راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اگر اصلاحات دیر شود

انقلاب کوبا

از درون

خواهد پوسید

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

 

 

«رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا یکشنبه گذشته در نشست فوق العاده پارلمانی هاوانا سخنران کرد، نشست پارلمانی در تکمیل نشست ماه فوریه گذشته انجام شد. این جلسه پس از اتمام کار 10 گروه کاری و مشاوره از مجموعه 612 نماینده پارلمان که برای بررسی، تغییرات برخی قوانین در ماه گذشته تشکیل شده بود، برگزار شد.

در آغاز نشست «رائول کاسترو» از جمله در رابطه با برنامه وحدت پولی کشور که «مشگل بزرگ پولی که برنامه رشد را محدود کرده است» صحبت کرد.

از سال 1394 در کوبا دو نوع پول رایج یعنی «پزو کوبا» و «پزو قابل تبدیل» وجود دارد. تصمیم برای حذف سیستم دو پولی در آوریل 2011 و در ششمین کنگره حزب کمونیست کوبا گرفته شد. نمایندگان مجلس در مباحث پارلمانی مشگل سیستم دوپولی در کوبا را امری دردسر ساز برای مردم ارزیابی کرده اند.

«رائول کاسترو» در گزارش خود اعلام کرد که تحلیل ها و ارزیابی ها نشان میدهد که تغییر سیستم پولی قدیمی عملی است. انجام این تغییرات و دستیابی به سیستم تک پولی باعث خواهد شد تا میزان تولیدات افزایش یافته و تاثیرات قابل توجه و مثبتی در امور دستمزد ها، بازنشستگی، قیمت ها، نرخ ارز، تامین اجتماعی و مالیات ها بوجود آید. «رائول کاسترو» همچنین در سخنرانی خود میزان رشد اقتصادی کوبا را در مجموع مثبت اعلام کرد. درصد رشد با وجود تحریم های مختلف و خسارات بالای حاصل از «طوفان ساندی»، در چهار سال گذشته از 2.1 درصد به 3 . 2 درصد تا نیمه پایانی امسال افزایش یافته است. اما با این وجود لازم است به صراحت اعلام کنیم که این میزان رشد هنوز نتوانسته است در وضع رفاهی خانواده های کوبائی نقش قابل توجهی داشته باشد. ارزیابی گروه های تحقیق پارلمانی نشان دهنده ناهماهنگی های موجود در اموری چون صادرات و امور ساختمان سازی است. رشد در بخش کشاورزی در مرحله کاملا محدود انجام می گیرد. هنوز برنامه تولیدات مواد غذائی نتایج مورد انتظار را نشان نمی دهد و خسارات حاصل از واردات هنوز به صفر نرسیده است.

از جمله نتایج این نشست سه روزه تصویب قانونی جدید در رابطه با سرو سامان دادن به بخش حمل و نقل دریائی ، امور مربوط به بنادر و نوسازی حمل و نقل در آبهای داخلی بود. مقرر شده است تا نوسازی و رشد در این بخش تا سطح استانداردهای بین المللی افزایش داده شود. همچنین تصمیم گرفته شد تا در بخش حمل نقل داخل شهری نیز اصلاحاتی انجام شده و رفاه مسافرین شهری مورد توجه بیشتری واقع شود.

نمایندگان پارلمان طرح اولیه قانونی را برای بخش سندیکاها پیشنهاد دادند تا فعالین و اعضاء  سندیکاها آن را بررسی کرده و برای تصویب در سال 2014  دراختیار مجلس بگذارند.

«رائول کاسترو» همچنین در سخنرانی خود از«پوسیدگی» امور اخلاقی، همبستگی و مسئولیت پذیری اجتماعی و محیط زیستی، سخن گفت و اضافه کرد« وضعیت ویژه ای در 20 سال گذشته در کوبا بروز کرده است. فساد، کلاهبرداری و دروغگوئی در20 سال گذشته افزایش داشته است.»

«رائول کاسترو» گفت طبیعی است که سخنان من را رسانه های خارجی تیتر خواهند کرد تا وضعیت زندگی در کوبا را بد جلوه دهند، اما ما از گفتن ایراد های خود ابائی نداریم. اگر قرار است مشکلات حل شود اول باید گفته شوئد و به مردم و مسئولین شناسانده شود تا جامعه و قانونگزاران برای حل آن با آمادگی قبلی اقدام کنند. او به سخنرانی 17 نوامبر سال 2005 «فیدل کاسترو» در دانشگاه هاوانا اشاره کرد که در آن گفته بود: «اگر به اصلاحات ضروری اقدام نکنیم، انقلاب ما ممکن است نه از خارج بلکه از درون متلاشی شود»

 

 

 

                        راه توده  415     20 تیر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت