راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های شما

پاسخ های راه توده

در تدارک کلاس

روزنامه نگاری

در "پالتالک"

 
 

جوهر جوادی- سلام!

درمقاله "ستایش گران استالین، رهبران برجسته عصر ما بودند"معلوم نیست که پیام مقاله چیست. در این مقاله از پیشرفت های صنعتی عظیم شوروی در زمان استالین سخن گفته شده که مورد تأیید است ولی هیچ گفته نشده که استالین چه کمکی به بر قراری سوسیالیسم کرده است. اگر پیشرفت صرف اقتصادی  مبنای ارزش گذاری افراد است، در این صورت رهبران ژاپن و کره جنوبی و...که کشوری عقب مانده ولی بعداً به کشورهای پیشرفته سرمایه داری بدل شدند و مهم تر آنکه بر خلاف روسیه، توسعه  آنها متوقف نشد و کماکان در اوج هستند، ارزش بیشتری از استالین خواهند داشت. حال با مقایسه مثلاً کره و روسیه چه نتیجه ای میتوان گرفت؟ در ضمن در این مقاله از عده ای از دولتمردان و نظامیان اسراییلی که احتمالا صهیونیست نیز هستند تعریف شده است، فقط به این دلیل که از استالین تجلیل کرده اند. ما که نفهمیدیم این مقاله میخواهد چه بگوید.

 

راه توده: دوست بسیار عزیز. ما این مشکلی را که اینجا می نویسم اغلب با بسیاری از خوانندگان داریم و فراموش می کنند و یا دقت نمی کنند که تفاوت هست میان "مقاله ای که نویسندگان راه توده می نویسند"، مقاله ای که ترجمه است، نامه وارده و یا نظر خوانندگان. آنچه که شما به آن اشاره کرده اید ترجمه مقدمه یک کتاب 400 صفحه ایست که گویا مترجم آن سرگرم تدارک ترجمه کامل آنست. بنابراین مقاله ای به قلم نویسندگان راه توده نیست که ما پاسخگوی آن باشیم. شما می توانید سئوال کنید هدف ما از انتشار این ترجمه چیست؟ دراینصورت پاسخ می دهیم: زیر فشار این همه تبلیغات علیه اتحاد شوروی و شخص استالین، بد نیست یکبار هم خود را رها کرده نگاه دیگری را هم بخوانیم و ببینیم آنها که اینگونه اکنون استالین و هیتلر را کنار هم می گذارند در اروپا و امریکا، در زمان در گذشت استالین چه گفتند.

درباره مقایسه ای که شما بین اتحاد شوروی و ژاپن و کره جنوبی کرده اید، ما فقط می پرسیم تکلیف اختلاف طبقاتی در این کشورها چه می شود؟ و آیا رفاهی که شما از آن یاد می کنید شامل حال همه مردم کره جنوبی و ژاپن شده و می شود؟ ما هرگز نمی خواهیم بگوئیم مدلی که در اتحاد شوروی بود کمال مطلوب بود. خیر. نبود که اگر بود، علیرغم همه توطئه های امپریالیسم جهانی چنان نمی شد که اطلاع دارید و داریم.

 

----------------

farid larson - لطفا به اندازه هیکلتان حرف بزنید . ضمنا خانه های شیشه ای کنونی از بتون هم مقاوم تر هستند. شما بدنبال خاطره نویسی ها و آلترناتیوسازی های خود باشید.

 

راه توده: دوست عزیز که نمی دانیم این اسم به لاتین آغشته نام واقعی شماست و یا از نام هائی که پشت آن سنگر می گیرند و علیه راه توده سخن می گویند و می نویسند، باندازه همین چند خطی که ما از شما منتشر کردیم، دوستان شما جسارت انتشار یک خط – فقط یک خط- یک توضیح ما را در باره آنچه که بصورت اتهام علیه راه توده مطرح می کنند دارند؟

ضمنا دوست عزیز، کسی باندازه هیکلش حرف نمی زند. این اصطلاحات را بگذارید برای امثال احمدی نژاد، شما با ادبیات حزب توده ایران آشنا شوید بهتر است. در جنجالی ترین سالهای جنگ روانی علیه حزب توده ایران که صبح و عصر روزنامه های وابسته درباره و حزب زحمتکشان و فدائیان اسلام و پان ایرانیست ها و .... علیه حزب توده ایران منتشر میشد – امیدواریم تاریخ حزب را خوانده اطلاع داشته باشید که در باره سالهای جنبش ملی دهه 30 می نویسیم- شادروان "نوروزی" مسئول تبلیغات و انتشارات حزب توده ایران و سردبیر روزنامه ارگان مرکزی "بسوی آینده" بود. مراجعه کنید به کتابخانه ها و یا روی اینترنت و ببینید کلامی چنین از درون نشریات توده ای آن دوره پیدا می کنید. اگر پیدا کردید  ما را هم خبر کنید. شما هم اگر خاطره ای از دوران فعالیت خود و یا دوستان توده ای خود دارید بنویسید. اگر هم جائی منتشر نکردند برای خود ما بفرستید تا پس از ویراستاری برایتان منتشر کنیم. پیش از آرزوی موفقیت برای شما و ادامه مطالعه راه توده که خوشبختانه می خوانید، برای چندمین بار اعلام می کنیم که راه توده صرفا یک نشریه است با مشی توده ای. نه آلترناتیو است، نه حزب است و نه موازی و نه هیچ چیز دیگر.

----------------

Arman - در باره ، مظفر بقایی و حسن آیت می توانید به  منبع: مهرنامه، مرداد ماه مراجعه کنید. ضمنا محمد قوچانی هم درباره حسن آیت و بقائی و نقش مشکوک آنها در اوائل انقلاب مطلبی نوشته است.

 

همچنین

دو لینک را برایتان میفرستم . تصور میکنم برایتان جالب باشد.

۱- متن گفتگوی علی خاوری و حمید صفری با رهبران اکثریت.  بخشی از  طرز تفکر علی خاوری و حمید صفری را در این گفتگو میتوان دید. از جمله انتقاد ناپذیری و  اینکه  پذیرش اشتباه ، کاری درست نیست !

۲ - نوشته محمد قوچانی درباره حسن آیت، مظفر بقایی و نقش مشکوک  آنان در اوایل انقلاب.

 

راه توده: بسیار سپاسگزاریم از زحمتی که کشیدید. در مقابل ما هم به شما توصیه می کنیم کتاب خاطرات مظفر بقائی را حتما بخوانید. درباره گفتگوی رفقا صفر و خاوری نیز ضمن تشکر از توصیه شما، ما نیز در مجموعه اسناد سازمان اکثریت این مطالب را خوانده ایم و  نظرات خود را داریم که بموقع خواهیم نوشت.

 

----------------

شاهین- بنا بر دلائلی که می خوانید، اگر فضای سیاسی باز نشود «بخت یار احمدی نژاد است و بازنده بزرگ علی خامنه ای»

چرت ترین و احمقانه ترین تحلیلی که در عمرم خواندم. واقعا اگر شما عمال شوروی سابق و روسیه کنونی در ایران قدرت میگرفتید با این نوع تحلیل ها می خواستید کشور را اداره کنید؟

پس دور از انتظار نبود که چرا شما نه در دوره پهلوی و نه در دوره آخوندی نتوانستید بر خر مراد سوار شوید. احمدی نژاد یک مهره ی سوخته است وتاریخ مصرفش تمام شده ودر برابر قدرت خامنه ای سر تعظیم فرود خواهد آورد.

 

راه توده: آفرین بر ادبیات فرهیخته شما و دانائی و ذکاوت و هوشیاری تان. فقط یادتان باشد که روسیه، اتحاد شوروی سابق نیست. درباره اختلافات و رقابت های احمدی نژاد و خامنه ای و بسیاری از مسائل دیگر که از هم اکنون تا انتخابات آینده ریاست جمهوری تشدید هم خواهد شد، یگانه توصیه ای که به شما می توانیم بکنیم اینست که وقت گذاشته و مطبوعات و سایت های داخل کشور و برخی سایت های وابسته به جنبش سبز در خارج از کشور را مطالعه کنید. اینگونه نباشد که شما هم در شمار آنها قرار بگیرید که چون کم میدانند بسیار جسورند در بیان نظراتشان!

 ----------------

ق ت -  دست کم مهر ماه را تیر ننویسید. لطفا تاریخ میلادی را هم بنویسید.

 

راه توده: از تذکری که دادید درباره اشتباه مهر و تیر سپاسگزاریم. البته این اشتباه قبلا تصحیح شده است. قبول کنید که همکاران راه توده هم گاهی زیر فشار خستگی و کار معیشتی از زیر چشم و یا حافظه شان اشتباهاتی عبور می کند. با دیده اغماض نگاه کنید و یادتان باشد که راه توده نیمه شب یکشنبه و یا در حقیقت در اولین ساعات بامداد دوشنبه به روز می شود. آنهم هنگام کار معیشتی دو همکاری که امور فنی راه توده را برعهده دارند.

درباره تاریخ میلادی نیز به این دو مسئول فنی توصیه خواهیم کرد که چنین کنند.

 

فرشاد هستم. چند روز پیش بر سر آمار خوانندگان راه توده با دوستی که از اعلام این آمار خوشحال نبود صحبت می کردم. می گفت "ما که ژورنالیست نداریم و ژورنالیست هم نیستیم" و....

 

راه توده: دوست گرامی اشاره آن دوست به سوابق و تحصیلات روزنامه نگاری سردبیر راه توده است. آن دوست زیاد هم بیراه نگفته است. ما خودمان هم در تدارک راه اندازی یک کلاس روزنامه نگاری بصورت پالتالک و موافقت سردبیر راه توده را هم برای اداره کردن این کلاس گرفته ایم. به آن دوست و یا هر دوست دیگری که مایل است مقدمات کار روزنامه نگاری را یاد بگیرید بفرمائید که اعلام موافقت کند تا پس از بررسی لازم، نام ایشان و یا دیگران را هم در لیست کلاس بنویسیم. ما خودمان هم با آنکه در طول همکاری با سردبیر راه توده – علی خدائی- بسیار آموخته ایم، بسیار شایق فراگیری حرفه ای تر روزنامه نگاری بصورت علمی و تجربی هستیم. ایشان هم با این شرط پیشنهاد ما را پذیرفته است که در این کلاس به هیچ وجه بحث حزبی نباید بشود، بلکه صرفا کار و تدریس حرفه ای باید انجام شود. از این گشاده روئی بیشتر سراغ دارید؟

 

 

 

                        راه توده  379     24 مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت