راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جهان و بشریت
با این تصاویر
40 سال پیش
بیدار شد!
سویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

40 سال پیش، در روز هشتم ژوئیه سال 1972 ، نیروی هوائی ویتنام جنوبی وابسته به ارتش آمریکا دهکده ای به نام " چانگ بانگ " را در این کشور با بمب ناپالم آغشته به فسفر سفید بمباران کرد. تعدادی کودک که در محل پرتاب این بمب ها قرار داشتند با بدن های سوخته به هر سو می دویدند .

یکی از این کودکان دخترکی بود به نام "کیم فوک" که از فرط سوزش بدن لباس های خود را در آورده بود و نعره زنان به هرطرف می دوید. سربازان پیاده نظام که در پی یافتن چریک های ویتنامی بودند به بدن آن دختر آب پاشیدند به خیال این که  سوختگی های بدن او را می شود تسکین داد، غافل از این که تماس آب با فسفور سفید و بمب ناپالم کار آئی این مواد آتش زا را بیش و بیشتر می کند.

در حین این عملیات وحشیانه خبرنگارعکاس آسوشیتد پرس که همراه نیرو های نظامی در این منطقه بود، عکسی را از آن حادثه بهت آور ثبت کرد که در زمره تکان دهنده ترین عکس های تاریخی جهان قرار گرفت. یعنی فرار کودکان در حال سوختن بدن شان در اثر بمباران با بمب ناپالم !

زمانی که مطبوعات جهان، این عکس خبرنگار آسوشیتدپرس را در ارتباط با فجایع ویتنام منتشر کردند رئیس جمهور وقت آمریکا " ریچارد نیکسون " اعلام کرد که این عکس جعلی است و مخالفین ما آن را برای تحریک افکار عمومی ما جعل کرده اند .  

در تاریخ جنگ های ویتنام دو عکس وجدان جهانیان – خصوصا مردم آمریکا را بیدار و به اعتراض واداشت، یکی عکس" کیم فوک" و دیگری عکسی است که رئیس پلیس وقت سایگون پایتخت آن زمان ویتنام جنوبی، با اسلحه کمری مغز یک رزمنده ویتنامی را نشانه رفته است.×  

در ادامه انتشار چنین عکس هائی بود که جنبش ضد جنگ در آمریکا اوج گرفت و ارتش و دولت مردان آتش افروز این کشور را وادار به تسلیم در مقابل مردم قهرمان ویتنام کرد .

اگر چه 40 سال  از انتشار این عکس های وحشتناک و فجایعی که آمریکائی ها در ویتنام انجام دادند و تاثیری شگرف آن بر وجدان بشریت صلح جو می گذرد، هم چنان  جنگ افروزی و قتل و کشت و کشتار آن ها  در سراسر جهان به چشم می خورد  .

 بمب های آمریکائی و ناتوئی با کیفیت و کاربرد جدیدی در دیگر کشورها از جمله در یوگسلاوی، عراق، افغانستان و لیبی استفاده شد .

در طول 78 روز بمباران یوگسلاوی توسط سازمان ناتو در سال 1999 بین 31 تا 50 هزار بمب با پوسته اورانیوم غنی شده و بیش از دو هزار بمب خوشه ای ریخته شد.

از سال 1991 تا 2003 آمریکا با پرتاب موشک های هزارتنی ضد پناهگاه و بمب هائی با پوسته های اورانیم غنی شده در عراق، باعث تخریب اماکن عمومی و کشتار مردم این کشور گردید. تنها در یک عملیات جنایتکارانه از طرف نیروی هوائی آمریکا با شلیک موشک در محله ای در شهر بغداد    400 زن و کودک نابود گردیدند که حتی خاکستری هم از آن ها باقی نماند. سازمان ناتو و آمریکا عین همین جنایت ها را در کشور لیبی مرتکب شدند. در افغانستان و پاکستان هواپیما های جنگی بدون سرنشین شهرها و روستاها را بر سر مردم بی دفاع خراب می کنند. طعمه های این هوا پیما ها بیشر زنان و کودکان مظلوم هستند .

جای بسی تاسف و تعجب است که با چنین کارنامه تبه کارانه آمریکا و سازمان جهنمی ناتو بر علیه بشریت، حکومت گران روسیه در پی آن هستند تا پایگاه های نظامی در منطقه اولیانوسک در مرکز روسیه را در اختیار آنان قراردهند. باید با تمام نیرو از انجام چنین تصمیمی جلو گیری کرد و مانع از آن شد تا متجاوزین و جنگ افروزان در کشور ما مستقر شوند .

------------------

* کیم فوک که تبدیل به قهرمان رسانه های جهان گردید در حال حاضر در شهر آژاکس در کانادا با دختر و خانواده خود زندگی می کند . پزشگان همان زمان با انجام دادن چندین جراحی پلاستیک سلامتی او را باز گرداندند اما برادر کوچکش در آن عملیات چشمانش را از دست داد .

 

 

 

                        راه توده  366      29 خرداد ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت