راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه و چین
زیر فشار تهدید
جدید فرانسه!
اومانیته- ترجمه و تدوین آذرفریتاش

 

شکست در افغانستان، جاه طلبی‌های دولت ایران در برنامه اتمی وبستن تنگه هرمز، سرکوب مردم در سوریه و بدبینی در مورد آینده منطقه یورو بخشی از تراز نامه دیپلماسی 5 ساله رئیس جمهور  فرانسه "سارکوزی" است که با عقب نشینی ناگهانی نیروهای نظامی فرانسه از افغانستان تکمیل می شود.

سرکوزی در مورد افغانستان ناممکن است بتوان ترازنامه مثبتی از حضور نیروهای نظامی فرانسه در خاک این کشور ارائه دهد. در روزهای اخیر چهار سرباز فرانسوی بدست یک سرباز افغان کشته شده اند و تاکنون فرانسه 82 کشته در این کشور داشته است. سارکوزی در سخنانش در روزجمعه با صدای گرفته اما جدی اعلام کرد که اموزش اولیه نظامی به نیروهای افغانستان و کمک های نظامی به این کشور به حال تعلیق در می آید و برای اولین بار مسئله خروج نیروهای نظامی فرانسه را قبل از تاریخ تعین شده در سال 2014 اعلام کرد . او در سخنانش افزود که ما در کنار متحدان خود قرار داریم ولی به هیچ وجه نمی توانیم بپذیریم که حتی یکی از سربازمان بدست متحدانمان کشته و یا زخمی شوند. این در حالی است که سه ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه باقی نمانده و بحث در مورد حضور نیروهای نظامی فرانسه در افغانستان از هم اکنون میان احزاب سیاسی و دولت سارکوزی آغاز شده است. در حالی که دولت سارکوزی خروج نیروهای خود از خاک فرانسه را با تاریخ خروج نیروهای امریکایی در این کشور تنظیم کرده بود/ فرانسوا هولاند نامزد حزب سوسیالیست اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست حمهوری سال 2012 بلافاصه به اقدام به خارج کردن  نیروهای فرانسه خواهد کرد.

بخش دوم دیپلماسی سارکوزی ضربه های سرد و گرم در روبط با ایران است. شیوه دوگانه سارکوزی در مورد ایران آنست که از یک طرف مخالف مداخله نظامی اسرائیل علیه برنامه هسته ای نظامی ایران است. او می گوید که چنین اقدامی جز اغاز جنگی جدیدی در منطقه و نابودی کل خاور میانه و شاید هم جنگی درسطح جهان پیامد دیگری نخواهد داشت. اما از طرف دیگر خواهان تحریم های نفتی و تحریم بانک مرکزی ایران در مبادلات بین المللی و فشار بیشتر به دولت های چین و روسیه برای همکاری وهمگامی با اتحادیه اروپا در تحریم ایران می باشد. در حقیقت مخالفت او با جنگ علیه ایران نیست، بلکه با ذکر عواقب هولناک منطقه ای آن، می خواهد همراهی روسیه و چین را با طرح تحریم ها جلب و حتی آنها را برای این همکاری ناچار سازد. او می گوید اگر همراه نشوید، علیه ایران حمله خواهیم کرد و ویرانی بزرگ را ببار خواهیم آورد. توطئه او اینست!

در مورد سوریه نیز سارکوزی حکم ساده خود را صادر کرده است. حمایت از دمکراسی در سوریه و محکوم کردن یکطرفه و قاطع دولت بشار اسد.

بالاخره خطراتی است که منطقه یور را تهدید می کند. حیرت انگیز است که شخصی این چنین برای نجات یورو آن هم از طریق پا فشاری بر برنامه ریاضت های اقتصادی و صرفه جویی بخش دولتی و عمومی علیه طبقات میانه و فرودست یک جامعه سماجت کند. سارکوزی با تکرار هر روزه این مسئله که "یورو در خطر است" بسیار خوش بینانه در مورد وضعیت اقتصادی اروپا در مقابل بحران مالی و قروض دولت های عضو اتحادیه اروپا سخن می گوید. او همانند صدراعظم آلمان "انگلا مرکل" که سرش را به دیوار می کوبد، دولت خود را در بن بست می بیند.

 

 

 

   راه توده  3469     3 بهمن ماه 1389

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت