راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ونزوئلا

انقلاب و ضد انقلاب

در یک نبرد انتخاباتی

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 
 

رییس هیات نظارت بر انتخابات ونزوئلا در آمریکایی جنوبی اعلام کرد که ونزوئلا شرایط ابتدایی لازم برای برگزاری شفاف انتخابات ریاست جمهوری را که روز یکشنبه 16 مهر برگزار می شود را رعایت کرده است.

«کارلوس آلوارز»رئیس این هیت گفته است نتایج انتخابات میان رئیس جمهور «هوگو چاوز» و رقیب وی «هنریک کاپریلس» قابل اعتماد خواهد بود و امنیت انتخابات نیز در روز رای گیری تضمین خواهد شد. گروه وی توسط «اتحادیه آمریکای جنوبی» به ونزوئلا فرستاده شده است.

پنج سازمان بین المللی دیگر، شامل «اتحادیه اروپا» و بلوک تجاری آمریکای جنوبی موسوم به «مرکوسور» نیز ناظرانی به ونزوئلا فرستاده اند.

به گزارش رویتر آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که «هوگو چاوز»، «هنریک کاپریلس» را با کسب ۱۳ درصد رای بیشتر شکست می دهد.

رقیب انتخاباتی چاوز به نمایندگی از چهار حزب دست راستی اپوزیسیون انتخاب شده است. «کاپریلس رادونسکی»، 39 ساله، یکی از چهره‌های جوان عرصه سیاست در ونزوئلا است که از سال 2008 تاکنون استاندار ایالت «میراندا»، دومین استان بزرگ ونزوئلا، می‌باشد. اوعلاوه بر ونزوئلا در هلند، ایتالیا و دانشگاه کلمبیا در نیویورک در حوزه «حقوق تجارت» تحصیل کرده و در سال 1998 و  از 26 سالگی عضو مجلس نمایندگان ونزوئلا است. وی فرزند یک خانواده مهاجر یهودی از اروپای شرقی است که در طول جنگ جهانی دوم به ونزوئلا مهاجرت کردند. یهودیان ساکن ونزوئلا اقلیتی قدرتمند به لحاظ اقتصادی و رسانه‌ای هستند که از سوی مجموعه‌ای تحت عنوان «کنفدراسیون انجمن‌های یهودی ونزوئلا» حمایت می‌شوند و دارای ارتباطی ارگانیک با اسرائیل و لابی یهود در آمریکا می باشند. «کاپریلس رادونسکی» از فعالان جریان کودتای آوریل 2002 بر علیه چاوز در ونزوئلا بود که پس از حضور گسترده مردم این توطئه خنثی شد. وی شب کودتا در راس گروهی به سفارت کوبا در کاراکاس حمله و آنجا را اشغال کرد. در این رابطه وی در سال 2006 محاکمه و 3 ماه را در زندان گذراند. او عضو حزب راستگرای «سوسیال- مسیحی» است و دارای تفکرات «نئو لیبرالیستی» می باشد.

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان در این رابطه نوشت: طرفداران او از جمله دانشجویان مذهبی دانشگاه کاتولیک « اندرس بلوو» می باشند.آنها با لباس سفید در متینگ های انتخاباتی ظاهر می شوند و معتقدند که کاندیدایشان «قهرمان دموکراسی سال 2012» می باشد. برای آنها فقط مهم است که «هوگو چاوز برود».با وجود اینکه آمار نشان می دهد که اکثریت جوانان به چاوز رای خواهند داد اما یک مسئول دولتی می گوید واقعیت این است که جنبش طرفداران چاوز تعدادی از جوانان را به مرور زمان از دست داده است، او به دلیل این موضوع اشاره نمی کند.

پیروزی رقیب «چاوز» در این انتخابات می تواند پای شرکت های بزرگ نفتی را بار دیگر به ونزوئلا باز کرده و تولید نفت این کشور افزایش دهد و قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یابد و این موضوع به شدت مورد علاقه قدرت های صنعتی بین المللی است.

اکثریت بالای طرفداران چاوز افراد بین سن 35 تا 50 می باشند.

«چاوز» در سخنرانی انتخاباتی خود گفت: در رژیم سابق فقر و گرسنگی بیداد می کرد. اما ما خوشحالم که بگوئیم امروز در ونزوئلا انسانی سر گرسنه به بستر نمی گذارد. ما در حد امکاناتمان کوشش کرده ایم تا در گرسنگی در کشور از بین برود. اکنون وظیفه ما این است که تا 6 سال آینده آثار فقر را از جامعه بکلی پاک شود. هیچ خانواده ای نباید بدون سرپناه باشد. این وظیفه دولت است تا برای آنان سرپناه تامین کند. تامین بیشتر امکانات آموزشی، بهداشتی، مواد غذائی ارزان و کار از جمله وظایف ما در سال های آینده است.

کارگران شرکت کننده در تظاهرات به نفع «چاوز» نگران هستند که اگر او انتخاب نشود به احتمال زیاد در همان ماه های اول روی کار آمدن رقیبش قوانین کار به زیان کارگران تغییرداده شود، آنها می گویند: کارفرما راضی نیست که ما امروز بجای رفتن به سرکار در این متینگ شرکت کرده ایم.

منابع خبری از نظر دبیر کل «حزب کمونیست پرو» در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا خبر دادند. او با اشاره به قوی تر شدن مبارزات ضد امپریالیستی در منطقه آمریکای لاتین، گفته است: ما مطمئن هستیم که هوگوچاوز بطور قاطعانه بر احزاب راست این کشور در انتخابات پیروز خواهد شد.

یونگه ولت در همین رابطه با «هکتور رودریگز» مسئول سازمان جوانان «حزب کمونیست ونزوئلا» و «گوستاو رودریگز» عضو حزب چپ ونزوئلا «توپامارو» گفتگوئی کرده است که در زیر گزیده آن را می خوانید:

 

یونگه ولت: مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری در ونزوئلا به پایان رسیده است و روز یکشنبه مردم سر صندوق های رای حاضر خواهند شد، حزب شما در این رابطه چه فعالیت هائی داشت؟

مسئول جوانان «حزب کمونیست ونزوئلا»: مبارزه انتخاباتی شدیدی خواهد بود وحزب ما (پ.س.و) و بویژه سازمان جوانا  برای انتخاب مجدد «هوگو چاوز» فعالیت شدیدی داشتیم. ما با حمایت از «چاوز» از انقلاب و طبقه کارگر ونزوئلا دفاع می کنیم. هدف ما دستیابی به 500 هزار رای می باشد. نیروهای امپریالیستی همیشه چشم طمع به منابع معدنی ما داشته اند، آنها میکوشند تا مجددا به ثروت های کشور ما چنگ بیندازند. طبقه کارگر ونزوئلا مراقب است تا دشمن طبقاتی بار دیگر دارائی های ملی را غارت نکند. «هوگو چاوز» مبارزه با وابستگی و دستیابی به استقلال را رهبری می کند و به همین دلیل ما از او حمایت می کنیم.

یونگه ولت همچنین با «گوستاو رودریگز»: یکی از مسئولین «حزب توپاماروز» ونزوئلا گفتگوئی داشته است که گزیده این گفتگو را نیز در زیر می خوانید.

یونگه ولت: شما مسئول رادیو«آلو 23» می باشید.در رابطه با انتخابات گروه شما چه فعالیت هائی داشته است؟

«گوستاو رودریگز»: هفت سال است که ما این مرکز رادیوئی را راه اندازی کرده ایم. هدف ما پوشش اطلاعاتی مربوط به زندگی سرخ پوستان می باشد. ما از نظر فرهنگی و آموزشی بیشتر فعال هستیم. این رادیو در زمان کودتا (آپریل 2002) در اختیار نیروهای دست راستی بود و از آن بر علیه انقلاب استفاده می کردند. اکنون ما می کوشیم تا این امکان را در خدمت امور فرهنگی ـ آموزشی سرخ پوستان منطقه قرار بدهیم. ما نیز از «هوگو چاوز» پشتیبانی می کنیم. برای ما کوشش چاوز برای رسیدن به عدالت و دموکراسی با ارزش است. ما می خواهیم کشور را به یک جامعه سوسیالیستی ارتقاء دهیم. رادیوی ما در این رابطه فعال است. کوشش داریم تا با جوانان ارتباط بیشتری برقرار کنیم. در ونزوئلا آزادی بیان و انتقاد وجود دارد. حضور رقیب دست راستی انتخاباتی چاوز خود بیانگر این ادعا است. در 13 سال گذشته همیشه تظاهرات دانشجوئی آزاد بوده و جوانان و دانشجویان خواسته های خود را با آزادی کامل بیان کرده اند. در سال های 60 و 70 درست برعکس دانشجویان ونزوئلا امکان و اجازه هیچگونه فعالیت سیاسی نداشتند. در آن تاریخ حتی تعداد قابل توجهی از فعالان دانشجوئی کشته شده اند. ما در عرصه داخلی و بویژه در عرصه خارجی خود را در جنگ و محاصره امپریالیستی می بینیم.نیروهای امپریالیستی همواره می کوشند تا در امور داخلی ما دخالت کرده و امکان نفوذ برای غارت دارائی های ملی ما را پیدا کنند. این موضوع به چندین سال قبل و به دوران استعمار برمی گردد. شما تعجب می کنید که بورژوازی در ونزوئلا درحال حاضر 75 تا 80 درصد رسانه های همگانی را در اختیار دارد. نگرانی مردم از آنجا ناشی می شود که نیرو های راست داخلی و خارجی نخواهند نتیجه انتخابات که ما فکر می کنیم به سود چاوز خواهد بود را بپذیرند. به همین دلیل مردم در ساعات انتخابات در خیابان ها خواهند بود تا از سوئ استفاده جریان راست خارجی و  داخلی بر علیه انقلاب جلوگیری کنند. در صورت لزوم مردم از انقلاب خود با تمام وجود دفاع خواهند کرد.

 

 

 

 

                        راه توده  378     17 مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت