راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحاد ناگزیر

چین و روسیه

در برابر

امریکا و ناتو!

ترجمه و تدوین از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 
 

 

 چندی است خبر گزاری های روسیه و برخی از رسانه های جهانی در مورد برانگیخته شدن  دو قدرت مطرح جهانی - روسیه و چین- علیه سیاست های ماجرا جویانه ایالات متحده آمریکا مطلب می نویسند.

یورش نظامی به  لیبی توسط ایالات متحده آمریکا و متحدین ناتویی آن، بویژه فرانسه، این امر را بر روسیه و جمهوری خلق چین  مسلم  کرد که امپریالیسم جهانی از هر وسیله و ابزاری بهره خواهد برد تا حاکمیت بلامنازع خود را بر جهان اعمال کند. تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر منع پرواز هواپیماها بر فراز کشور لیبی برای آمریکا و متحدین آن کشور بهانه ای بود برای سرنگونی حکومت و دست یابی به منابع نفتی آن کشور.

سازمان دادن باند های تروریستی و اعزام آن ها به سوریه جهت سرنگون کردن حکومت آن کشور و باز کردن راه دستیابی به ایران و لاجرم رسیدن به دروازه های روسیه و چین یکی دیگر از اهداف دراز مدت امپریالیسم آمریکا بود.

 تغییر و تحولات در خاورمیانه و شمال آفریقا با اراده سازمان نظامی ناتو، برای جمهوری خلق چین و روسیه زنگ خطری بود که  نشان دهد هدف نهایی آمریکا بهره گیری از روش های متفاوت برای  دست اندازی به این دو کشور و به زیر کشیدن این دو قدرت جهانی است.

زمانی که ایالات متحده آمریکا در تعقیب سیاست های براندازی خود در سوریه از یک سو با مقاومت حکومت و مردم سوریه و از سوی دیگر پشتبانی ایران و جمهوری خلق چین و روسیه از حکومت این کشور مواجه گشت همه توان خود را به کار برد تا با بر افروختن شعله جنگ داخلی در اوکرائین راه نفوذ خود را به روسیه باز کند. گویی برگ برنده "اسلام طالبانی" بتدریج برای امپریالیست ها رنگ می بازد.

بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده آمریکا و اروپا با پشتیبانی کردن از نیو فاشیست های مستقر در"ارو میدان" کیف و با کودتا علیه رئیس جمهور قانونی اوکرائین چه اهدافی را دنبال می کنند.

آن ها با دستیابی به اوکرائین بر این باور هستند که روسیه را نیز به چنگ خواهند آورد، نه تنها آن کشور را تجزیه خواهند کرد بلکه به یک سوم از منابع انرژی جهانی که در این کشور پهناور قرار دارد نیز دست خواهند یافت.

ایالات متحده آمریکا بر این باور بود که خواهد توانست تحریم اقتصادی روسیه را به سامان برساند و در نهایت امر یکی از حریفان قدر خود را از سر راه بر دارد. در این زمینه روسیه و چین با آشنایی با استراتژی آمریکا در مقابل توسعه طلبی این کشور و همدستان اروپایی آن ایستادگی را در پیش گرفتند.

بر خلاف تصورات ایالات متحده آمریکا جمهوری خلق چین حمایت همه جانبه خود را از مواضع روسیه در ارتباط با اکراین اعلام کرده است.

بنا بر گزارش روزنامه "کامرسانت" در مسکو، سیاستمداران آمریکایی و شخص باراک اوباما همه تلاش خود را برای وادار کردن چین  جهت همکاری برای  محاصره اقتصادی روسیه بکار بردند.

بر اساس اطلاعیه های حزب کمونیست چین و موضع گیری روشن دولت و نوشته های روزنامه های این کشور، چین به محاصره اقتصادی روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا صحه نخواهد گذاشت و از سیاست این کشور مبنی بر حفظ استقلال اوکرائین و حل مسالمت آمیز بحران این کشور پشتبانی می کند.

طی سال های گذشته تجربه نشان داد که فشارهای سیاسی و نظامی گری های امپریالست ها در اطراف چین و روسیه این دو کشور به یکدیگر نزدیک تر شده اند. بستن قرار داد صد ها میلیارد دلاری بین دو کشور در زمینه های کشاورزی، صنعتی، راه و راه آهن و تکنیک  در سال های اخیر نشان از  داشتن اهداف استراتژیک و هوشیاری هر دو کشور است.علی رغم تکذیب بستن قرار داد همکاری های نظامی از جانب دولت های طرفین، هیات های نظامی چین و روسیه مرتبا  با یکد یگر دیدار می کنند، مانورهای نظامی مشترک ترتیب میدهند و خصوصا در باره تحقیقات فضایی، جنگ ستارگان و شناخت کهکشان ها همکاری مشترک دارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری "اینترتاس" از قول یکی از مقامات چینی که گفته است، روسیه ایران نیست که بر اثر محاصره اقتصادی غرب با مشکلات عظیمی مواجه شود. چین با توان تکنیکی پیشرفته خود و تجارب بالای مدیریت اقتصادی و روسیه با داشتن منابع عظیم انرژی و زراد خانه های تسلیحاتی فوق مدرن، مکمل یکدیگر خواهند بود. منافع خلق های چین و روسیه و مصون ماندن آن ها از فشار های خارجی ایجاب می کند که حجم همکاری های استراتژیک خود را در همه سطوح گسترش دهند. در این صورت است که سیاست های آمریکا و اروپای غربی جهت در تنگنا قرار دادن چین و محاصره اقتصادی روسیه عملا با شکست مواجه خواهد شد.

 

 

 

                        راه توده  454     18 اردیبهشت ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت