راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنرانی "سارا واگن کنشت" از حزب چپ در پارلمان آلمان

پول مالیات دهندگان آلمانی

بعنوان کمک به یونان

به جیب بانکداران یونان میرود

ترجمه عسگر داوودی

 
 

«سارا واگن کنشت» نماینده آلمان در پارلمان این کشور از «حزب چپ» در جلسه رای گیری برای بودجه سال 2013 آلمان، طی سخنانی صریح و شدید الحن، با پرداخت وام به یونان بحران زده از جیب مردم مالیات دهنده آلمان به سود بانکداران یونان مخالفت کرد. وی دراین سخنرانی حقایقی را فاش ساخت که هیچ رسانه تصویری و صوتی و چاپی هنگام پرداختن به بحران اقتصادی اروپا و به ویژه یونان، به آنها اشاره نمی کنند و می کوشند با پخش اخبار حاشیه ای همه را در بی خبری نگهدارند.

خانم "واگن کنشت" که از پدر ایرانی و از مادر آلمانی است در پارلمان آلمان گفت:

 

آقای رئیس، همکاران محترم، مستقیما برویم سر اصل موضوع.

در زندگی روزمره اصطلاح «ورشکسته» به کارخانه دار و صاحب شرکتی اطلاق می شود که مرتبا قرض می گیرد تا بدین وسیله بخشی از قرض های قبلی و بهره آنها را بپردازد و شما می دانید کسی که مرتبا وام دریافت می کند تا وام های عقب افتاده قبلی اش را بپردازد عملی غیرقانونی انجام می دهد و مجرم است. چنین شخصی در بدترین حالت به زندان فرستاده می شود.

همه می دانند که یونان قدرت پرداخت بدهی های خود را ندارد، همه ما می دانیم که این کشور هرگز قادر نخواهد بود بدهی های انبوه خود را با کسب و کار ملی پرداخت کند. همه شماها می دانید که وضعیت در یونان سال به سال بد تر از زمان دریافت قروض قبلی است. همه شما می دانید که در آینده نیز این فاجعه اقتصادی ـ اجتماعی در یونان درمان شدنی نیست. سال به سال وضعیت وخیم تر می شود.

آقای «شویبله» (نماینده حزب دموکرات مسیحی آلمان. م ) ادعای شما را که می گوئید حذف امکانات تامین اجتماعی در آلمان ربطی به ذخیره پول برای پرداخت وام به یونان ندارد را نمی توان پذیرفت.

این سیاست ها سفارشات «صندوق بین المللی پول» است که شما هم به آن عمل می کنید. برای چه کسی غیر قابل فهم است که با حذف امکانات اجتماعی قانونا به تصویب رسیده در آلمان و البته از جیب کم درآمد ها و پس انداز این هزینه ها و با افزایش دیگر بودجه های دولتی و سپس ارسال مجموعه این پول ها به یونان به عنوان قرض، بالاخره روزی اقتصاد خود آلمان نیز با توجه به بدهکاری های آلمان به بانک ها به زانو درخواهد آمد.

در سال 2010 زمانی که «حزب چپ آلمان» با پرداخت وام به یونان موافقت کرد قرار نبود که این هزینه ها از جیب مردم آلمان پرداخت شود، آن زمان بنا بود بانک ها و شرکت های بزرگ مسئولیت پرداخت این وام ها را به عهده بگیرند. قرار نبود تا از پول مالیات مردم آلمان به کشوری ورشکسته وام پرداخت شود. اما امروزه با «درایت سیاسی» «صندوق بین المللی پول» و «بانک جهانی» و حتی بعضی از اعضاء «حزب دموکرات مسیحی» این وام ها از طریق قناعت و کسر آن از طریق حذف امکانات تامین اجتماعی مردم آلمان پرداخت می شود.

خانم ها و آقایان!

از ابله تصور کردن مردم آلمان و نمایندگان پارلمان دست بردارید. خانم نخست وزیر و شما آقای «شویبله» به خاطر داشته باشید، شما و نمایندگان مربوط به شما، حتی نمایندگان «حزب سوسیال دموکرات» و همچنین از «حزب سبز ها» که پرداخت این وام ها را تائید کرده اید، در آینده پاسخگوی عملکرد خود خواهید بود. شما با این عمل میلیاردها یورو پول مالیات مردم آلمان را به هدر داده اید.

شما برای اینکه عملکردهای اشتباه خود را در رابطه با یونان بپوشانید و اقرار نکنید که وام های پرداختی شما به یونان عملا هدر رفته و گرهی از گره های ناگشوده یونان باز نکرده، دو باره به این کشور پول سرازیر می کنید.

آقای «اشتاین مایر» ( وزیر اقتصاد سابق و نماینده فعلی پارلمان آلمان از حزب سوسیال دموکرات.م) سوال این است که اگر شما خود معترف به این موضوع هستید که ممکن است مجبور باشیم از بخشی از بدهی های یونان به آلمان چشم پوشی کنیم، چرا همچنان با ادامه پرداخت بدهی ها به این کشور ورشکسته موافقت می کنید؟ این واقعا تعجب آور است که شما همچنان از این اعمال غلط حمایت می کنید.

شما با ارقام و آمار سر و کار دارید. یونان از زمان آغاز به اصطلاح «دریافت پول برای نجات خود» تاکنون 20 در صد قدرت اقتصادی خود را از دست داده است. سال آینده به میزان متلاشی شدن قدرت اقتصادی این کشور 8 در صد نیز اضافه خواهد شد. اقتصاد این کشور مرتبا در حال متلاشی شدن است، ادامه پرداخت وام ها علاوه بر اینکه گرهی از کار یونان نخواهد گشود بلکه به میزان بدهی های آن نیز خواهد افزود.

از دوشنبه گذشته بقیه داروخانه های منطقه «تزالونیکی» تعطیل شده اند زیرا دولت دیگر برای تولید و واردات دارو پول ندارد. اتوبوس ها دیگر کار نمی کنند زیرا دولت قادر به پرداخت بدهکاری های خود به شرکت های اتوبوسرانی نیست. یک حزب نئونازی روی موج نارضایتی ها خود را برای تسخیر قدرت از طریق روش های عوام فریبانه  آماده می کند. در یک کلام چه کسی نمی داند که  عملا وام های پرداختی به جیب بانک ها و شرکت های با نفوذ و دلال ها سرازیر می شود نه به حساب دولت یونان؟

ما در این مجلس عملا اما نه در حرف، همیشه برای پرداخت وام نه به دولت یونان بلکه به بانک ها و موسسات مالی مشابه در یونان تصمیم گرفته ایم. کلیه این پرداخت ها بدون استثنا از پول مالیات مردم در آلمان و دیگر کشور های اروپائی پرداخت شده است. با این پول ها می شد برای خود مالیات دهندگان امکانات رفاهی ـ اجتماعی تامین کرد.

 

توجه کنید مبلغ 35 میلیارد یوروئی که شما تصمیم دارید پرداخت کنید عملا به کدام بخش در یونان سرازیر خواهد شد. روزنامه « فینانس تایم» چهارشنبه گذشته اعلام کرده است که 10 میلیارد یورو از این پول بدون استثنا به حساب سرمایه گذاران خصوصی یعنی موسسات دست اندرکار در اقتصاد دلالی سرازیر خواهد شد تا بقیه دارائی های دولتی یونان را با این پول خریداری کنند. «فینانس تایم»  نوشته این موسسات پس از خرید بقیه موسسات دولتی خواهند توانست آنها را با 42 درصد سود بیشتر به فروش برسانند. شما با پرداخت پول مردم آلمان به عنوان وام در عمل باعث فراهم آوردن سوء استفاده و سود جوئی دلال ها از بحران مالی در یونان هستید.

 

مافیای مالی بزرگ با پول پرداختی شما تحت عنوان« یورو برای نجات اروپا» گاو صندوق های خود را پر می کند. شما حداقل می توانستید موسسات مالی یونان را مجبور کنید تا این وام ها را برای رفاه مردم به کار گیرند. این پرداخت ها حتی برای تامین دارو برای داروخانه های یونان و راه اندازی اتوبوس های شهری نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد. حتی برای تامین زندگی فقرا در یونان نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد، این پول ها به بانک ها در یونان کمک خواهد کرد تا خود را چاق تر کنند. 25 میلیارد یورو به بانک ها پرداخت خواهد شد. چرا در باره وضعیت مالی این بانک ها تحقیق نمی شود؟ چرا در باره ثروت عظیمی که در اختیار طبقات اجتماعی بالای یونان است، طبقاتی که سالها با سوء استفاده مالی، یونان را به این وضعیت کشانده اند تحقیق نمی شود؟

شما نیز مثل من مطلع هستید که مولتی میلیاردرهای یونانی بخش اعظم دارائی های خود را از یونان خارج کرده اند. بانک های بزرگ یونان که شما برای پرداخت پول به آنها سینه چاک می کنید به خروج این ثروت ها کمک کرده اند. چرا باید بانک هائی مثلا در سوئیس ثروت های عظیم سرمایه داران یونانی را نگهداری کنند؟ بانک های آمریکائی نیز چنین کاری را کرده اند. برای مثال موسسه مالی UBS سوئیس از ده سال قبل کار انتقال ثروت ها از یونان را شروع کرده است. این موسسه در 50 کشور جهان مراکز خود را دارد. نتیجه این سیاست ها در یونان و حتی در آلمان خالی شدن جیب حتی طبقات متوسط جامعه است. مردم برای یک خرید کوچک بارها باید حساب و کتاب کنند تا مبادا خرجی زندگی شان تا آخر برج کفاف ندهد و این نتیجه سیاست های شما است.

این سیاست بی نتیجه و زیان آور را شما از همان آغاز بحران در باره یونان اعمال کرده اید. اگر این سیاست همچنان اعمال شود یونان به وضعیتی به مراتب بدتر از وضع فعلی دچار خواهد شد و مالیات دهندگان آلمانی با سیاست های فریبنده شما مجبور خواهند شد شانه های خود را برای تحمیل بحران یونان باز هم بیشتر خم کنند. تا کی می خواهید این سیاست غلط را ادامه دهید؟ فراموش نکنید که روزی مجبور خواهید شد در باره نتایج وخیم آن به مردم توضیح بدهید.

 

حزب خانم مرکل برای جمع آوری پول حتی به «بابا نوئل» نیز متوسل شده است. از امسال حتی پول خرید درخت کریسمس نیز دیگر به بیکاران پرداخت نخواهد شد.

در آلمان مرتبا کف آسفالت خیابان ها از بین رفته و تعمیر نمی شوند، در و دیوار مدارس فرسوده می شوند و در بیمارستان ها مشکلات عدیده ای بروز می کند زیرا لازم است تا مخارج به اصطلاح اضافی هزینه نشود. از افزایش فزاینده بدهکاری دولت به بانک ها تا حد امکان جلوگیری شود. در شرایطی که دولت آلمان مبالغ هنگفتی به بانک ها بدهکار است و این بدهکاری حتی روزانه اضافه می شود، شما با دست و دلبازی فراوان به حساب موسسات مالی دلال در یونان و اسپانیا پول سرازیر می کنید.

در اینجا چه کسی نمی داند که با 700 میلیون یورو بودجه برای سال 2013 دولت قادر نخواهد بود تمام برنامه های پیش بینی شده را به اجرا بگذارد. قادر نخواهد بود 20 هزار مهد کودک جدید مورد نیاز تاسیس کند. قادر نخواهد بود تا بخشی از هزینه تحصیلی پرداختی دانشجویان به دولت را که در «ایالت نیدر زاکسن» به حذف آن رای داده شده جایگزین کند. شما همین الان به 100 میلیارد یورو احتیاج دارید. اما ساماندهی وضعیت بانک ها و موسسات مالی دلال در یک سیستم سرمایه داری به مراتب مهمتر از رسیدگی به وضعیت مهد کودک ها و دانشگاه ها است.

در تصمیم گیری برای پرداخت وام در چهارچوب «نجات یورو»، در پرداخت میلیاردها یورو همیشه عجله به خرج داده شده است. با تصمیم گیری امروز برای تصویب نهائی بودجه باید اذهان کرد که خیلی از وعده های داده شده برای آینده در عمل به کاغذ باطله تبدیل خواهند شد. من از شما می پرسم: چرا همه شما در این تئاتر سیاسی به عنوان عروسک های خیمه شب بازی یک سیستم دموکراسی نما به بازی ادامه می دهید؟ آیا واقعیت های اجتماعی در آلمان و اروپا وجدان شما را به درد نمی آورد؟

دوستان گرامی در «حزب سوسیال دموکرات» و «حزب سبزها»، یادآوری می کنم که امروز آقای «اشتاین بروک» از «حزب سوسیال دموکرات» مثل هفته گذشته در سخنان خود سیاست های اروپائی خانم نخست وزیر را به چالش کشید. اما نتیجه این سخنان در عمل چیست؟

همکاران گرامی من سخنانم را به پایان می رسانم. متاسفانه «حزب سوسیال دموکرات» در عمل فقط تائید کننده سیاست های «حزب دموکرات مسیحی» خانم مرکل است . کلیه موارد ذکر شده توسط من در این سخنرانی و سیاست های افزایش مالیاتی دولت خانم مرکل تاکنون با تائید احزاب «سوسیال دموکرات» و «سبزها» به تصویب رسیده است ومن این سیاست را « سیاست تراژیک برای دموکراسی» می نامم.

«حزب چپ آلمان» در رای گیری امروز به سیاست های غیر اصولی مالیاتی و تابعیت از سیاست های مسئولین بانکی در اروپا رای مخالف خواهد داد.این سیاست ها و انسان ها را در مقابل هم قرار می دهد و اروپا را به افلاس و بدبختی می کشاند

 

برای مشاهده فیلم سخنرانی به اینجا مراجعه کنید

 

http://www.youtube.com/watch?v=sZy17XRV0AM

 

 

 

 

                        راه توده  386     13 آذر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت