راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گرد همایی  احزاب و
سازمان های کمونیستی و کارگری
قرن 21
قرن سوسیالیسم
خواهد بود!
ناتالیا پاشیوا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

هر سال، بنا به دعوت حزب کار مکزیک گرد همایی احزاب چپ و کارگری جهانی در مکزیکوسیتی برگزار می شود

 امسال نیز شانزدهمین اجلاسیه  احزاب و سازمان های چپ جهانی ، با دستور کار " احزاب سیاسی و جوامع نو" در هفته اول ماه آوریل 2012 در پایتخت مکزیک برگزارشد . در این جلسات، شرایط اقتصادی و سیاسی جهان امروز، آلتر ناتیو سازی در مقابله با تهاجمات نظامی امپریالیسم جهانی، تجزیه و تحلیل چگونگی به دست گرفتن قدرت سیاسی و ایجاد حکومت مردمی مورد بررسی قرار گرفت.

 احزاب و سازمان های شرکت کننده در این سمینار از این قرار بودند :

 احزاب کمونیست شیلی، کلمبیا، کانادا، ونزوئلا، آرژانتین، برزیل، بولیوی، کوبا، جبهه ملی آزادی فارابوندا مارتی (السالوادور)، جبهه آزادیبخش ملی ساندینیست ها (نیکاراگوئه)، احزاب کمونیست چین، فدراسیون  روسیه ، اوکراین، مولداوی، آلمان، ویتنام ، حزب کارگران کره، حزب انقلابی خلق لائوس، جبهه خلق برای رهایی فلسطین .

یکی از سخنرانان این اجلاسیه ، ن . ایوانف معاون پارلمان دومای دولتی و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه بود . ایوانف حوادث سال 1991 و غیر قانونی اعلام کردن حزب کمونیست توسط یلتسین را تشریح کرد. او گفت: کمونیست های روسیه با مبارزه و ایستادگی و مقاومت در مقابل وطن فروشان نه تنها ازعلنیت حزب خود دفاع کردند، بلکه قانونی بودن آن را نیز به حکومت تحمیل کردند و با تدوین برنامه جامع جدید توانستند اعتماد مردم را نسبت به آرمان های سوسیالیستی و عدالت طلبی  جلب نموده و تبدیل به آلترناتوی برای آینده کشور خود شوند. ما با شعار" قرن بیست و یکم قرن سوسیالیسم " آینده روشنی را در جهت بر قراری عدالت اجتماعی و دمکراسی برای مردم جهان پیش بینی می کنیم .

در بخش دیگر این سمینار موضوع اژدهای هشت سر گلوبالیسم جهانی که منجر به  بحران های مالی و اقتصادی جهان شده است مورد بررسی قرار گرفت . همچنین در مورد عملیات وحشیانه نظامی ناتو در شمال آفریقا، دخالت در امور داخلی سوریه و ایجاد بحران در ایران  و... که ناشی از بحران های دوره ای سرمایه داری است گفتگو شد .

در قسمت دیگر کار این سمینار قطعنامه ای در جهت محکوم کردن فشار بر کمونیستها از طرف حکومت سرمایه داری مولداوی صادر شد .

در ادامه این جلسات نماینده صحرای غربی در سخنرانی خود از هیات های نمایندگی کشورهای مختلف خصوصا از هیات نمایندگی روسیه و اوکرائین و مالداوی که در پارلمان اروپا نماینده دارند، در خواست کرد که مساله به رسمیت شناختن صحرای غربی را از طریق مراجع بین المللی و نهاد های  حقوقی پی گیری کنند . او یاد آوری کرد که حکومت مراکش با اعمال نفوذ در مراجع جهانی مانع از به رسمیت شناخته شدن صحرای غربی و استقلال آن  می باشد .

در بخش دیگر این سمینار، بنا به درخواست شرکت کنندگان ن . ایوانف ، رئیس هیات نمایندگی حزب کمونیست روسیه در مورد توجه جهانیان به چگونگی مبارزات این حزب با حکومت سرمایه داری طفیلی و الیگارشی در روسیه ، این گونه توضیح داد ، ما در شرایط بسیار دشوار و نا امید کننده ای قرار داشتیم اما به اتکای تجارب حزب و کادر های ورزیده باقی مانده از دوران اتحاد شوروی توانستیم سازمان های توده ای را احیا کرده  و با مطرح کردن خواست های صنفی و اجتماعی زحمت کشان اعتماد آن ها را نسبت به حزب جلب کنیم . ما توانستیم در بعضی از مناطق با رای مردم  به مدیریت اداری دست پیدا کرده و از این طریق با تعامل و همکاری سازمان های مردمی به خواست های اساسی آن ها جامه عمل بپوشانیم . این که حزب ما قرن بیست و یکم را " قرن سوسیالیسم " می نامد ، صرفا یک ادعا نیست بلکه تجربه فعالیت ما در روسیه و نگاهی به مسائل جهانی بهترین این مدعا است . بحران های اقتصادی و مالی سرمایه داری جهانی ، باعث گردیده است تا طیف وسیعی از روشنفکران و مردم جهان برای یافتن بدیلی برای غلبه بر نا بسامانی ها به تئوری های مارکسیسم- لنینیسم روی آورده اند .

 در پایان شرکت کنندگان در این اجلاسیه نمایندگان چپ جهانی هر گروه سرود اینترناسیونال را به زبان خود خواندند .

 

روزنامه پراودا  11 آوریل 2012

 

 

 

 

   راه توده  360      11 اردیبهشت ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت