راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"دختر ربائی "
بهانه ای برای
تقسیم نیجریه
 

برای یافتن 200 دختر دانش آموز، که اواسط ماه آوریل ، توسط یک گروه اسلامگرا ربوده شدند، به نیجریه کمک می شود. آمریکا، انگلستان و فرانسه اعلام کرده اند که افرادی از سازمانهای اطلاعاتی خود، مشاوران نظامی و انواع و اقسام کارشناس را به آنجا اعزام خواهند کرد. چین حاضر است عکس هائی که توسط ماهواره گرفته شده در اختیار بگذارد. پرزیدنت گودلوک جاناتان، رئیس جمهور نیجریه، می خواست از کمک های غرب صرفنظر کند. ولی یک کمپین بین المللی بر پا شد که مورد حمایت سیاستگران، ستارگان شو های تلویزیونی و دیگر سرشناسان قرار گرفت و سرانجام چاره ای برای رئیس جمهور باقی نگذاشت جز تسلیم و پذیرفتن کمک. پیام صریح کمپین این است که نیجریه به تنهائی قادر به انجام این کار نیست.
این کمک می تواند مقدمه ای شود برای یک دخالت دراز مدت در نیجریه. ولی واشنگتن، لندن و پاریس اطمینان می دهند که در حال حاضر قصد دخالت نظامی ندارند. اما، با همه این حرف ها و اطمینان دادن ها، آنچه مسلم است این است که بدون اعزام نظامیان کاری نمی تواند صورت گیرد. بنا به گزارش فرستنده رادیو تلویزیونی فوکس نیوز که متعلق به نئوکان هاست، آمریکا فعلا ده نفر از نیروی نظامی خود را که ویژه آفریقا هستند به نیجریه خواهد فرستاد. این افراد مستقیما از مرکز فرماندهی «آفریکوم» فرستاده خواهند شد که در شهر اشتوتگارت آلمان مستقر هستند. این افسران بخشی از » سلول هماهنگی » خواهند بود که قرار است در سفارت آمریکا در ابوجا ، پایتخت نیجریه» تشکیل گردد. ماموران اف بی آی، وزارت خارجه و وزارت دادگستری آمریکا نیز بخش های دیگر این گروه هستند. در میان آنها برخی متخصص لجیستیک، مخابرات، مبارزه با تروریسم، کارشناسان گفتگو با ربوده شدگان، روانشناسان و مددکاران برای قربانیان نیز هستند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که آن تیم وارد نیجریه شده و » فورا» کار خود را آغاز خواهد کرد.
فرانسه در نظر دارد در آغاز کار 10 افسر از سازمان اطلاعات خود در خارج از کشور ( DGSE) را به آنجا بفرستد. از جمله کارشناسانی برای ارزیابی تصاویر ماهواره ای. بریتانیای کبیر هواپیماهای اکتشافی و افرادی از نیروهای ویژه را خواهد فرستاد.
روز سه شنبه، باراک اوباما، ابراز امیداواری کرد که ربوده شدن دختران جوان نیجریائی » بتواند مجموعه جامعه بین المللی را برآن دارد تا علیه این سازمان هراس انگیز که دست به چنین جنایت وحشتناکی زده است اقدامی بعمل آورد». منظور همان گروهی است که در سراسر جهان بنام «بوکوحرام » شناخته شده ، هرچند که آن سازمان خود را چنین نمی نامد. منشاء آن نام زبان قوم «هاوسا » است که ساکن شمال نیجریه است و معنای آن این است که تعالیم غرب طبق قوانین شریعت اسلام ممنوع یا حرام است و در واقع نامی است برای تحقیر و تمسخر.
اوباما روشن نکرد که » مجموعه جامعه بین المللی» بطور مشخص برای حل مسئله نیجریه چه باید بکند. این سازمان از سال 2009 دست به اقدامات مسلحانه ای زده که اکثر آنها علیه مردم نیجریه بوده است. پس از مباحثات مفصل بین المللی در 13 نوامبر سال گذشته نام آن در فهرست وزارت خارجه آمریکا در زمره گروههای تروریست خارجی قرار گرفت. گفته می شود خانم کلینتون، وزیرخارجه سابق آمریکا، که امروز سخت به حمایت از دختران ربوده شده پرداخته، در زمان وزارت خود بیش از هرکس دیگر مانع قرار گرفتن نام این گروه در فهرست سازمانهای تروریست بوده است.
روز 15 آوریل دختران 16 تا 18 ساله ای از مدرسه ای که در دورترین نقطه شمال شرقی نیجریه قرار دارد، ربوده شده اند. شاهدانی که بگفته آنها چندان اعتمادی نیست گفته اند یک اتومبیل باری که دختران را حمل می کرده از مرز چاد گذشته و به کامرون رفته است. بگفته دیگران ممکن است به جنگل زامبیا رفته باشند که منطقه ایست بسیار وسیع در نیجریه ، ویژه حفظ و حمایت از حیوانات .
گرچه آدم ربائی ماه آوریل، تا کنون بزرگترین عملیات از این نوع بوده است ولی نخستین آدم ربائی نبوده است. از ماه فوریه گروههای مسلح، که گفته می شود باید آنها را هم به حساب «بوکو حرام » گذاشت، بارها به روستاها و شهرهای کوچک حمله برده، خانه ها را جستجو کرده و زنان جوان و دختران را ربوده اند. در همین هفته هم دو حمله از این نوع صورت گرفته است. روز دوشنبه ویدئوئی به نمایش گذاشته شد که رئیس این گروه، ابو اکبر شکاو، در آن اعلام کرده بود، قصد دارد دختران ربوده شده را بعنوان برده بفروشد.
شکاو این تهدید را قبلا نیز کرده بود و آن را واکنش مستقیم در برابر رفتار رژیم نیجریه اعلام کرده بود. رژیم نیجریه در سالهای 2011 و 2012 بیش از 100 زن و کودک را، که احتملا از رزمندگان » بوکو حرام» بوده اند، از جمله زنانی که ادعا می شود، از بستگان خود شکاو نیز بوده اند، بعنوان وسیله ای برای فشار، ربوده که هنوز هم در اسارت هستند. در ماه مه 2013 شکاو برای نخستین بار دختران جوان نیجریائی را ربود تا بتواند آنها با زنان اسیر شده معاوضه کند. ولی دولت نیجریه حاضر به این معاوضه نشد.
این که نیروهای نظامی امنیتی نیجریه برای » مبارزه با ترور» چه شیوه هائی بکار می برند، نمونه اش همان حمام خونی است که در اواسط ماه مارس در شهر مایدوگوری حاصل شد. شهری در شمالشرقی نیجریه که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند. پس از آن که گروهی، که احتمالا از مبارزان گروه » بوکوحرام » بودند، به یک سربازخانه حمله کردند و عده زیادی از زندانیان را آزاد ساختند، سربازان در یک حمله انتقامی ، فقط در یک روز، چند صد نفر غیر مسلح را کشنند. گفته می شود بعضی از آنها از زندانیان فراری بودند. سازمان عفو بین المللی در گزارش موقت خود تعداد افرادی را که بقتل رسیده اند به بیش از 600 نفر تخمین زد.
نیجریه با 170 میلیون جمعیت پر جمعیت ترین کشور آفریقائی است، که تقریبا نیمی از آنها که ساکن جنوب هستند مسیحی و نیمه دیگر که ساکن شمال هستند مسلمانند. تشدید تضاد ها برای ایجاد آشوب در نیجریه و بعد چنین نتیجه گرفتن که بر این کشور با این تضاد های آرامش ناپذیر نمی توان حکومت کرد و چاره کار تقسیم آن به دو کشور است، با استراتژی آمریکا و همپیمانهایش هماهنگ است، همان استراتژی که در عراق، لیبی و سوریه نیز بکار بسته شد.
http://www.jungewelt.de/2014/05-10/019.php
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  456     اول خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت