راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گردش به راست

در کشور پاراگوئه

 
 

 

یک سال پس از کودتای پارلمانی ژوئن 2012 برعلیه رئیس جمهور اسقفی از فقرا "فرنادو لوگو" انتخابات عمومی ریاست جمهوری در روز یکشنبه در پاراگوئه برگزار شد. راستگرایان امیدوارند با این انتخابات قدرت کامل را در کشور بدست آورند.

پیروزی اسقف فرنادو لوگو در سال 2008 پایان سلطه 61 ساله حزب کلرادو یکی از ارکان دیکتاتوری نظامی سالهای 1954ــ1989 رژیم"آلفردوــ استروسنر" در پاراگوئه بود. رژیمی که منافع الیگارشی زمینداران را در پاراگوئه نمایندگی می کرد.

در انتخابات روز یکشنبه "اوراتسیو کارتز" نامزد حزب کلرادو در مقابل رقیب خود" آلگره افرئین" از حزب لیبرال ــ محافظه کار قرار گرفت و با بدست آوردن 46 در صد آرا پیروز انتخابات اعلام شد. "افرتین  الگره" وکیل 40 ساله و رقیب انتخاباتی وی از حزب لیبرال شکست خود را پذیرفت. رئیس جمهور جدید کار خود را از اول ماه اوت آغاز میکند. قبل از انتخابات در پاراگوئه تنها در دو کشور شیلی و کلمبیا شور انقلابی و موج پیشرونده در امریکای لاتین وارد نشده بود.

سال گذشته درپی کشته شدن 17 نفر در در گیری میان کشاورزان و پلیس پارلمان این کشور در یک حرکت کودتاگون فرنادو لوگو رییس جمهور پاراگوئه را استیضاح کرد. این کودتای پارلمانی با خیانت حزب لیبرال به استعفای اجباری" فرنادو لوگو"منجر شد. پاراگوئه بزرگترین تولید کننده "سویا" در امریکای لاتین است و یک در صد از زمینداران 77 در صد از زمینهای زراعتی را در کنترل دارند. به گفته یکی از تحلیگران بازنده بزرگ در انتخابات حزب لیبرال است زیرا لیبرالها به تنهائی قادر نیستند با حزب کلروادو مقابله کنند و اکنون آرائ مردم و جناح چپ را برای پشتیبانی خود از دست داده اند.

رئیس جمهور "کارتز" که یکی از ثروتمند ترین رجال پاراگوئه است ثروت خود را در بورس بازی و کشت تنباکو بدست آورده است. وی در طول مبارزات انتخاباتی از سوی منتقدانش به قاچاق مواد مخدر و پول شوئی متهم شده بود. به هرحال وی با تشویق سرمایه گذاران خارجی در صدد غارت کشور است در کشوری که نزدیک به 44 درصد از6.6 میلیون مردم آن در زیر فقر زندگی میکنند .

 

 

 

                        راه توده  404     5 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت