راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توازن وحشت

زیر سایه

23 هزار کلاهک اتمی

جعفر پویا

 
 

 

ششم اوت 1945 ساعت 8.15 دقیقه، اولین بمب اتمی در فاصله 580 متری از زمین بالای شهر هیروشیما "ژاپن" منفجر شد و 140 هزار کشته برجای گذاشت.

خلبان بمب افکن" انولاگی" اولین بمب اتمی را برروی مردم هیروشیما پرتاب کرد و برای فرمانده خود این پیام را فرستادم ."هیچ چیزی دیگر در هیروشیما  نمی جنبد ". یک لحظه بعد بادی آتشین با سرعتی بیش از 800 کیلومتر در ساعت شهر را بلعید و سپس" باران سیاه" بر روی ویرانه های باقی مانده شهر و مردم نیمه جان آغاز شد. در یک کیلومتری محل انفجار 70 تا 80 هزار انسان و تمام حیوانات کشته شدند. در مجموع 140 هزار انسان در اثرانفجار اولین  بمب  اتمی در تاریخ بشریت جان خود را ازدست دادند . در 9 اوت ایالات متحده دومین بمب اتمی را در "نا کازاکی " شلیک کرد. 70 هزار نفر دیگر از مردم ژاپن در اثر انفجار دومین بمب  جان خود را  از دست دادند. 15 اوت اعلام شد که ژاپن که یک جبهه فاشیستی در جنگ دوم بود تسلیم شد . اما واقعیت اینست که پیش از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن تسلیم شده بود و فاجعه ای که امریکا آفرید برای قدرت نمائی بود و نه به تسلیم واداشتن ژاپن.

 

بدنبال این دو بمباران هولناک، جنگ سرد علیه پیروز اصلی و قربانی بزرگ جنگ دوم یعنی اتحاد شوروی آغاز شد.

ایالات متحده هنوز هم "امروز" قتل عام مردم هیروشیما و ناکازاکی را به استدلال خود  نجات مجمع الجزایر ژاپن از جنگ و پیروزی بزرگ ایالات متحده  اعلام میکند . درحالیکه این سئوال مطرح است که چرا سه روز بعد از بمباران اتمی ("اورانیوم") در هیروشیما امریکا ناکازاکی را با بمب اتمی  "پلوتونیوم" هدف گرفت ؟

از شهردار شهر ناکازاکی دراین زمینه در  مراسم شصتمین سالگرد هیروشیما ـ ناکازاکی سوال شد .  وی گفت "ایالات متحده ما انسانها را به عنوان خوکچه آزمایشگاه خود مورد آزمان قرار داد ". 

در واقع این حمله و آزمایش هشدار بزرگ امریکا به متحد خود در جنگ جهانی دوم، یعنی اتحاد جماهیر شوروی بود. شوروی پس از پیروزی در ماه مه برعلیه ارتش المان مجبور بود ارتش خود را بطرف اسیا وبویژه ژاپن منتقل کند .

 

23 هزار کلاهک اتمی درجهان

 

انفجار بی سابقه دو بمب اتمی نقطه عطف جنگ سرد است که در قرن بیستم گسترش یافت . سیاست های امنیتی قدرت های بزرگ هرگز تغییر نکرده است و نمی کند. با آنکه "بازدارندگی هسته ای" نامیده میشود ولی در واقع  در اختیار داشتن سلاح هسته ای یعنی سلطه منطقه ای

با وجود تلاش در دوران جنگ سرد و پس از ان برای خارج شدن از این "توازن وحشت " تعداد کشورهای دارای سلاح هسته ای در حال افزایش است . ایالات متحده ، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان، پاکستان و هند سلاح هسته ای در اختیار دارند . اسرائیل نیز بدون نگرانی بمب اتمی در اختیار دارد. اما همیشه اماده محکوم کردن توسعه برنامه هسته ای کره شمالی و ایران است. اکنون 23 هزار کلاهک هسته ای در دنیا در گردش است. هر ساله صلح جویان جهان در محل فجایع "قتل عام"  جمع  میشوند تا خواست ها و اعتراض خود علیه سلاح های کشتار جمعی بگوش جهان بر سانند . در آوریل سال 2009 رئیس جمهور امریکا باراک اوباما در شهر پراگ گفت: ما خواستار "جهانی عاری از سلاح هسته ای " می باشیم. در حالی که تصمیم برای احداث یک سیستم دفاع موشکی برعلیه روسیه گرفته شده بود . با این حال امسال هر دو کشور توافقنامه استارت 3 را با هدف کاهش تعداد کلاهک هسته ای به 1500 عدد در هر کشور به امضائ رساندند . برای اولین بار دبیرکل سازمان ملل "بان کی مون" در مراسم سالگرد انفجار بمب در ناکازاکی شرکت کرد و گفت: "تنها راه اطمینان خاطر برای اینکه هرگز این  سلاح هسته ای استفاده نخواهد شد از بین بردن همه سلاح های هسته ای در جهان است" .

 

 

 

                        راه توده  41    17 مرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت