راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اعتراض کمونیست های روسیه
به ایجاد پایگاه ناتو در « الیانوفسک»
نشانه های بازگشت
طالبان به دولت
و قدرت در کابل
«عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

به گزارش روزنامه اقتصادی« کومرسانت» در مسکو، مذاکراتی میان نمایندگان ناتو و دولت روسیه در رابطه با احداث پایگاهی برای استقرار نیروهای نظامی ناتو در منطقه «الیانوفسک» در خاک روسیه انجام شده است. نیروهای نظامی ناتو پس از خروج از افغانستان در پایگاه هائی که برای این منظور در خاک روسیه احداث می شود مستقر شده و از این منطقه به منظور بازگشت، جابجائی و انتقال بخشی از این نیروهای نظامی به اروپای مرکزی استفاده خواهد شد. به گزارش روزنامه «کومرسانت»مذاکرات در مرحله نهائی قرار دارد.

در مخالفت با امضاء این قرار داد کمونیست های روسیه و دیگر گروه های سیاسی میهن پرست روسیه اعتراضات خود را آغاز کرده اند.

آنچه که تاکنون مشخص شده است مراحل مقدماتی حمل و نقل و استقرار بخش تدارکات برای استقرار مرحله ای نیروهای آمریکا و ناتو مدتی است در خاک روسیه آغاز شده است.

پروژه مذکور« شبکه تدارکات شمال» نامگذاری شده است. در این برنامه علاوه بر ورود و خروج نیروهای ناتو و امریکا به افغانستان، قرار است تا 50 درصد نیروهای « ایساف» نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان (آنگونه که ادعا می شود)، از بخش تدارکات «غیرنظامی» از طریق بنادر بالتیک و خاک روسیه به جمهوری های آسیای مرکزی شوروی سابق به افغانستان منتقل شوند.

علاوه بر قرارداد مذکور آلمان نیز قراردادی جداگانه ای با مسکو امضاء کرده است که مطابق آن آلمان مجاز است حمل نقل نیروهای نظامی ولجستیکی خود را از طریق خاک روسیه در منطقه انجام دهد.

پس از آغاز به کار پایگاه ناتو در هندوکش و استقرار ماهواره های نظامی ناتو در آسمان منطقه، واشنگتن اعلام کرده مایل است بخشی از نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند. گفته شده است که در سطحی گسترده سلاح هائی مختلف ومهمات و دیگر تجهیزات نظامی از طریق روسیه به اروپا و آمریکا باز گردانده خواهند شد.این حمل و نقل وسیع می بایستی از طریق هوائی و زمینی (قطار) انجام شود. برای حمل و نقل زمینی با میزانی گسترده نیاز به وجود راه آهن ویژه و اتصالات ریلی مخصوص است، تا این حمل ونقل توسط واگن های ویژه انجام شود،به همین دلیل فرودگاه «الیانوفسک ـ شرق» به عنوان مرکز انتقالات در نظر گرفته شده است این فرودگاه توسط راه آهن ویژه و در دست اقدام را به مناطق مختلف متصل می شود. علاوه برآمریکا و ناتو روسیه نیز مایل است تا تجهیزات نظامی کشور های دخیل در جنگ افغانستان از افغانستان خارج شود.

اینکه پس از خروج نیروهای نظامی مذکور ممکن است طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شود و به همین جهت زمینه خارج کردن تجهیزات و سلاح های آمریکا و ناتو از افغانستان فراهم شده است، زیرا این خطر وجود دارد که در صورت تسلط مجدد طالبان این تجهیزات و سلاح ها به دست نیروهای افراطی مسلمان بیفتد در چنین وضعیتی خطرتجهیز نه فقط نیروهای متعصب مسلمان در افغانستان بلکه خطر مسلح شدن نیروهای مسلمان طرفدار طالبان در کشورهای سابق آسیای مرکزی شوروی سابق و در مناطق جنوبی روسیه نیز وجود دارد.

علاوه بر این بخشی از صاحبان سرمایه در روسیه از جابجائی این حجم وسیع از تجهیزات نظامی ایساف از روسیه سود هنگفتی را به جیب خواهند زد. به گزارش هفته نامه اشپیگل شماره 13 سال 2012 این پروژه برای شرکت های حمل و نقل هوائی روسیه سالیانه یک میلیارد دلار سود تولید می کند، همچنین با اجرای پروژه مذکور بخش راه آهن روسیه سالیانه 250 میلیون دلار سود خواهد برد

در مخالفت با این پروژه وسیع و همکاری رهبری روسیه با ناتو، «حزب کمونیست فدراسیون روسیه» انتقادات تندی را علیه مسئولین دولتی مطرح کرده است. در یک اعتراض پارلمانی توسط فراکسیون حزب کمونیست اعتراض به دولت روسیه چنین مطرح شده است:

«در تاریخ روسیه این اولین بار است که روسیه اجازه می دهد تا در منطقه تحت حکمرانی خود پایگاه های نظامی خارجی مستقر شود که مرتبط با یک بلوک نظامی خارجی است.با استقرار این پایگاه ها و نیروهای نظامی حق حاکمیت مردم روسیه نادیده گرفته شده و آنها این نیروهای نظامی بیگانه را به عنوان دشمن خود تلقی خواهند کرد. نمایندگان حزب کمونیست روسیه و دیگر نیروهای میهن پرست در دوما (پارلمان) پروژه مذکور را برای امنیت روسیه بسیار خطرناک ارزیابی می کنند: منطقه « الیانوفسک» یک مرکز صنعت دفاعی روسیه است.در این منطقه سیستم دفاع هوائی و هواپیماهای حمل و نقل نظامیو غیر نظامی تولید می شود. فرودگاه «الیانوفسک ـ شرق» پایگاه تولید هواپیما های مسافربری و منطقه 31 درجه نظامی ـ هوائی می باشد.اگر قرار بر استقرار پایگاه نظامی ناتو در این فرودگاه استراتژیک به همراه استقرار نیروها و ساختارهای زیر بنائی ویژه آنها توام باشد، این قرارداد عملا به معنی دعوت دولت روسیه از نیروهای نظامی خارجی برای جاسوسی از نیروهای نظامی روسیه محسوب می شود. علاوه بر این حتی در بخش غیر نظامی نیزخطرهای مختلفی متوجه روسیه است.اطلاعات متخصصین گویای آن است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا از طریق حمل و نقل نظامی درانتقال مواد مخدر از افغانستان به اروپا دخیل می باشند.بنابراین این خطر وجود دارد که از این پایگاه ها هوائی به عنوان کانال جابجائی مواد مخدر استفاده شود که می تواند سلامتی جامعه روسیه را نیز به خطر اندازد، علاوه بر این خطر قاچاق اسلحه نیز در این رابطه محتمل است. بنا به تذکرمسئولین گمرک روسیه در قرارداد مذکور ذکر کنترل محتویات کانتینرهای پلمپ شده در افغانستان و بلعکس ضروری است.»

درتوضیحات پارلمانی نمایندگان حزب کمونیست روسیه خاطر نشان شده است با وجود اینکه «ولادیمر پوتین» در مبارزات انتخاباتی خود می کوشد تا خود را یک میهن پرست جا بزند اما پروژه «الیانوفسک» نشان می دهد که او چقدر واقعا یک میهن پرست است!

در همین رابطه علاوه بر انتقادات حزب کمونیست و دیگر نیروهای سیاسی روسیه انتقاداتی نیز از طرف نیروهای نظامی میهن پرست روسیه مطرح شده است.ژنرال «لئونید لاواشوف» مسئول «آکادمی مسائل ژئوپلیتیک روسیه» در یک مصاحبه با «سویتیسکا روسیا» کلیه خطرات موجود برای روسیه را همچون نظرات حزب کمونیست روسیه مطرح وهمچنین دلایل دیگری را به عنوان خطرعنوان کرده است.

او در مخالفت با ایجاد پایگاه نظامی امریکا و ناتو در خاک روسیه یاد آور می شود با توجه به اینکه افغانستان خود را در اشغال نظامی بیگانه می بیند همکاری دولت روسیه با نیروهای نظامی آمریکا و ناتو با توجه به سابقه حضور نظامی روسیه در افغانستان می تواند پس از خروج نیروهای غربی و تسلط احتمالی و مجدد طالبان بر افغانستان، برای روسیه مشکلات متعددی را فراهم کند.

ژنرال «لاواشوف» همچنین معترض است که همزمان با همکاری دولت روسیه با نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، استقرار سیستم دفاع موشکی ناتو در اروپا و استقرار موشک های قاره پیما آمریکا و ناتو در نزدیکی مرز های روسیه خود عملا تهدیدات بر علیه روسیه را افزایش داده است.

ژنرال بلند پایه روسی در پایان مصاحبه خود در اعتراض به سیاست امنیتی رهبری روسیه گفت: هیچکس دست روی دست گذاشته به اقدامات طرف مقابل بی توجه نیست.ما استقرار سیستم موشکی ناتو را فقط با حضور و همکاری خودمان می پذیریم. لازم است تا با پادر میانی سازمان های بین المللی قرارداد های لازم مابین ما و مستقر کنندگان این سیستم به امضاء برسد، به ما مستند مدرک ارائه کنند و پای مدارک را با همکاری ما امضاء کنند و بنویسند که این سیستم (دفاع موشکی) بر علیه حاکمیت روسیه مستقر نشده است.پوتین روشی را انتخابات کند که ماجرای سال 1941(حمله نیروهای نظامی فاشیسم به روسیه) تکرار نشود.درآن تاریخ دولت و ارتش آمادگی چنین تهاجمی را نداشتند.حمله فاشیست ها به قربانی شدن میلیون ها انسان در روسیه منجر شد. تاسیس پایگاه و استحکامات نظامی غیر روسی در مرکز روسیه جز ایجاد مشکلات متعدد چه نتیجه ای در بر دارد؟

 

 

 

   راه توده  361      25 اردیبهشت ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت