راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شتاب امریکا

برای مذاکرات

اسرائیل- فلسطین

اومانیته- جعفر پویا

 

تلاش ایالات متحده برای کنترل مجدد خاورمیانه ، درارتباط مستقیم است با سفرهای مکرر "جان کری" وزیر امورخارجه ایالات متحده به خاورمیانه. ملاقات او با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و متقاعد ساختن وی برای از سرگیری مذاکرات با فلسطینی ها پس از سه سال بن بست، سئوالاتی را در زمینه روند صلح بین اسرائیل و فلسطین مطرح ساخته است.

به گفته نماینده امریکا جلسه رسمی بین طرفین اسرائیل وفلسطین در واشنگتن راه را هموار می کند. اکنون این سئوال مطرح است چرا واشنگتن به طور ناگهانی در تلاش عجولانه مذاکرات روند صلح است؟

واقعیت اینست که سیاست ایالات متحده مدت ده سال است که در خاورمیانه با شکشت کامل روبرو شده است. تنها کافی است نتیجه لشکر کشی"صلح آمیز" تفنگداران نیروی دریائی امریکا ومتحدان ناتو به عراق و افغانستان را مرور کرد تا مشخص شود چه "نوع صلحی" را امریکا و ناتو در منطقه به ارمغان آورند. از زمانی که مردم در صحنه سیاسی منطقه و جهانی حضور دارند و دخالت میکنند پراگماتیسم ذاتی دیپلماسی امریکا در منطقه محدود شده است و عملا ایالات متحده نفوذ گذشته خود را در منطقه از دست داده است. حوادث مصر یک نمونه بارز از سیاست های عجولانه جان کری و دولت امریکاست. واشنگتن پس از حمایت از مبارک و دولت انتقالی نظامی، از دولت مرسی و اخوان المسلین دفاع کرد و هیچ مسئله ای با وی نداشت، به خصوص با تشویق امریکا مرسی و اخوان المسلمین از کمک مالی قطر وعربستان سعودی هم برخوردار بودند و پشتیبانی شدند. اما سرنگونی مرسی و دولت وی به طور قابل توجهی در وضعیت تغییر ایجاد کرد. اکنون گزینه "اسلام سیاسی" که بسیاری آن را بعنوان امری اجتناب ناپذیر می دانستند پایان یافته است. بطور مثال در مصر سیاست های اخوان المسلمین با شکست مواجه شد.

از سوی دیگر، ایالات متحده بطور جدی در منطقه ای که خطوط مبارزه آن بیست سال است تغییر کرده است نگران آینده اسرائیل است. امروز ایالات متحده بر این باور است که باید اعتبار بیشتری برای محمود عباس قائل شد. ایالات متحده متحد سرسخت اسرائیل باقی می ماند اما دستور کار دو کشور همیشه با هم مطاقبت ندارد. امریکا به هر حال موفق شد که اسرائیل را به اهمیت از سر گیری روند صلح متقاعد کند، زیرا حل مشکلات خاورمیانه بدون صلحی پایدار بین اسرائیل و فلسطین غیر ممکن است و این مشکل اصلی خاور میانه است.

به نوشته روزنامه "هارس"، نخست وزیر اسرائیل قول آزادی صدها زندانی سیاسی عرب را در طول مذاکرات و همچنین توقف ساخت شهرک سازی در نوار غزه را در اغاز سال آینده داده است. اما اینها کافی نیست که فلسطینی ها و جهان عرب بپذیرد که اسرائیل طرفدار صلح است. نخست وزیر اسرائیل اگر راست می گوید و طرفدار صلح است ابتدا باید روشن و آشکار مشخص کند مرزهای اسرائیل و فلسطین از کجا آغاز می شود و در کجا ختم می شود. رئیس هیات مذاکره کننده صلح "اسلو" با شک و تردید نسبت به انگیزه های اسرائیل می گوید:

"تجربه 20 ساله ما در مذاکرات صلح با اسرائیل و امضائ پیمان "صلح اسلو" نشانه اشتباها ت گذشته ما است. فلسطینی ها قبل از توافق به توسعه ساخت شهرک ها در مناطق اشغالی این پیمان را با اسرائیل امضاء کردند. اکنون تعداد مهاجران که 150 هزار نفر بود به 600 هزار نفر رسیده است .

.http://www.humanite.fr/monde/pourquoi-les-etats-unis-tentent-de-reprendre-la-ma-546663

 

 

 

 

 

                        راه توده  418     10 مرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت