راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نابودی استقلال ملی

زیر شعار

دفاع از استقلال

 
 

یکی از ویرانگرترین حوادثی که در دو دوره رییس جمهوری احمدی نژاد با پشتیبانی کامل اقای خامنه ای روی داد و لطمه ای بود که در پوشش هلوکاست و مبارزه با امریکا به استقلال ملی کشور ما وارد شد. در هیچ دوره از تاریخ 33 ساله پس از انقلاب کشور ما تا این اندازه از نظر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تحت تاثیر نوسانات و وابستگی به سیاست های کشورهای غربی قرار نداشته است.

نخست در عرصه سیاسی دولت خامنه ای – احمدی نژاد سرنوشت کشور ما را برای نخستین بار به شورای امنیت کشاند و دستی باز در اختیار کشورهای قدرتمند جهانی قرار داد تا در امور داخلی کشور ما مداخله کنند و بتوانند برای مطالبات و خواست های خود فشار بیاورند. نه تنها امریکا و اروپا که مستقیما و رسما با کشور ما درگیر شده اند و دستی باز برای باجگیری یافته اند، بلکه حتی روسیه و چین و دیگر کشورها نیز برای همراه شدن یا همراه نشدن با امریکا و اروپا به کشور ما فشار می آورند و هر گروه به شیوه خود به باج گیری سیاسی و اقتصادی مشغول هستند.

در عرصه اقتصادی در این دوران کشور ما بیش از هر زمان دیگر در تاریخ خود به اقتصاد جهانی و غرب وابسته شد. این وابستگی در مضمون سیاست های اقتصادی مطابق دستورهای بانک جهانی و به شکل خصوصی سازی و سیاست حذف یارانه ها متجلی شد. هدف اصلی این سیاست ها افزایش و تعمیق شکاف های اجتماعی و فاصله طبقاتی است که بتواند مانع از انسجام ملی در پشت یک دولت دمکراتیک گردد که به تضعیف موضع و موقعیت بین المللی ان منجر خواهد گشت. روی دیگر این وابستگی اقتصادی واردات 480 میلیارد دلاری است که عملا فصل تازه و غم انگیزی را در نابودی تولید ملی از یکسو و ایجاد وابستگی فرهنگی و سبک زندگی بوجود اورد. یعنی همزمان وابستگی اقتصادی و فرهنگی که هر یک تشدید کننده دیگریست.

در عرصه فرهنگی نیز دوران نزدیک به هشت سال حکومت احمدی نژاد، دوران عمیق ترین وابستگی فرهنگی کشور است. پایه اقتصادی این وابستگی چنانکه گفتیم واردات 480 میلیاردی است.

ولی این وابستگی فرهنگی یک پایه سیاسی هم دارد که در سانسور رسانه ها و مطبوعات و موانع نشر کتاب و موسیقی و هنر و بویژه در تبدیل شدن صدا و سیما به رسانه ضد ملی خود را نشان می دهد. دولت احمدی نژاد نه تنها سینمای ملی ایران را نابود کرد بلکه مردم را به مصرف تولیدات سینمایی مبتذل غرب و حتی ترکیه و برنامه های سبک و بی ارزش آن وادار کرد. این دولت برای مهار بقول خود "فتنه" به هر وسیله ای که می توانست مردم را غیرسیاسی و فاقد شعور فرهنگی کند دست زد و یک وابستگی عمیق فرهنگی به تولیدات مبتذل خارجی بوجود آورد.   

پیامد همه اینها در عرصه اجتماعی بصورت ایجاد یک قشر اقلیت دارای زندگی متجمل و مبتذل عمدتا از آقازادگان و وابستگان حکومتی درآمد که از نظر منبع درآمد و شیوه زندگی به غرب وابسته اند و افق های خود را در آنجا جستجو می کنند. این جریان که ریشه درون حکومت دارد اکثریت مردم را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به این توهم که بهبود زندگی آنان به رابطه با غرب بستگی دارد تبلیغ می کند و عملا تفکر ضرورت وابستگی را به تفکر حاکم بر جامعه تبدیل می کند. در این عرصه فعالیت ایدئولوژیک عظیمی در جریان است که با تبلیغات شبانه روزی توام گردیده است.

بدینسان می توان گفت کشور ما درحالیکه آمادگی یک جهش بزرگ مستقل ملی را دارد، با سیاست ها و برنامه های دولت خامنه ای – احمدی نژاد همه چیز را بسوی خفه کردن این جهش و تبدیل ان به یک روند وابستگی همه جانبه سوق داده است.

 

 

 

 

                        راه توده  384     29 آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت