راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش در کشور"مالی"
برای تشکیل
دولت وحدت ملی

 

با عملیات ناتو در لیبی کشورهای اطراف آن نیز وارد دورانی از بی ثباتی شده اند. قاچاق اسلحه در سواحل جنوبی لیبی بی ثباتی سیاسی و خطر جدیدی برای همسایگان این کشور را بهمراه آورده است. هم اکنون بویژه کشور مالی عرصه تاخت و تاز گروهای تروریستی شده که در سواحل مرز جنوبی لیبی شمار بسیار پیدا کرده اند. قدرت و نفوذ آنان در منطقه به دوران پس ازفروپاشی دولت قدافی مربوط می شود.

گروهای جهادی اسلامگرا در جریان حمله ناتو به لیبی نقشی تعین کننده در پیروزی ناتو داشتند. آنها در این جنگ به سلاح هایی دست یافتند که به اقتدار قاطعانه آنها در این اقیانوس شنی در سواحل جنوبی لیبی انجامیده است. البته ارتش و دولت مرکزی کنونی لیبی نیز برای تسلط آنها از هیج کمکی کوتاهی و دریغ نکرد.

بنابراین ریشه بی ثباتی منطقه را باید در مداخله ناتو جستجو کرد که موجی از خشونت و ناامنی را در سراسر منطقه ساحلی صحرائی یعنی شاهراه اتصالی اقیانوس اطلس تا در یای سرخ را پدید آورده است. اکنون اسلامگرایان در هوای آزاد در اردوگاه های آموزشی در لیبی آموزش نظامی می بینند و با غنیمت میلیون یورویی که برای آزادی گروگانها در جنگ بدست آورده اند وزنه  مالی و سیاسی بزرگی شده اند. به همین دلیل ما شاهد حمله آنها به میراث فرهنگی در "تیمبوکتو" و "گائو" میباشیم که مقصود از آن کسب نفوذ بیشتر در منطقه و معامله با یونسکو است  که در نهایت هدفی بجز به رسمیت شناختن آنها در منطقه ندارد. امروز همه کشورهای اطراف لیبی بطور جدی در خطر قرار گرفته اند. اکنون مالی با تنش های جدی قومی وشکاف سیاسی دست و پنجه نرم می کند که آن را به سوی تجزیه هدایت می کند. همسایگان مالی میخواهند حکومت کنونی باماکو را که قدرتی اندک دارد ساقط کنند و در جهت تقویت یک دولت انتقالی در مالی گام برمیدارند. چنانکه در اجلاسی که شنبه در ودگادوگو برگزارشد تشکیل یک دولت وحدت ملی در مالی مورد بررسی قرار گرفت. اکنون باید منتظر نتایج این اجلاس ماند.

 

 

 

                        راه توده  369      19 تیر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت