راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کاستاریکا" و "کلمبیا"

امریکا لاتین

در انتظار رویدادهای تازه

ترجمه عسگر داوودی

 
 

 

روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان دو مطلب در رابطه با وضعیت در دو کشور آمریکای لاتین منتشر کرده است:

 

1- بحران سیاسی ـ اجتماعی در "کاستاریکا" شرایط انفجاری اجتماعی را در این کشور آمریکا لاتین فراهم کرده است. سرکوب و اختلاس بی داد می کند. از هر 10 کاستاریکائی 7 تن در انتخابات پیش رو شرکت نخواهند کرد. این آمار توسط نظر سنجی دانشگاه کارستاریکا اعلام شده است. این آمار نشانه نارضایتی رو به عصیان در یک کشور را به نمایش می گذارد. از سال 2010 تا کنون به دلیل رسوائی های متعدد اختلاس و رشوه خواری 14 قائم مقام دولتی مسئولیت های خود را یکی بعد از دیگری به هم دیگر سپرده اند. کلیه این افراد مسئولین دولت حاکم سوسیال دموکرات راست «حزب پ. ل. ن» ( حزب آزادی ملی) بوده اند. «لاورا پین چیلا» رئیس جمهور فعلی نیز از همین حزب می باشد. آخرین مورد از این نوع رسوائی های دولتی کشته شدن «جائرو مورا ساندووال» می باشد. او یک فعال محیط زیست بود که توسط شخص ناشنائی در اواخر ماه مه کشته شد. افکار عمومی کشته شدن این فعال محیط زیست را نتیجه سیاست و بینش دولت فعلی می داند. رئیس جمهور کارستاریکا در نوامبر 2010 اعلام کرده بود که دولت بر علیه فعالین رادیکال محیط زیست «مبارزه» خواهد کرد. شبکه های اینترنتی که توسط فعالین سیاسی ـ اجتماعی اداره می شوند، بدلیل عدم ثبات سیاس ـ اجتماعی مضطرب وپرخاشگر شده اند.

اعتراضات اجتماعی در مقایسه با زمان روی کار بودن دولت قبلی، در چهار سال گذشته بشدت افزایش یافته است. تنها در سال 2011 بالغ بر 630 تظاهرات اعتراضی بر گزار شده است که این پدیده از سال 1995 تا 2011 بی سابقه بوده است. با وجود اینکه این اعتراضات در چهار سال گذشته چندان هم سازمان یافته و خود آگاه بروز نکرده اند، اما در مجموع اعتراضات موفق ارزیابی می شوند. باید توجه داشت که دولت فعلی نیز در شرایط بحرانی درونی و ضعف به سر می برد. بطور مثال دبیر اول حزب حاکم که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 آماده کرده بود اکنون از تصمیم خود منصرف شده است. مسئول فراکسیون پارلمانی حزب حاکم تلویحا او را طرد شده از حزب عنوان می کند و این نشانه اختلافات درونی در حزب حاکم است.

وضعیت سیاسی فعلی برای جنبش چپ در کاستاریکا شرایط مساعد و امکان رشدی جهشی را میسر می کند. حزب «جبهه سوسیالیست» تاکنون از مجموع 57 کرسی پارلمانی فقط یک کرسی را در مجلس در اختیار داشت، اما اکنون این حزب با توجه به شرایط فعلی امیدوار است در انتخابات مجلس بتواند به موفقیتی قابل توجه دست یابد. ارزیابی های پیش از انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد کاندید حزب مذکور توانسته است حتی تا دومین دارنده حائزین رای برای ریاست جمهور در بین افکار عمومی ارتقاء پیدا کند. او یکی از فعالین جدی مبارزه با رشوه خواری و اختلاس محسوب می شود که در پارلمان کشور نیز حضور دارد. انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برگزار خواهد شد.

 

2- رئیس جمهور کلمبیا نگران نا آرامی های پیش رو در آمریکائی جنوبی است. «یوان مانوئل سانتوس» هفته گذشته اعلام کرد که کلمبیا با ناتو یک قرارداد به امضاء رسانده است که «قرار داد شمال آتلانتیک» نامیده می شود. به گفته رئیس جمهور دست راستی کلمبیا، این امکان رو به رشد است که کلمبیا نه تنها در منطقه بلکه در سطح بین المللی نقشی مهم ایفا کند.

اعلام امضاء این قرار داد عکس العمل دولت های چپگرای آمریکای لاتین را بدنبال داشته است. «اوه مورالیس» رئیس جمهمور بولیوی اعلام کرد که با توجه به عضویت کلمبیا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دولت این کشور از این پس یک تهدید جدی نظامی در منطقه محسوب می شود. بنابراین لازم است در اولین فرصت جلسه شورای اضطرای «اتحادیه ملل آمریکای لاتین» (UNASUR) تشکیل شود. همچنین «نیکلاس مادرو» رئیس جمهور ونزوئلا نیز دوشنبه گذشته با انتقاد از این قرارداد، آنرا «تغییر شرایطی منفی توسط دولت کلمبیا» در منطقه ارزیابی کرد. او گفت: دولت های صلح طلب با گرد همآئی در «اتحادیه ملل آمریکای لاتین » راه مخالف با جنگ طلبی را برگزیند اند. ما منطقه را عاری از سلاح اتمی می خواهیم.

اگر چه خبرگزاری «ای. اف. ا» در بروکسل از قول نماینده ناتو گزارش داد کلمبیا عضو ناتو نخواهد بود، زیرا کلمبیا فعلا شرایط عضویت در ناتو را ندارد، اما خبرگزاری اسپانیا از قول وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما از برنامه های دولت کلمبیا پشتیبانی می کنیم. کوشش ما اینست که به کلمبیا کمک کنیم تا عضو قوی سازمانی باشد که دارای تعداد زیادی اعضاء بین المللی است و این سازمان می تواند ناتو باشد» این سخنان توسط «روبرتا یاکوبسون» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی عنوان شده است. رادیو «لا دل سور» در منطقه اعلام کرد: اولین قدم همکاری امنیتی ناتو با دولت کلمبیا قراردادی است که مبادله اسناد محرمانه را میسر می کند.

 

 

 

                        راه توده  410     16 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت