راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گسترش همه جانبه

مناسبات چین و روسیه

ترجمه و تدوین از منابع روسی

آزاده اسفندیاری

 

 

13 ماه مه، معاون وزیر امور خارجه چین "چنگ گوپینگ" در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران روسی در پکن شرکت کرد. مهم ترین بخش سخنان معاون وزیر امور خارجه چین اظهار نظر صریح دولت این کشور در باره حوادث اوکرائین بود. او گفت:

خشونت ها وحوادث ناگواری که در اوکرائین رخ داده است نتیجه سرنگونی حکومت قانونی این کشور توسط نیروهای آشوب طلب مستقر در"ارومیدان" کیف است. این دیپلمات چینی در ادامه بیانات خود به حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از آشوب طلبان نیز اشاره کرد و گفت: غربی ها بر این تصور هستند که می توانند مدل"دمکراسی" مورد نظر خود را به همه کشور ها تحمیل کنند. هر کشوری باید راه توسعه و پیشرفت خود را متناسب با ویژگی های ملی خود برگزیند. اوکرائین بعد از تخریب اتحاد شوروی و حکومت مستقل  در انتخاب دو راه در شک و تردید قرار گرفت. یکی توسعه به سبک دل خواه غربی ها و دیگری توسعه با ویژگی های ملی و قومی خود. در نتیجه این کشور دچار بحران های اقتصادی زیادی  شد و متاسفانه  نیروهای آشوب طلب هوادار غرب از بحران های بوجود آمده دو روش توسعه بهره گرفتند و این کشور را با نا هنجاری های زیادی مواجه کردند.

دولت چین بر این باور است که مشکلات اوکرائین موضوعی است داخلی و حل آن به دست خود مردم این کشور امکان پذیر می باشد. ما با هر گونه دخالت خارجی در امور اوکرائین مخالف هستیم. دولت چین از مصوبات کنفرانس ژنو که در تاریخ17 آوریل برای رسیدگی به حوادث داخلی این کشور تشکیل شد حمایت کرده و همه طرفین درگیری ها  را به رعایت موارد مصوبه آن کنفرانس دعوت می کند.

 

مانور دریایی ارتش های چین و روسیه

همزمان با این مصاحبه، یکی از فرماندهان ارتش آزادی بخش خلق چین به نام "لیان یان" نیز در پکن اعلام کرد، در روزهای 20 تا 26 ماه مه رزمایش مشترک نیروهای دریایی چین و روسیه در شمال دریای چین برگزار خواهد شدو .بنا به گفته این فرمانده نظامی، هدف از برگزاری چنین رزمایشی ایجاد تحکیم و آمادگی رزمی برای مقابله با خطرات و تهدیدهای  حملات دریایی است. او خاطر نشان کرد که در سال های اخیر این سومین مانور نیروی دریایی چین به همراه نیروی دریایی روسیه می باشد.

 

خبری دیگر

سرویس مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که "ولادمیر پوتین" رییس جمهور روسیه بنا به دعوت "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین روز 20 ماه مه به این کشور سفر خواهد کرد. در اطلاعیه آمده است: رهبران دو کشور دستور کار متنوعی را در پیش دارند که امضای اسناد مهم تجاری، اقتصادی، انرژی و مناسبات دوستانه از جمله آنهاست. چشم انداز همکاری های روسیه و  چین درعرصه جهانی نیز یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث رهبران دو کشور خواهد بود.

پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  45    25 اردیبهشت ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت