راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات ایتالیا

در جامعه ای

دو قطبی شده

جعفر پویا

 

 

 

هیچ یک از احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمانی هفته گذشته ایتالیا نتوانستند اکثریت مطلق را  بدست آورند و بدون داشتن اکثریت پارلمانی تشکیل دولت در ایتالیا ممکن نیست. پیر لوئیجی برسانی دبیر کل حزب دمکرات "پ ـ د" پس از اعلام نتیجه انتخابات اذعان کرد: با اینکه حزب او مقام اول را در انتخابات بدست آورد اما پیروز انتخابات نیست. بزودی او موظف خواهد شد که دولت جدیدی را تشکیل دهد و اگر قادر به تشکیل دولت نشود انتخابات جدید پارلمانی در ایتالیا دوباره برگزار می‌شود. آیا ایتالیا قبل از انتخاب پاپ اینده، دولت جدیدی  خواهد داشت؟

ائتلاف چپ میانه به رهبری "پی یر لوئیچی برسانی" با 29.54 در صد آرا در برابر ائتلاف احزاب راست  به رهبری" بر لوسکونی" با 29.18 در صد پیروز شد. اما در انتخابات نمایندگان مجلس سنا که هم زمان برگزار شد با توجه به سیستم پیچیده رای گیری که منافع سرمایه داران و احزاب راستگرا در آن تضمین شده است حزب دمکرات 113 کرسی و حزب آزادی مردم برلوسکونی 116 کرسی بدست آوردند. همچنین حزب پنج ستاره  با 25.5 در صد آرا در مجلس، 23.8 درصد آرای سنا را بدست آورد. هدف اصلی این حزب کاهش هزینه‌‌های احزاب سیاسی و کاهش هزینه شهرداری‌‌ها و غیره اعلام شده است. بنا به گزارش مطبوعات ایتالیا فرضیه یک دولت موقت با ائتلاف حزب دمکرات مردم و حزب" پنج ستاره" به رهبری "بیه گریلو" برای تشکیل دولت بعدی  هنوز منتفی نیست. البته آنچه برای حزب دمکرات مهم است بدست آوردن قدرت برای اصلاح  قانون  انتخابات است که تضمینی برای آینده حکومت خواهد بود  .

بنابراین اگر واقعا قانون انتخابات که در جهت منافع راستگریان در سنا طراحی و تنطیم شده است تغییر کند، این تغییر بسود اکثریت مردم خواهد بود، در حالی که از نظر راستگریان ضربه به دمکراسی و شکست آن است. سیلویو برلوسکونی رهبر جناح راست اعلام کرد: ایتالیا نمی‌تواند بدون دولت باشد. ولی هشدار داد که هیچ توافقی با "ماریو مونتی "برای تشکیل دولتی در آینده وجود ندارد .

اروپا شگفت زده از نتایج انتخابات در ایتالیا است. وزیر امور خارجه فرانسه پیر مسکویی  در این زمینه گفت: "من مطمئن هستم که چالشهای ایتالیا نه به دلیل اصول اساسی ساختاری و نه مسایل منطقه مالی یورو است. در ماه‌‌های اخیر ایتالیا میتوانست از واحد پول یورو خارج شود."

در برلین وزرای دولت مرکل تصمیم گرفتند که موافقت دولت ایتالیا را برای ادامه "سیاست اصلاحات وتحکیم ثبات" حاکم بر اتحادیه اروپا بدست آورند. آنها اصرار دارند که این سیاست به سود همه اروپا است و ایتالیا به آن نیازمند است. وزیر امور خارجه آلمان "گیدو وستروله "در همین زمینه مستقیما و بطور واضح گفت: "مسئولین سیاسی رم میدانند که هنوز ایتالیا نیاز به رفرم سیاسی دارد." همین دیدگاه در اظهارات "لوئیس گین" وزیر اقتصاد اسپانیا دیده میشود. او  بعد از انتخابات در اسپانیا گفت: "ما انتظار داریم که یک دولت با ثبات را تشکیل دهیم. این چنین دولتی هم برای اسپانیا وهم برای ایتالیا مفید است. انجام این اقدامات ضرور به اراده سیاسی نیاز دارد و باید این اطمینان حاصل شود که اروپا بحران اقتصادی را پشت سر میگذارد و ما در نهایت پیروز میشویم ".

انتخابات و بقیه اروپا

پایتخت کشورهای اروپا تحت فشاربازار  مالی قرار دارد. بازاربورس اوراق بهادار در آغاز گشایش در روز سه شنبه با اطلاع از نتایج انتخابات ایتالیا 2.5 در صد نسبت به روز قبل نزول داشت. بازار بورس فرانکفورت 2 درصد، لندن 1.4 درصد و میلان 1.5 در صد با کاهش ارزش اوراق بهادار مواجه بود. رهبران اروپا نگران کاهش اوراق بهادار در بازار مالی وافزایش بدهی‌‌های عمومی "دولتی" در برخی از کشورهای اروپا می‌باشند. نرخ بهره بلافاصله در ایتالیا به مدت ده سال افزایش یافت. در حال حاضر در اسپانیا گفته میشود که دولت قادر به مقابله با فراز ونشیب‌های بازار نیست. هرقدر این ماشین اروپائی "سیستم ثبات اقتصادی در جهت منافع سرمایه داری"به سرعت خود میافراید به بن بست نزدیکتر میشود و در نهایت به انتهای این بن بست میرسد. اما جایگرین دیگری بجز سرعت بخشیدن به این "ماشین"اروپائی وجود دارد. واکنشهای نگران کننده‌ای از سراسر اروپا که منعکس کننده فاصله مردم و دلسردی آنها از گزیدن سیاستهای ریاضتی دولتهای اروپائی است اکنون در همه جا دیده میشود. انتقاد از دستورات لیبرال اروپائی روز به روز بیشتر می شود. این دستورات با الهام از "مدل آلمانی" صادر می شود که تامین کننده منافع سرمایه داران آلمانی است. این در حالی است که اظهارات تهدید امیز سیاستمداران المانی بیش از پیش رو به افزایش است. هایتریش والتر از دانشگاه ازاد برلین در مورد نتایج انتخابات در ایتالیا معتقد است که "گسترش عدم تعادل رو به رشد بین کشورها خطری برای آینده اروپا است ".

آیا انتخابات جدید ممکن است در ایتالیا برگزار شود؟ "کریس وستون"یکی از تحلیگران موسسه "ای.گ" میگوید: اگر انتخابات جدید در ایتالیا برگزار شود نشان دهنده‌‌ بی ثباتی اقتصادی و سیاسی  در ایتالیا و نارضایتی بازار مالی است. انتخابات در ایتالیا قطعا دمکراتیک برگزار نمی‌شود. در سال 2011 زمانی که برلوسکونی مجبور به استعفا شد حزب دمکرات بجای اینکه به رای مردم اعتماد کند و انتخابات جدیدی را برگزار کند با تعهد ایجاد یک دولت وحدت ملی با ماریو مونتی واحزاب تکنوکرات برای دریافت کمک مالی از" ترویکا" صندوق بین المللی پول واتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا تشکیل شد. اکنون ایتالیا با پیامدهای این سیاست دست و پنجه نرم می کند.

 

 

 

                        راه توده  399     14 اسفند ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت