راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چرا وحشت حاکمیت ازحضور

خاتمی در انتخابات جدی شده؟

 
 

 

خبرهایی که می رسد و سخنان چند روز پیش محمد خاتمی  در جمع ایثارگران جنگ با عراق، احتمال حضور او را در انتخابات جدی تر کرده است. این احتمال نگرانی و واکنش حسین شریعتمداری مدیر مسئول کم دانش و بی چاک دهن روزنامه کیهان را برانگیخت. شریعتمداری که در واقع نماینده بخشی از اندیشه های حاکم بر بیت رهبری و فرماندهان آلوده سپاه پاسداران است با اشاره به بیانیه ها و امضاهایی که در دعوت از خاتمی برای حضور در انتخابات منتشر شده، بیانیه ای را که در خارج از کشور منتشر شده را بهانه قرار داده و  نوشت: "در حالی که خاتمی ادعا می کند نگران نظام و انقلاب است، شماری از وابستگان گروهک ها و عناصر فراری ضمن نامه ای از وی برای نامزدی انتخابات دعوت کردند."

شریعتمداری می نویسد: "امضاکنندگان با بیان اینکه حامی فتنه سبز هستند، نوشته اند: امضاکنندگان این نامه امیدوارند جنابعالی که در چهار سال سخت گذشته، دوشادوش خواسته ها و رنج های حامیان جنبش سبز مانده اید، با اعلام نامزدی خود در انتخابات آتی، به تداوم دموکراتیزاسیون یاری رسانید."

این سخنان حسین شریعتمداری در واقع نشان می دهد که وی و جناح و حامیان وی در حکومت نگران موضع آن بخش از اپوزیسیون اعم از سلطنت طلب و چپ رو نیستند که خواهان تحریم انتخاباتند، بلکه نگران آنهایی هستند که قصد حضور در انتخابات و دعوت مردم به شرکت در آن را دارند. در واقع منافع این بخش از حکومت با منافع آن بخش از اپوزیسیون برهم منطبق و هماهنگ است و هر کدام بدون دیگری نمی تواند خود را توجیه کند. شریعتمداری به صراحت می گوید که طرفدار اپوزیسیون سلطنت طلب و کمونیست کارگری و طرفداران تحریم است نه اپوزیسیون خواهان شرکت در انتخابات.

به گفته شریعتمداری "اخیراً چند تن از فتنه گران بازداشتی از خاتمی برای نامزدی انتخابات دعوت کرده بودند، اما اغلب بازداشت شدگان فتنه سبز حاضر به همراهی با این دعوت نشده اند."

بعبارت دیگر شریعتمداری حتی در میان بازداشت شدگان نیز همراه با مواضع کسانی است که به ادعای وی گویا حاضر به همراهی با دعوت از خاتمی نشده اند.

شریعتمداری سپس خاتمی را تهدید به رد صلاحیت می کند و مدعی می شود: "براساس برخی قرائن این گروهک ها با قطعی دانستن رد صلاحیت خاتمی، درصددند که وی را برای نوعی انتحار سیاسی به عرصه فرستاده و پیشمرگ اهداف خود کنند. آنها پیش از این و به نوعی دیگر همین معامله را با بنی صدر کردند تا جایی که او مجبور شد با لباس زنانه از کشور بگریزد و به مجموعه اموات سیاسی خارج کشور الحاق شود."

این تهدید شریعتمداری اگر جدی بود و وی واقعا معتقد بود که رد صلاحیت خاتمی قطعی است اصلا نیازی به نوشتن این مطلب و وقت گذاشتن بر سر آن نداشت. همین نوشته نشان می دهد که وضعیت صلاحیت خاتمی روشن نیست و هر چه باشد اختیار آن از دست کوتوله های سیاسی از نوع حسین شریعتمداری خارج است. ضمن اینکه در این میان تعیین کننده تر از خواست حکومت و امثال شریعتمداری خواست مردم و جنبش آنان است که وضعیت صلاحیت ها را تعیین می کند.

بخش دوم نوشته شریعتمداری، با اینحال با مقایسه خاتمی با بنی صدر در واقع پیش بینی می کند که خاتمی رییس جمهور خواهد شد. اگر رد صلاحیت خاتمی و یا باخت او در انتخابات قطعی است که دیگر مقایسه او با بنی‌صدر چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ مگر آنکه شریعتمداری برعکس آنچه می نویسد نگران باشد که خاتمی در انتخابات حضور یافته و از هم اکنون بر وی معلوم است که نتیجه این حضور پیروزی قطعی وی در انتخابات خواهد بود.

شریعتمداری در ادامه از قول یکی از "تحلیگران" خارج کشور می نویسد که خاتمی "را دعوت می کنند تا کاندیدا شود و دردسر ایجاد کند. دردسری نه برخاسته از تأیید صلاحیت و رئیس جمهور شدنش که دردسری برخاسته از رد صلاحیت و یا رئیس جمهور نشدنش. گویا همه می دانند او رئیس جمهور نمی شود. این بار خاتمی از جنبه سلبی اش قرار است دردسر شود و نه جنبه ایجابی اش (دوم خرداد). می توان در وضعیت جدید و از موضعی به مراتب رادیکال تر از تحریم، او را به کاندیداتوری دعوت کرد؛ نوعی دیالکتیک منفی."

البته این حرف های بی سروته که مشابه همان حرف های شریعتمداری است بدرد همان می خورد که در روزنامه کیهان منتشر شود. در واقع هیچ یک از کسانی که خاتمی را برای رییس جمهوری دعوت می کنند به فکر ایجاد دردسر ناشی از رد صلاحیت وی نیستند. برعکس به این موضوع فکر می کنند که وی از جمله کسانی است که رد صلاحیت وی با وجهه مثبتی که در جامعه ایرانی و بین المللی دارد برای جمهوری اسلامی دردسرساز است و بنابراین می توان به حضور و پیروزی وی امیدوار بود. اگر هدف به میدان فرستادن کسی بود که رد صلاحیت وی قطعی باشد، شخصیت های دیگری جز خاتمی وجود دارند که می شد از آنان دعوت کرد. 

امید حسین شریعتمداری در این است که با اینگونه مطالب به خیال خود محمد خاتمی را برای حضور در عرصه انتخابات ترسانده و سپس در صورت عدم حضور آن را به حساب بیم و دانستن اینکه اصلا انتخاب نمی شد و رای نمی اورد بگذارد و از وی طلبکار شود و میدانداری کند که چرا خاتمی جرات نکرد نامزد شود و .... کاری که در گذشته بارها انجام داده و هر عدم حضور اصلاح طلبان را در انتخابات به حساب اطمینان آنان از شکست گذاشته است.

شریعتمداری و روزنامه کیهان وی از هواداران سرسخت محمود احمدی نژاد بوده اند و در جریان چهار سال نخست ویرانگری وی و سپس کودتای انتخاباتی علیه میرحسین موسوی سنگ تمام گذاشتند. شریعتمداری شریک فاجعه کنونی است و می داند که در صورت به میدان امدن محمد خاتمی و پیروزی وی صورتحساب ویرانگری های دوران احمدی نژاد خواه و ناخواه رو می شود و او و امثال او باید پاسخگوی حمایت هایی باشند که در این مدت از احمدی نژاد کرده ااند. هم وی، هم بیت رهبری، هم فرمانده الوده به ثروت و فساد سپاه بیش از آنکه نگران آینده نظام و صلاحیت و رد صلاحیت خاتمی باشند نگران آینده خود و پاسخ نداشته ای هستند که به مردم ایران بدهکارند. شرایط انتخابات آینده بیش از هر چیز از این رو پیچیده و نگران کننده و مبهم است.

 

 

 

                        راه توده  404     5 اردیبهشت ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت