راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گورباچف
محاکمه او را
مردم کشور شوراها
شاهد خواهند شد!
ترجمه و تدوین- آزاده اسفندیاری
 

نیکلای " استاریکف " نویسنده و اقتصاد دان برجسته روس در وبلاگ خود مطلبی نوشته است با عنوان ضرورت پیگیری محاکمه " میخائیل گورباچف " آخرین رئیس جمهور اتحاد شوروی .
اوئل سال 1991 برخی ازاتحادیه های سراسری روسیه از حقوق دانان و مراجع قضایی این کشور خواهان محاکمه میخائیل گورباچف شدند. این اتحادیه ها اسنادی را به مقامات دادگاه های عالیه روسیه ارائه کردند که خلاف کاری ها و نقض قانون اساسی اتحاد شوروی توسط او در زمان تصدی مقام ریاست جمهوری صورت گرفته است.
برای اولین بار، در تاریخ 4 نوامبر 1991 " ویکتور ایلوخین " دادستان وقت اتخاد شوروی در زمینه کمیته امنیت دولتی پرونده ای تشکیل داد که در آن گورباچف باتهام خیانت به میهن، از هم پاشیدن کشور شورا ها، تغییر سیستم اجتماعی کشور و باز گذاشتن دست دولت های تجاوزگر بیگانه برای چپاول، پایمال کردن حق و حقوق اجتماعی مردم این سرزمین پهناور متهم شده بود.
بعد از مدتی دادستان اسبق کل اتحاد شوری، "ن .توروبین " اعلام کرد که به علت اخراج ویکتور ایلوخین از دستگاه قضایی روسیه ، این پرونده مسکوت خواهد ماند.
این نویسنده و وبلاگ نویس در ادامه مطلب خود می نویسد، در ابتدای کار حقوق دانان بر اساس مدارک و اسناد دریافتی، پرونده ای را تشکیل دادند اما نتوانستند آن را به سر انجامی برسانند. چرا که نهاد های اجتماعی در آن زمان فاقد آن قدرتی بودند که بتوانند از اختیارات خود دفاع کنند. عملا پرونده گورباچف در همان سال 1991 مسکوت گذاشته شد.
اگر امروزه پیگیری محاکمه گورباچف به صورت جدی مطرح می گردد به این دلیل است که نهاد های اجتماعی و اتحادیه های سراسری کشور 20 سال رنج ها و مصائب پراکندگی را با همه وجود چشیده و به خود آگاهی رسیده اند و می توانند مجدانه حقوق قانونی خود را پی گیری نمایند و درعین حال دادگاه عالی فدراسیون روسیه برای رسیدگی به این پرونده آمادگی دارد.
اگر در ابتدا شاکیان این پرونده به شکل پراکنده از مقامات قضایی روسیه خواهان رسیدگی بودند، این بار طرح شکایت خود را به دادگاه عالی کشور ارجاع خواهند داد. در همین رابطه باید یاد آور شوم که کلیه شهروندان عضو اتحادیه ها باید به شکل جمعی و در یک هماهنگی کامل مستندات خود را برای دادخواهی به دادگاه ارائه کنند. اتحادیه نویسندگان روسیه ابتکار پی گیری محاکمه رئیس جمهور شوروی سابق را هم اکنون به دست دارد .
(لازم به یاد آوری است که ویکتور ایلوخین بعد از اخراج از دستگاه قضائی، بعنوان نماینده به مجلس دومای روسیه وارد شد. وی عضو فراکسیون حزب کمونیست در مجلس بود. این نماینده مجلس همواره پی گیر ارجاع پرونده گورباچف به دادگاه و محاکمه او بود. پرونده دیگری که این استاد تاریخ و حقوق دان در سال 2011 تهیه و تنظیم کرد، جمع آوری مدارک و اسنادی بود که نشان می داد کشتار هزاران افسر و سرباز لهستانی در اوگوست 1941 در استان اسمولنسک در منطقه کاتین توسط فاشیست های آلمانی صورت گرفته بود. آلمان ها در سال 1943 با جعل سند، این کشتار ها را به دست ارتش سرخ اعلام کرده بودند. قابل توجه است که گورباچف در زمان ریاست جمهوری خود این اسناد جعلی را به مقام های لهستانی تسلیم کرده بود.
ویکتور ایلوخین ماه مارس 2011 در سن 62 سالگی در گذشت. اودرخانه خود در اطراف مسکو به طرز اسرار آمیزی دچار حمله قلبی شد و به موقع پزشک بر سر بالین این نماینده مجلس نرسید . مترجم )

بر گرفته از منابع روسی

 

   راه توده  347     19 دی ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت