راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"شواردنادزه"
در کفن خیانت
به خاک سپرده شد
روزنامه ساویتسکایا راسیا
ترجمه آزاده اسفندیاری

 

  چند روز پیش، ادوارد شواردنادزه عضو هیات سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی، وزیر امور خارجه آن کشور در زمان گورباچف و رئیس جمهور گرجستان پس از فروپاشی اتحاد شوروی درگذشت.

شواردنادزه در مقام وزیر امور خارجه باهمدستی با گورباچف جهت پیش برد "پریستوریکا" تا تخریب اتحاد شوروی نقش فعالی اجرا کرد. از سال 1992 تا سال 2003 در سمت رئیس جمهور گرجستان در راس حکومت آن کشور قرار داشت و با شورش مردم بر اثر نارضایتی های اجتماعی و موج سواری "انقلابیون رنگی" طرفداران غرب به خارج متواری شد و به آلمان پناه برد.

میراث شواردنادزه برای مردم گرجستان،عدم ثبات اجتماعی، فقر، نظامی گری و تجزیه آن کشور بود.

شواردنادزه که به "چپ حیله گر" مشهور بود، در مقام وزارت امور خارجه اتحاد شوروی با "جیمز بیکر" وزیر امورخارجه وقت ایالات متحده آمریکا رابطه ای بسیار صمیمانه داشت. او در ماه ژوئن 1990 در واشنگتن قرار داد مهمی را بین آمریکا و اتحاد شوروی به امضا رساند. به موجب این قرارداد بخش وسیعی از مرزهای دریایی اتحاد شوروی در اقیانوس آرام به ایالات متحده آمریکا واگذار می شد.

این قرار داد مناطق "برینگ" و "چاکوتا" را در بر می گرفت که 50 هزار کیلومتر مربع وسعت داشت و 12 برابر بیش از سهم اتحاد شوروی بود.

"دست و دل بازی" شواردنادزه در بخشش بخشی از مناطق دریایی آسیای جنوب شرقی اتحاد شوروی به ایالات متحده آمریکا کمک بزرگی به اقتصاد این کشور شد. این مناطق علاوه بر ماهی گیری، منابع زیر زمینی، از جمله منابع بیولوژیکی، آب، زمینه های کشف نفت و گاز را در بر می گرفت.

قرارداد بین شواردنادزه و جیمز بیکر باید به تصویب پارلمان ایالات متحده امریکا و اتحاد شوروی می رسید. پارلمان آمریکا با شتاب این توافق نامه را تصویب کرد. روزنامه واشنگتن پست با خوشحالی نوشت: ما توانستیم 70 در صد دریای برینگ را به دست آوریم.

اگر چه این توافق نامه تا به حال به تصویب پارلمان روسیه نرسیده اما بستن این قرارداد خیانت آشکار شواردنادزه را پنهان نمی کند. یلتسین رئیس جمهور روسیه فشار زیادی به پارلمان روسیه آورد تا مجلس واگذاری بخش هایی از مناطق دریایی کشور به آمریکا را تصویب کند، اما مجلس مقاومت کرد و امروز دیگر بسیار بعید بنظر می رسد که پارلمان روسیه چنین قراردادی را تصویب کند و یا کرملین چنین تمایلی را داشته باشد. مناسبات چه در داخل روسیه و چه درعرصه سیاست خارجی این کشور تغییرات اساسی کرده است.

طبق نظر کارشناسان اقتصادی روسیه از سال 1991 تا سال 2003 آمریکایی ها تنها از طریق ماهی گیری در این مناطق توانستند بیش از دو میلیارد دلار به دست آورند.

در سال 2001 اداره شیلات روسیه به ایالات متحده آمریکا پیشنهاد داد تا در مناطق برینگ با آن ها در صید ماهی همکاری کنند که آمریکایی ها این پیشنهاد را رد کردند.

فراکسیون حزب کمونیست روسیه بارها از دومای دولتی خواسته است تا توافق نامه خیانت بار شوارد نادزه- جیمز بیکرمورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد، اما هنوز با این استدلال که باید منطقه را آرام نگه داشت چنین نشده است.

فراکسیون حزب کمونیست در مجلس دوما این پرونده را تا به آخر پیگیری خواهد کرد، بویژه که با مرگ یکی از امضاء کنندگان این توافقنامه کار آسان تر نیز شد.

مقامات امریکا و اروپائی پیام های سوزناکی به مناسبت مرگ شواردنادزه ارسال داشتند اما این پیام ها در برابر قضاوتی که تاریخ و ملت روس و مردم گرجستان درباره او خواهند کرد مانند یخ در برابر آفتاب است.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  46   26 تیر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت