راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آقای خامنه ای

در رویای

جهاد اقتصادی

 
 

بیکاری، تورم وگرانی، تعطیلی واحدهای تولیدی و بحران اقتصادی روز به روز شدت می گیرد. "جهاد بزرگ اقتصادی" آقای خامنه ای برای خصوصی سازی و واردات چند صد میلیاردی و اجرای مخربترین شیوه برای حذف یارانه ها و حاکم کردن فرهنگ تجملاتی برای یک اقلیت اندک، امروز و پس از اجرای تحریم های جهانی، پیامدهای خود را بطورکامل نشان می دهد. زیرا که درآمد نفت که بر همه اینها سرپوش می گذاشت زیر فشار تحریم و مدیریت ضعیف و فاسد سپاهی بشدت کاهش یافته است. نمونه هایی از پیامدهای این جهاد اقتصادی و دلایل و پیامدهای ان را در سخنان و خبرهای هفته گذشته می توان یافت.

مثلا نتیجه "جهاد اقتصادی" اکنون به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آن شده که "۷۰ درصد کارخانه های کشور تعطیل است و مابقی نیز در حالت رکود به سر می برند". یا بنا به اعلام دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران ۶۰ درصد واحدهای تولیدی استان مازندران در آستانه تعطیلی قرار دارند. نتیجه این وضع افزایش شکایت ها و تعیین وقت رسیدگی هیات های حل اختلاف برای حداقل دو ماه بعد است. نکته مهم اینجاست که دریابیگی علت اصلی جدی شدن بحران کارگری را نه ناشی از تحریم بلکه ناشی از اعمال فشار بانک‌ها دانسته و می گوید که واحدهای تولیدی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی دریافت شده بشدت تحت فشار هستند و موقعیت انان بدین دلیل وخیم شده است.

بعبارت دیگر واحدهای تولیدی و کارگران آنها بهای مدیریت فاسد دولت اقای خامنه ای - احمدی نژاد و اختلاس سه هزار میلیاردی و فسادها و دزدی های ریز و درشتی که هر روز گوشه ای از آنها به همت خود کارگران و کارکنان فاش می شود را بپردازند.

نمونه دیگر انکه آقای شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خبر می دهد که ذخایر دارویی کشور رو به اتمام است و کمبود واکسن در کشور و کاهش منابع واکسیناسیون در کشور جدی است و طی چند ماه آینده کشور در زمینه تامین واکسن مورد نیاز خود دچار مشکل خواهد شد. به گفته وی بانک مرکزی در شش ماه اخیر تقریبا هیچ ارزی به حوزه سلامت نداده است در حالیکه ارز مرجع در اختیار واردات خودروهای لوکس گذاشته است.

بحث بر سر این نیست که دلیل اظهارات اقای شهریاری چیست و آیا ایشان به نمایندگی باند واردکنندگان دارو در کشور به مجلس راه یافته و سخن می گوید، یا هدف وی توجیه تلاش های بیت رهبری برای مذاکره و سازش علنی و غیرعلنی با امریکاست. بحث بر سر آنست که در پشت این اظهارات ویرانی واقعی وضع اقتصاد و بهداشت و سلامت مردم آشکار شده است.

یک جهاد اقتصادی دیگر هم در عرصه جهش کسر بودجه صورت گرفته است. چنانکه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر می دهد که "فروش نفت کشور نصف شده و از ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال جاری، تا کنون تنها ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته و پیش‌بینی شده که تا پایان سال حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق یابد و باید مردم را برای مقابله با جنگ اقتصادی در کشور آماده کرد و کشور را با کمک مردم اداره کنیم."

اقای رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به مردم نمی گوید که چرا زمانی که موسوی در تلویزیون نسبت به عواقب سیاست های احمدی نژاد و از جمله حذف نظام برنامه و بودجه هشدار می داد ایشان از طرفداران احمدی نژاد بود. تلاش برای مقابله با جنگ اقتصادی و آماده کردن مردم اکنون در شرایطی انجام می شود که بررسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نشان می دهد از 600 میلیارد دلار درآمد نفتی هفت سال اخیر 484 میلیارد دلار آن صرف واردات کالاهای مصرفی و خدمات شده است.

در پشت این ارقام یک واقعیت اجتماعی پنهان است که رئیس کمیسیون برنامه مجلس هم خود جزیی از آنست. یعنی شکلگیری و تحکیم موقعیت باندها و فراتر از آن قشری اجتماعی که این درآمد را میان خود تقسیم کرده اند و از این وضع سود می برند و خواهان ادامه آن هستند. اینها همانهایی هستند که در انتخابات سال 1388 علیه میرحسین موسوی کودتا کردند و احمدی نژاد را برای ادامه همین سیاست بر سر کار حفظ کردند. درخت جهاد اقتصادی آقای خامنه ای میوه تلخ خود را بصورت اقتصاد ویران شده و گرانی و فقر برای اکثریت مردم و ثروت افسانه ای برای یک عده ببار آورد. با این دستاورد و این نتایج و این دره عظیم فقر و ثروت و شکاف اجتماعی می توان مردم را از مرحله "جهاد" عبور داد و وارد مرحله "جنگ اقتصادی" کرد؟

 

 

 

 

                        راه توده  384     29 آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت