راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت اسرائیل

از سیاست جدید

امریکا در منطقه

ناراضی است!

جعفر پویا- با استفاده از تفسیر اومانیته

 
 

 

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دولت وی سیاست مخرب خود را در روند صلح در خاورمیانه دنبال می کند. اسرائیل در ماه اکتبر گذشته بیست و شش تن از زندانیان فلسطینی- از جمله "پنج تن از زندانیان نوار غزه ، 19 تن از اعضای جنبش" فتح"، چهار تن از جبهه خلق برای آزادی فلسطین و سه تن از سازمان حماس را آزاد کرد. افرادی که قبل از پیمان ا ُسلو در سال 1993 زندانی شده بودند. نخست وزیر اسرائیل آزادی زندانیان را یک گام بزرگ "ژست" برای صلح بین فلسطین و اسرائیل اعلام کرد. وی در مقابل رهبران حزب "لیکود" توضیح داد که "البته نا عادلانه است که این "تروریست ها"را قبل از اینکه دوران حبس آنها خاتمه یابد آزاد کنیم، اما ما باید در یک صحنه بین المللی پیچیده دست به مانورهائی حساب شده بزنیم که به سود منافع اسرائیل است ". واضع است که با گرم شدن روابط بین ایالات متحده و ایران برای حل و رسیدگی به مسئله هسته ای ایران و کاهش تحریم ها اختلاف نظرات بین واشنگتن و تل اویو تشدید شده است. نتانیاهو مجبور است دست به مانورها جدید و عملی تری بزند، اما در واقع در سیاست دولت اسرائیل هیچ تغییری صورت نگرفته است. مذاکرات صلح با ادامه سیاست شهرک سازی متوقف شده است. نماینده هئیت اسرائیلی در مذاکرات "تزیپی لیونی" ناگهانی اعلام کرد که شش ماه زمان برای مذاکرات صلح اکنون به پایان رسیده است و ما به ساخت ساز شهرک ها در نوار غزه، بیت المقدس شرقی ادامه می دهیم. امری که کمیته اجرائی "ساف" را خشمگین کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین بلافاصله ساخت و ساز شهرک ها را در سرزمین فلسطین محکوم کرد و این اقدامات را یک تصیمم مخرب در روند صلح اعلام کرد. اکنون با توجه به اعتراض دیده بان حقوق بشر در"رام الله" ارتش اسرائیل نه تنها فعالان سیاسی را "بدون محاکمه و بدون محدودیت زمانی"بازداشت می کند، بلکه انجمن های فلسطینی که مسئولیت کمک و دفاع از زندانیان فلسطینی را برعهده دارند را مورد آزار و بازپرسی و تهدید قرار میدهد. دولت اسرائیل اعلام کرده است "ما حق همه کار داریم". دولت تصمیم به ساختن 1859 واحد مسکونی در سرزمین فلسطین، یعنی 1031 واحد مسکونی در بلندهای جولان که دولت اسرائیل آن را اشغال کرده است و 828 واحد مسکونی در شرق بیت المقدس را آغاز کرده است. بعلاوه دولت اسرائیل از ساخت ساز دیواری جدیدی مشابه دیوار در مرزی مصر ــ اسرائیل در نوار مرزی اردن را اعلام کرده است. دولت نتانیاهو این تصمیمات را درست قبل از رسیدن "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا به منطقه خاورمیانه اعلام کرد که خود به نوعی تقابل با سیاست امریکا برای صلح میان اسرائیل و فلسطین است و دلیل آن مخالفت با سیاست کاخ سفید برای مذاکره با ایران.

با اینکه تاسیس شهرک های جدید و دیوارجدید مرزی اردن ــ اسرائیل بدون توافق بارک و اوباما ممکن نیست، اما نتانیاهو میگوید ما هرچه را که بخواهیم انجام میدهیم.

 

 

 

                        راه توده  432     16 آبان ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت