راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گالینا پلاتوا  - سایت سویتسکایا راسیا

سقوط رژیم سوریه

دروازه حمله به ایران را می گشاید

آزاده اسفندیاری

 
 

 

مصاحبه با  "لیونید کلاشنیکوف " معاون اول کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه و عضو فراکسیون حزب کمونیست این کشور.

کلاشنیکوف بر این نظر است که دخالت کشورهای غربی در حوادث سوریه امری است انکار ناپذیر و آن ها تلاش خواهند کرد تا با ادامه عملیات مسلحانه سرنگونی اسد را به سر انجام برسانند.

هر چند روسیه با تلاش های سخت توانست از مقامات آمریکایی قول برگزاری جلسه رسیدگی به حوادث سوریه با شرکت "اپوزیسیون" و دولت اسد را بگیرد اما برگزاری جلسه شورای اروپا  و لغو تحریم ارسال سلاح به شورشیان مخالف حکومت سوریه توسط این شورا، نظر بالا را تایید می کند .

هر چند برخی از کشورهای اروپایی صراحتا مخالفت خود را با برداشتن تحریم ارسال سلاح به نیروهای مخالف سوریه اعلام کردند اما آمریکا و فرانسه با اختلال در جلسه شورای اروپا ، سرانجام رای بر برداشتن تحریم ها داده شد. با این کار، آمریکا و اتحادیه اروپا عملا بر روی آتش جنگ خانمان سوز سوریه بنزین می پاشند .

او می گوید: آموزش تروریست های رنگارنگ در خاک ترکیه و رساندن سلاح به آن ها در سال های گدشته توسط ناتو از طریق آن کشور امر ثابت شده ای است. حکومت های قطر و پادشاهی سعودی هم عملا و رسما اعلام می دارند میلیارد ها دلار پول در اختیار شورشیان برای سرنگونی اسد گذاشته اند. برداشتن تحریم ارسال سلاح به افراد مسلح جهت سرنگونی دولت سوریه علنی کردن عدم پای بندی غرب به مقررات جهانی است .

سوال : قبلا غرب تمایلی به ارسال اسلحه برای شورشیان نداشت ؟

جواب : آن ها ازترس این که سلاح های ارسالی به دست افراد "نافرمان" بیفتد احتیاط می کردند، زیرا تجربه لیبی نشان داد که پخش شدن اسلحه منجر به کشته شدن سفیر آمریکا و حوادث دیگری شد که از کنترل آن ها خارج بود. اما سر نگونی اسد برای غرب به مراتب با اهمیت تر ازکشتن سفیر آمریکا و یا ... است.

سوال : پس جلسه برگزاری رسیدگی به مسایل سوریه از طریق صلح آمیز را به چه شکل می توان تبین کرد ؟

جواب : ابتدا توافقی بود بین پوتین و اوباما که بعدا توسط وزیران  امور خارجه آمریکا و روسیه جنبه اجرایی به خود گرفت. در عمل هم هر روز ساز دیگری را کوک می کنند. این اخلاق دو گانه غربی ها است . آن ها با طالبان " اسلامیست تند رو" مذاکره می کنند اما با حکومت بشار اسد که در ستیز با "اسلامیست"های  متحجر می باشد مخالف هستند. با نام دمکراسی وارد جنگ با حکومت سوریه می شوند اما آیا در کشور سعودی ها و قطر که از هم پیمانان آنان هستند دمکراسی وجود دارد؟ در کشوری که زنان حق رانندگی و دوچرخه سواری ندارند. تصمیم اتحادیه اروپا در ارسال هر چه بیشتر اسلحه به شورشیان برای سرنگونی اسد را چگونه می توان توضیح داد و در جای دیگر دست در دست دیکتاتور ها داشت ؟

سوال : پس به این ترتیب آن ها می خواهند به اسد درس " دمکراسی " بدهند ؟

جواب : غربی ها تلاش میکنند تا بر اسد و حکومت سوریه فشار روانی بیاورند . در حالی  که بشار اسد خود اعلام کرده است در سال 2014 در یک مبارزه انتخاباتی شرکت خواهد کرد و هر کس برنده انتخابات باشد رییس جمهور خواهد بود. این گفتارها به مذاق آمریکایی ها و اروپایی ها خوش نمی آید. آن ها خواهان حکومتی دست نشانده در سوریه هستند. رایزنی های جان کری وزیر خارجه امریکا و بنیامین نتان یاهو نخست وزیر اسراییل با مقامات روسیه، تلاشی بود برای منصرف کردن دولت ما جهت ندادن سیستم های دفاع موشکی  اس 300 به دولت سوریه .

سوال : خوب شما توجه کردید که در اروپا نظر واحدی در برداشتن تحریم ها نبود ...

جواب : این حرف درستی است که همه کشورهای اروپایی بر سر برداشتن تحریم اسلحه توافق نظر نداشتند. اما باید توجه داشت که  تصمیم نهایی را کشور های اروپایی نخواهند گرفت بلکه ، سازمان ناتو تصمیم گیرنده است . آمریکایی ها و اروپایی ها می خواهند با رسمیت دادن ارسال اسلحه به شورشیان حوادث لیبی را در سوریه تکرار کنند. آن ها با بر پا کردن جنجال های متعدد خواهان مشکل آفرینی بر سر کنفرانس صلح آتی در ژنو هستند و از منظری دیگر، مانع از آن شوند که انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در سال آینده انجام شود. فشارها بر روسیه را هم باید از این زاویه نگاه کرد . آنان حتی در این اواخر سلاح های اتمی خود را به رخ روسیه می کشند. چه می توان گفت؟ این است اخلاق و رفتار " دوستان و همکاران جهانی " ما. این ها واقعیت هایی هستند که به طور جدی صلح جهانی را به مخاطره می اندازد .

سوال : به نظر شما اگر سلاح های سازمان ناتو به سوریه سرازیر شوند حوادث این کشور به کجا ختم خواهد شد ؟

جواب : در شرایط  فعلی ناتو شورشیان را تا دندان مسلح کرده است و اگر باز هم سلاح های بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد، مبارزه با کشور های عربی شروع خواهد شد که اگر با آمریکا و سازمان نظامی ناتو برای گسترش جنگ در منطقه همکاری نکردند، ناظر بر حوادثی نظیر میدان قاهره در کشورشان خواهند بود.

سوریه مهم ترین قطب  سیاسی – استراتژیک درمنطقه، هم برای غرب، خصوصا آمریکا و هم برای روسیه است. اگر غرب بتواند حکومت دست نشانده خود را در سوریه و لبنان مستقر کند راه برای دست یابی به ایران و از راه این کشور ورود به آسیای میانه و قفقاز باز خواهد شد. ادامه این تونل به روسیه و چین خواهد رسید و این یک آرزوی دیرین غرب است. آنان در این آرزو هستند تا چین را به محاصره درآورده و به تضعیف آن در سطح جهانی دست یابند . مسیر از سوریه تا چین به زعم آن ها " جاده ابریشم " مورد دلخواه آنان است .

از طرفی دیگر آمریکا در پی آن است که بعد از خروج نیروهای نظامی اش از افغانستان جای پای محکمی در آسیای میانه داشته باشد تا آن کشور به بقول هیلاری کلینتون وزیر سابق خارجه ، مانع از  گسترش اتحاد گمرکی کشورهای مشترک المنافع و در نهایت سدی شود در مقابل شکل گیری دوبار اتحاد شوروی.

سوال : پس به نظر شما اطلاعیه شورای اروپا صفحه تیره و تاری است برای روسیه ؟

جواب : البته . ما اجازه نداریم حتی یک قدم از مواضع و منافع ملی خود عقب نشینی کنیم. این حکم مرگ ما است. همان طور که قبلا متاسفانه خیلی از مواضع را از دست دادیم .

 

 

 

                        راه توده  410     16 خرداد ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت