راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"اوجلان" همچنان رهبر "پ. ک.ک" است

مذاکره در زندان

برای مصالحه

با کردهای ترکیه

یونگه ولت چاپ آلمان

ترجمه عسگر داوودی

 
 

به گزارش روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان، مذاکره میان نمایندگان دولت ترکیه و «عبدالله اوجلان» رهبر «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) که در زندان به سر می برد، آغاز شده است. این مذاکرات در رابطه با امکان یک تفاهم سیاسی بر سر پایان عملیات مسلحانه چریکی در کردستان ترکیه آغاز شده است. مبارزه مسلحانه با ارتش ترکیه اکنون 25 سال است که ادامه دارد و مذاکره دولت با اوجلان در زندان نشان میدهد که هنوز و همچنان اوجلان دارای نفوذ کلام قطعی در این حزب است. دولت ترکیه با آگاهی از همین موقعیت، در سالهای گذشته بجای شکنجه و در هم شکستن اوجلان در زندان، برای حفظ پل ارتباطی با کردهای ترکیه، بسیار مدبرانه با اوجلان رفتار کرد.

اکنون و در شرایطی که در کردستان عراق دولت خود گردان کردها با قدرت خود را تثبیت کرده، دولت ترکیه تمایلات خود را برای برقراری نوعی فدرالیسم، از جمله، در حد قبول حق تحصیل به زبان کردی در مناطق کردنشین ترکیه نشان داده است. دولت ترکیه می کوشد تا از نفوذ سیاسی ـ معنوی «عبدالئه او جلان» برای بازگرداندن آرامش به منطقه کردنشین ترکیه و تسلط بر مناطق کوهستانی "قندیل" در شمال عراق و ترکیه کمک بگیرد. «یاچین آقدوغان» مشاور «رجب طیب اردغان» نخست وزیر ترکیه و نماینده «حزب عدالت و توسعه» در گفتگو با کانال تلویزیونی «ان. تی. و» در این رابطه گفت: «عبدالله اوجلان» همچنان یک امکان مهم برای پیدا کردن راه حل مسئله کردها در ترکیه است. ما می دانیم که حزب مذکور همچنان تحت نفوذ اوجلان است.

 

نفوذ سیاسی ـ معنوی «عبدالله اوجلان» با وجود آنکه در زندان به سر می برد کافی بود تا هزاران زندانی کرد هوادار «پ.ک.ک» که 67 روز دست به اعتصاب غذان زده بودند با پیام اوجلان به این اعتصاب خود پایان بدهند.

خواست اصلی اعتصاب کنندگان پایان زندان انفرادی اوجلان بود. او از زمان دستگیری اش در ماه ژوئیه 2001 اجازه هیچگونه ملاقاتی حتی با وکیل خود را نداشته است. وکیل او حتی اجازه سفر به شهری که زندان «امرالی» در منطقه مرمره در آن واقع است را ندارد. این شهر در حوادلی شهر  استانبول قرار دارد. اوجلان در جریان یک پرواز هوائی از دمشق پایتخت سوریه به یک کشور افریقائی توسط سازمان جاسوسی اسرائیل شناسائی شده و در یک عملیات مشترک با کماندوهای ارتش ترکیه ربوده شده و به ترکیه برده شد.

اگر دولت ترکیه واقعا خواهان یک مصالحه در کردستان باشد، این امکان مورد تصور است که در شرایط زندان «عبدالله او جلان» تغییراتی آغاز شود.

کردها در ترکیه سالهاست تمایل خود را برای مذاکره جهت پیدا کردن یک راه حل مناسب اعلام کرده اند. سال های متمادی است که آنها اعلام کرده اند با هرگونه مذاکره پنهان مخالف اند و مذاکرات باید علنی باشد تا دولت و افکار عمومی قادر به شناسائی و درک واقعیت ها و حقوق کردها باشند. با این وجود در آغاز سال جدید میلادی ارتش ترکیه همچنان تهاجم به مناطق کرد نشین را ادامه داد. در همین فاصله زمانی تعدادی از دانشجویان طرفدار «پ. ک. ک» نیز دستگیر شدند و کتاب هائی که به زبان کردی نوشته شده است، توسط نیروهای نظامی مصادره شد. تا زمانی که اقداماتی از این نوع انجام می شود، هرگونه مصالحه استراتژیک بین کردها و دولت ترکیه به منزله خودکشی نه فقط «پ. ک. ک» بلکه همه کرد ها محسوب می شود.

 

 

 

 

                        راه توده  391     18 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت