راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چینی ها آماده

لنگر اندازی

در بنادر قبرس اند

ترجمه آذرفریتاش

 
 

 

مصاحبه روزنامه  اومانیته با "استا واروس اواگورو" نماینده بخش اقتصادی حزب کمونیست قبرس آـ ک ـ ای ـ ال "

سئوال- آیا قبرس پناهگاه مالیاتی است؟

- چند ماه قبل از تصمیم مسئولان گروه اروپا برای وضع مالیات روی حساب های بانکی همه شهروندان قبرسی رسانه های آلمان اتهامات واهی را برعلیه قبرس منتشر کردند که کشور قبرس پناهگاه مالیاتی و مرکز پول شوئی است. این نشریات اتهامات خود را در مورد سرمایه الیگارشی روسیه که در قبرس متمرکز شده اغاز کردند. اگر بطور نسبی قبرس را با دیگر کشورهای جهان در زمینه نرخ مالیاتی مقایسه کنیم می بینیم که مردم قبرس همان نرخ مالیاتی را می پردازند که مردم بلغارستان می پردازند. نرخ مالیاتی نزدیک به نرخ مالیاتی کشور ایرلند و حتی بیشتر از کشور مالت و همه از این مسئله اگاه هستند، اما چرا اتحادیه اروپا گریبان قبرس گرفته است و خط و نشان می کشد؟ در هلند سه بار و در لوکزامبورک دو بار بیشتر از قبرس سرمایه داران روس پول سپرده دارند. به نظر من این کارگران روس نیستند که این سرمایه ها را از روسیه خارج کرده اند. خود سرمایه داران روس هستند. از طرف دیگرسیستم بانکی در قبرس توسط نهاد شورای اروپا "مانی وال" برای مبارزه با پول شوئی بازرسی می شود. منطورم اینست که سیستم بانکی ما از نظر نهاد بازرسی حتی از سیستم مالی بازرزسی در المان هم ممتاز تر است. قبرس هفتمین عضو اتحادیه اروپاست. اگر انها پافشاری برای نابودی سیستم مالی قبرس دارند به دلیل نقص در سیستم مالی در قبرس نیست. هدف انها خروج سیرده های هنگفت مالی سرمایه داران روس از قبرس است. چند روز گذشته هیئت نمایندگی از بانکداران المانی و دیگر کشورهای منطقه یورو برای متقاعد کردن سرمایه گزاران روس برای خروج سرمایه های خود و انتقال آن  به کشور روسیه به قبرس آمدند.

سئوال- حزب کمونیست قبرس"اکل" به چه دلیل بر این باور است که "ترویکا" قبرس را به "گروگان "گرفته است؟

- قبرس در تاریخ اقتصاد مثل "خوکچه لابراتوار" در منطقه یورو می ماند. پس از توافق با اتحادیه اروپا از سال 2011 به  35 "قانون" در مورد اقدامات ریاضت اقتصادی از جمله کاهش دستمزدها "حقوق" رای داده است اما تاکنون حتی یک یورو هم ما از اتحادیه اروپا دریافت نکرده ایم. توافق نامه مسئولان گروه یورو با رئیس جمهور "نیکوس انستازیاد" پایان راه نیست، بلکه اغاز راه است. در آینده برنامه خصوصی سازی واقدامات ریاضتی شدیدی وجود خواهد داشت. اقداماتی که در یونان و در پرتقال به اجرا گذاشته شد. "ترویکا" مردم را به طرف فقر رهبری میکند و کشور را در رکود اقتصادی غرق خواهد کرد.

سئوال - حزب کمونیست قبرس در ارزیابی خود برای خروج از بحران اقتصادی و سیاسی چه راه حلی دارد ؟

- ما باید راه حل و نظرات خومان را که خارج از محدوده ترویکا پیشنهاد ودنبال کنیم . ممکن است که در اینده ما با مشکلات دشواری روبرو شویم وهزینه سنگینی نیز بپردازیم اما در زندگی روزمره مردم در فعالیت نهادها و ادارات دولتی نمایندگان ترویکا نیستند که به ما انچه را که باید انجام دهیم  دیکته و تحمیل  کنند. "انگلا مرکل" صدر اعظم آلمان اکنون پیشگام دکترین اقتصادی افزایش بیکاری در کشورهای جنوب منطقه یورواز یک طرف و کشورهای که باید هزینه سنگین ریاضت های اقتصادی را به ترویکا بپردازند از سوی دیگر است. به همین دلیل نرخ بیکاری رشد فزاینده دارد  از طرف دیگرغارت "تخلیه پول" این مناطق ضعیف به کشورهای شمال اروپا را غنی میکند. فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه نیز که در جامعه اروپا به عنوان یک "سیاستمدار نامرئی" لقب یافته است این سیاست را رهبری می کند. هزاران هزار نفر از مردم منطقه یورو اکنون متمایل به ترک منطقه یورو شده اند. به نظر حزب کمونیست،  این نه تنها راه چاره نیست بلکه عاقلانه هم  نیست. ما هیچ برگ برنده ای در اختیار نداریم تا از منطقه یورو خارج شویم.ما باید هزینه نسبی ماندن دراتحادیه اروپا و خارج شدن از حوزه واحد پولی یورو را در نظر بگیریم.

سئوال- رئیس جمهور دیمتریس کر یستو فیاس که عضو" اکل "است وتا پایان فوریه قدرت را در اختیاردارد واکنشی در رای گیری در مجلس نشان نداد؟  آیا او در تلاش تجدید ساختار سیستم بانکی در قبرس است؟

- بله. او سعی کرد که رئیس سابق بانک مرکزی را متقاعد کند که سیستم بانکی را باز سازی کند. اما موفق نشد. سیستم بانکی در قبرس مستقل است. تجدید ساختار سیستم بانکی در کنترل مسئولان بانک است. اما در یونان و روسیه وصربستان تجدید ساختار بانکی صورت گرفت و حزب کمونیست از اینکه بانک مرکزی  مانع این تجدید ساختار بانکی است انتقاد شدید کرد. هنگامی که ما از دولت انتقاد میکنیم" نیکوس آناستازیاس"میگوید : "به استقلال بانکها باید احترام گذاشت وحتی نباید  ان را لمس کرد". بالاخره قانون باز سازی سیستم بانکی در مجلس به رای گذاشته شد و اکنون وزارت اقتصاد به ان رسیدگی میکند. این تحول توسط دولت گذشته برای اجرای دستور العمل های بانک مرکزی اروپا در مجلس به رای گذاشته شد .

سئوال- 35 قانون ریاضت های اقتصادی که از سال 2011 به رای گذاشته شد و شما در آن دوره در دولت بوده اید چه هست؟

- آنها سیاست های کورکورانه ترویکا در قبرس است. یعنی کاهش دستمزدها و کاهش حقوق بازنشستگی. ترویکا از ما می خواهد که تعداد کارکنان و کارمندان در کشور به 6000 هزار نفر کاهش دهیم در صورتی که تعداد کارمندان و کارکنان بخش دولتی ـ عمومی 52000 نفر است و ما حتی با کمبود پرستار و پزشک مواجه هستیم. ترویکا حتی مانع این مسئله می شود که در کدام بخش کارکنان دولتی را اخراج کنیم . اما با توجه به تفاهم با اتحادیه اوپا و ترویکا ما راه حل دیگری هم داریم . بهترین راه حل سرمایه گذاری برای توسعه کشور است. اما این سرمایه گذاری بدلیل بحران بین المللی و بدهی بانکها نا معتبر است. باید به مردم اروپا اعلام کرد که بحران قبرس یک بحران مالی عمومی نیست. با توجه به اقدامات و فعالیت های اقتصادی ما با مازاد بودجه مواجه شدیم . 5 در صد کسری بودجه و70 ـ 75 در صد بدهی عمومی با برخی از فعالیت های اقتصادی ما می توانیم بربحران مالی چیره شویم و توسعه اقتصادی را به پیش ببریم. مسئله قبرس بدهی عمومی مردم نیست بلکه قروض بانکهای قبرس است. ورشکستگی که از تصمیم گیری نادرست توسط شرکای اروپای اعمال شد . یعنی ابطال بخشی از بدهی های یونان که بانکهای قبرس4.5 میلیارد یورو هزینه ان را یک شبه پرداختند. هزینه سنگینی بانکهای قبرس را به ورشکستگی کشاند. این مبلغ تقریبا همان مبلغی است که گروه یورو اروپا از ما می خواهد بپردازیم. البته بعد از ضربه بانکی که متحمل شدیم.

سئوال- آیا اقدمات اجتماعی در دوره شما در قبرس به اجرا گذاشته شد؟.

- بله افزایش کمک مالی به خانوادهای بزرگ و کم درآمد و مشارکت اجتماعی و مالی برای داتش اموزان. حتی پس از رعایت اقدامات ریاضت اقتصادی، ما نسبت به گذشته رشد بودجه اجتماعی 12 در صدی داشته ایم .

سئوال.- برچه پایه ای می توان اقتصاد قبرس را باز سازی کرد؟

-         ما باید آنچه که برای قبرس باقی مانده است را نجات دهیم و سپس میتوانیم جزیره قبرس را با توسعه سرویس بهداشت و درمان ـ آموزش و پرورش توسعه حقوقی خدمات و فعالیت های بانکی در معیار محدود و جغرافیائی  و همچنین در بخش داروئی و فناوری پزشکی، توسعه صنایع نفت و گاز و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی قبرس توسعه فرودگاه ها و بنادر در جهت توسعه اقتصادی قبرس را به یک کشور خدماتی تبدیل کنیم. چین از ما برای صادرات خود در خواست امکانات نیروی دریائی- بنادر- کرده است. به نطر من مردم قبرس را ه خود را می یابند.

 

 

 

                        راه توده  402     22 اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت