانسه از هم پشتیبانی می‌کنند. سارکوزی از مرکل پشتیبانی می‌کند و مرکل از سارکوزی . چه کسی از مردم حمایت می‌کند؟ ما باید روش استفاده از یورو را تغییر دهیم.

 

- یعنی از یورو خارج شویم؟

 خیر. کشوری که ازمنطقه پولی یورو خارج شود در مقابل بحران اقتصادی کنونی تنها می‌ماند. من فکر میکنم که اشتباه است که از منطقه یورو خارج شویم، اما می‌گویم که باید شیوه استفاده از یورو تغییر کند. بحث بر سر نقش یورو در داخل فرانسه است. خانم مرکل- صدراعظم آلمان - برای بار اول خروج از یورو را مطرح کرد. او در رابطه با کشور‌های فقیر منطقه پولی یورو در اتحادیه اروپا گفت که این کشورها یا باید قوانین کشورهای قوی اتحادیه اروپا را قبول کنند ویا از دایره پولی یورو خارج شوند. توجه داشته باشید که آنچه ما می‌گوئیم و پیشنهاد می‌کنیم با آنچه بعضی از رهبران حزب سوسیالیست و سوسیال دمکرات اروپا و رهبران راست می‌گویند متفاوت است.

 

- دومینیک استروسکان كه رییس صندوق پول است خود را سوسیالیست می داند.

بله. ایشان روزی در جنبش چپ حضور داشته است. اما تصمیمات صندوق بین‌الملی پول ربطی به حزب کمونیست فرانسه ندارد. اگر روزی استروسکان خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد ما به برنامه او توجه می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم. ولی سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول سیاست‌های "چپ" نیست. اگر استرووسکان بخواهد سیاستهای این صندوق را در فرانسه دنبال کند، حزب کمونیست فرانسه دربرابر آن خواهد ایستاد.

 

- شما بین سارکوزی و استروسکان در صورت نامزدی برای انتخابات آینده به کدام آنها رای میدهید؟
قطعی است که ما به سارکوزی رای نمی دهم.  تا پایان سال2010 مردم 5 سال او را تحمل کرده‌اند. حضور او در مقام ریاست جمهوری برای 5 سال دیگر غیر‌ممکن است. فرانسه او را تحمل نمی کند.

 

- چرا شما از "جبهه ملی" و رهبر آن " لوپن" انتقاد می‌کنید؟

 ما با نظرات او در باره مسلمانان در فرانسه موافق نیستیم. یک اظهار نظر او در شرایط کنونی که بحران اقتصادی همه جا سایه افکنده، فورا در رسانه‌ها بازتاب وسیع می‌یابد تبدیل به یک موضوع جدی می‌شود. تاریخ به ما آموخته که در شرایط استثنایی در دوره بحران سیستم سرمایه داری همیشه جایی برای احزاب "پوپولیسم" خالی می‌شود که این خیلی خطر ناک است. بنا براین، همه باید در این مورد فکر کنند. ما نباید در این شرایط بحرانی با آتش بازی کنیم. در این شرایط بحرانی و سخت که مردم امید زندگی را از دست می‌دهند. مردمی که نمی دانند به چه کس پناه بیاورند و چگونه از این بحران رهایی یابند.

 

- میدانید که خیلی از مردم عادی در این شرایط به "جبهه ملی" لوپن رای می‌دهند.

خیر، خیر. این طور که می‌گوئید نیست. البته افراد کم اطلاع و زیر فشار تبلیغاتی می‌توانند در چنین شرایطی به جبهه ملی رای بدهند؛ اما این عمومیت ندارد. این رای دهندگان کسانی هستند که نمی دانند چگونه از چنگال گرفتاری‌های خود رهایی یابند. این افراد تحت تاثیر یک سخنرانی که در آن گفته می‌شود دشمن نزدیک شما داخلی نیست، بلکه "مسلمانان" خارجی‌اند قرار میگیرند. دولت باید جلوی این‌گونه سخنرانی‌های تحریک آمیز را بگیرد و آن را ممنوع کند. و دستگاه قضائی کشور نیز مروجان و تشویق کنندگان این نوع سخنان تحریک آمیز را تحت پیگرد قرار بدهد.

 

- یعنی شما میگوئید که "لوپن" را به تلویزیون دعوت نکنند؟

تلویزیون مجبور نیست او را برای اکثر برنامه‌های تلویزیونی خود دعوت کند. شما شاهدید که یکباره برای چند روز همه مطبوعات و برنامه‌های تلویزیونی به "ژان ماری لوپن" و نظرات ناسیونالیستی و افراطی او اختصاص می‌یابد. ما میگوئیم مطبوعات و تلویزیونها مجبور نیستند نظرات تحریک آمیز او را تبلیغ کنند. من فکر میکنم امکانات تلویزیونی و زمانی که در اختیار لوپن رهبر جبهه ملی قرار میگیرد تا نظرات افراطی خود را مطرح کند در مقایسه با وقتی که بعنوان نمونه در اختیار من و یا حزب کمونیست فرانسه قرار میگیرد بسیار زیاد است و حتی قابل مقایسه نیست. شما ممکن است بگوئید که مردم زیادی می‌روند پای صندوق‌های رای و به حزب لوپن رای می‌دهند. اما من از شما سئوال می‌کنم که زمینه تبلیغ و تشویق مردم برای رای دادن به حزب لوپن را چه رسانه هائی فراهم می‌کنند و چه کسانی پشت این تبلیغات قرار دارند؟


- شما در ابتدای این مصاحبه گفتید که با ملی شدن بخشی از بانکها موافق هستید. این در شرایطی است که مردم هم مخالف سیاست‌های بانکی هستند و این مسئله مثبتی است که مطرح شد. اما نگفتید که با 1600میلیاردیورو قرض بانک‌ها، چه پولی برای آنها می‌ماند که بتوان آن را ملی کرد و موجب ورشکستگی آنها نیز نشد؟

- قبل از هر چیزباید بگویم که بانک‌ها مقروض نیستند. بانکها  پول من و شما را دریافت می‌کنند و سود می‌برند. بانکها پول‌هایی را که ما در آنجا می‌گذاریم را در اختیار دارند. به یاد داریم وقتی فوتبالیست فرانسوی "اریک کانتونا" در مصاحبه خود به مردم فرانسه گفت که پولهای خود را از بانکها خارج کنید. من گفنم نه فقط پولی که در دست بانکداران است باید تحویل گرفت بلكه کلید صندوق خزانه بانک را باید از آنها خواست. این پول پول مردم است، پول حقوق مردم فرانسه است که در بانکهاست. بنابراین، ما حق داریم بگوئیم چگونه می‌خواهیم از این پولی که در بانکها موجود است اسنفاده کنیم. مردم باید خودشان اختیار پولشان را در دست بگیرند تا بتوانند در سیاست‌های مالی نقش داشته باشند. ما در سال 1981 موفق شدیم بانکها را ملی اعلام کنیم .این یک پیشنهاد چپ ویا تخیلی نیست، قابل اجرا وطبیعی است که در این دوره بحران اقتصادی این سئوال باید مطرح شود که ما چگونه به بانکها پول می‌دهیم. اروپا 500 میلیارد دلار به بانکها برای خروج از بحران تزریق کرد. پس پول وجود دارد. وقتی ما این امکان را داریم که به بازار مالی پول تزریق کنیم، بنابر این میتوانیم از این پول برای دادن وام به هر کس که بخواهیم استفاده کنیم.

 

 

 

                        راه توده  299    13 دیماه  1389

 

بازگشت