راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

2 هزار کرد مسلح

از ترکیه به عراق

عقب می نشینند!

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 
 

 

حزب کارگران کردستان «پ‌.ک‌.ک»، از سال ۱۹۸۴ مسلحانه برای خود مختاری کردستان و حقوق فرهنگی و سیاسی کردها در ترکیه مبارزه می‌کند. این حزب در اوایل دههٔ ۱۹۷۰، با تعدادی که اکثر آن ها دانش آموز بودند، با رهبری عبدالله اوجلان (آپو) در آنکارا تأسیس شد و سپس به مناطق کرد نشین در جنوب شرقی ترکیه نقل‌مکان کرد. در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸، نام حزب کارگران کردستان برای این گروه انتخابات شد. «پ.ک.ک».حزبی چپ گرا است که ایدئولوژی خود را مارکسیسم اعلام کرده است.

دولت ترکیه از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون چندین‌بار سعی کرده است تا با «پ.‌ک‌.ک» مخفیانه و یا حتی علنی مذاکره کند، که در این میان، مشهورترین مذاکره انجام شده «مذاکره اسلو» بود. همچنین در اکتبر سال 2009دولت ترکیه سیاست تعامل با «پ‌.ک‌.ک» را در پیش گرفت و پس از آن با اعلام آتش بس از سوی «پ‌.ک‌.ک»، افق برقراری صلح بین ترکیه و «پ‌.ک‌.ک» پس از سی سال مناقشه به نظر روشن می‌رسید. اما  پیکار جویان که می‌خواستند سلاح‌های خود را به زمین بگذارند، در بازگشت به خانه‌هایشان همانند قهرمانان ملی مورد استقبال کردها قرار گرفتند که این موضوع احساسات ملی‌گرایانه ترک‌ها را برانگیخت و به دستگیری بسیاری از اعضاء و هواداران این حزب انجامید. از آن زمان روابط «پ.‌ک.‌ک» با دولت ترکیه بار دیگر رو به وخامت گذاشت و نیروهای مسلح «پ‌.ک‌.ک» حملات خود را علیه نیرو های نظامی دولت ترکیه افزایش دادند. با دستگیری «عبدالله اوجلان» در سال 1999 میلادی و تغییرات سیاسی ـ اجتماعی سال های اخیر در ترکیه مذاکره با کردها دو باره در دستور کار دولت قرار گرفته است. توافق با «عبدالله اوجلان» که هم اکنون در جزیره «امرالی» در نزدیکی استانبول زندانی است برای ایجاد شرایطی جهت دستیابی به راه حلی منطقی این توافق را ایجاد کرده است که نیروهای پیشمرگه «پ. ک. ک»به خارج از مرز های ترکیه منتقل شوند تا در شرایطی آرام ادامه مذاکرات ادامه یابد. در خواست صریح «عبدالله اوچلان» از حزب خود برای خارج کردن نیروهای نظامی اش از ترکیه به عنوان اولین قدم برای دستیابی به این توافق، مورد تائید مسئولین «پ. ک. ک». واقع شد و قرار شد تا از 8 ماه مه امسال برنامه عقب نشینی به درون خاک کردستان عراق انجام شود.

در شرایطی که «اوجالان» همچنان در زندان است، «پ‌.ک.‌ک» توسط «مردا قارا الان» و یک تیم از فرماندهان قدیمی با اسامی زیر هدایت می‌شود:

·                   جمیل باییک (از فرماندهان اولیه پ‌.ک.‌ک)

·                   دکتر باهوز اردل (ازکرد های سوریه)

·                   صوفی نورالدین (ازکرد های سوریه)

 

 روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان در این رابطه گزارشی دارد که در زیر می خوانید:

 

بغداد. بدنبال اجرای برنامه خروج نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان ( پ.ک.ک) که از 8 ماه مه به اجرا درآمد، اولین گروه پارتیزان های این حزب در شمال عراق مستقر شدند.

 در اولین روزهای هفته نیروهای نظامی ترکیه در وبسایت خود اعلام کرده بودند که مراقبت دائمی نیروهای نظامی ترکیه نشان از ادامه رعایت وضعیت آرام و عدم تهدید از طرف پارتیزان های حزب کارگران کردستان در مناطق کردستان را تائید می کند و علائمی از برگشت مجدد پارتیزان ها به مراکز استقرار قبلی خود مشاهده نمی شود. دولت رجب طیب اردوغان از اسکورت پارتیزان های پ. ک. ک. در موقع خروج از مناطق کردستان در ترکیه و عبور از مرز ترکیه ـ عراق خودداری کرد. رهبری «پ. ک.ک» اعلام کرده بود که در زمان خروج نیرو هایش از خاک ترکیه و وارد شدن به خاک کردستان عراق اگر تهاجمی از طرف نیروهای نظامی ترکیه واقع شود، نیروهای پارتیزان مجاز خواهند بود تا از خود دفاع کنند. تخمین زده می شود که در ترکیه حدود 2 هزار پارتیزان حزب کارگران کردستان مستقر هستند. مطابق مذاکرات دولت ترکیه و «عبدالله اوجلان» رهبر حزب کارگران کردستان توافق حاصل شده است، کلیه نیروهای نظامی «پ. ک.ک». تا اوائل پائیز امسال به منطقه کردستان عراق عقب نشینی کنند تا ادامه مذاکرات و یافتن راه حلی سیاسی برای مسئله کرد ها در ترکیه فراهم شود.

 

 

 

                        راه توده  40    26 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت