راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جدال

سرخ و زرد

در تایلند

به کودتا انجامید!

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 

مصاحبه با "دیوید کامرو" متخصص امور آسیای جنوب شرقی

- به نظر شما وضعیت کنونی در تایلند چگونه است

دیوید کامرو: کشور تایلند تا کنون نوزدهمین کودتا را پس از پایان سلطنت مطلقه در سال 1932 تجربه میکند که "دوازده کودتا" در آن موفق بوده است. بنابراین وضع کنونی و کودتائی که شده از شروع جنبش ضد دولتی در ماه اکتبر گذشته قابل پیش بینی بود.

به نظر من کودتای سال 2006 ارتش برای بدست گرفتن قدرت و برکنار کردن "تاکسین شینا وترا" نخست وزیر تایلند از قدرت یکبار دیگر تکرار شد. یک سال و نیم پس از آن کودتا تغییراتی در قانون اساسی صورت گرفت. اکنون بار دیگر فرصت مناسبی دست ارتش و نخست وزیر دولت موقت افتاده تا  به نفع پیراهن زردهای تایلندی و هواداران سلطنت تغییرات تازه ای در قانون اساسی بدهد که این پاسخ به خواست پیراهن زردهاست .

- سرخ پوشان و پیراهن زردها هواداران چه نیروهای سیاسی در تایلند می باشند ؟

پیراهن زردها هواداران سلطنت و از مخالفان تاکسین و خواهر وی یانگ لوک شیناوترا نخست وزیر برکنار شده هستند. تاکسین نه از اهالی بانکوک بود و نه نظامی. او یک افسر پلیس سابق و از یک خانواده ثروتمند و نخبگان یکی از شهرستان های تایلند بود که در سال 2005 در انتخابات پیروز شد و دربهبود وضعیت کشاورزان کم درآمد و خدمات اجتماعی از جمله بهبود وضع درمانی و توسعه صنایع دستی اقدامات مثبتی کرد. وی همچنین برای بهبود وضعیت روستائیان یک میلیون "بات " واحد پول تایلند که معادل 50 هزار یوروست در اختیار روستاهای شمال و شمال شرقی کشور گذاشت. به همین دلیل از طرف روستائیان این مناطق که 7 بار فقیرتر از روستائیان جنوب تایلند هستند پشتیبانی می شود.

آنچه الان می گذرد یک مبارزه سیاسی برای قدرت بین نخبگان تایلندی است که ممکن است به پایان سلطنت مشروطه بیانجامد. پادشاه هم اکنون 86 سال دارد و از بیماری در رنج است و ولیعهد وی محبوبیتی ندارد ومورد تنفر مردم است .

60 سا ل از سلطنت مطلقه میگذرد، طبیعی است که تایلندی ها بدنبال یک نظام مشروع و دمکراتیک باشند. بطور خلاصه میتوان گفت که دو روند مخالف هم در تایلند وجود دارد. پیراهن زردها یک چهره ای از پادشاه تقریبا بودیست دارند. آنها وی را یک انسان صادق، شایسته و درست و حتی یک نوع نیمه خدا تصور می کنند و فکر میکنند که انتخابات، یک دولت کارآمد را بوجود نمی آورد. در مقابل سرخ پوشان تایلندی آرزوی آزادی و دمکراسی دارند و تاکسین اولین شخصی است که موفق شد در انتخابات پارلمانی سال 2005 آرای اکثریت نمایندگان را بدست آورد.  پس از کودتای سال 2006 و سرنگونی تاکسین نیمی از نمایندگان "سنا " از طرف نخست وزیر جدید منصوب شدند و احتمالا اگر پیراهن زردها موفق شوند دولت موقت و قانون اساسی جدیدی را تصویب کنند باز هم در انتخابات آینده مجلس نیمی نمایندگان مجلس از طرف نخست وزیر دولت موقت منصوب خواهد شد.  

- بنابراین به نظر شما ارتش قصد ندارد قدرت را حفظ کند؟

بنظر من از اوایل سال 1980 ارتش دیگر نمی خواهد قدرت را در اختیار بگیرد. این در آسیای جنوب شرقی بسیار معمول است. ارتش خود را به عنوان مدافع وحدت ملی بالاتر از سیاست تلقی میکند. ارتشی های تایلند هم مانند ارتشی های برمه در اتحاد با بازرگانان و سیاستمداران جیب خود را پر می کنند. آنها ترجیح میدهند کمتر در معرض دید مردم باشند تا بتوانند به نحو بهتری منافع خود را حفظ کنند.

برخی از ارتشیان به بازاریان و مقامات عالی رتبه بسیار نزدیک هستند. آنها به ظاهر تمایلی برای مداخله در رویداهای کنونی ندارند و خود را خنثی و بی طرف نشان میدهند. مثلا " ژنرال پا یوت" نقش پدر سالارانه را در غیاب شاه به عهده گرفته است و مانند نقش پادشاه در سال 1960 از صلح و حفظ کشور صحبت می کند .

- به این ترتیب و به گفته شما ارتش به وضوح از پیراهن زردها و محافظه کاران حمایت میکند ؟

بله . هیچ نها د بیطرفی در تایلند وجود ندارد، از جمله ارتش. همه آگاهند که ارتش از پیراهن زردها پشتیبانی می کند. باید بخاطر آورد که در مارس 2010 ارتش 80 نفر از تظاهر کنندگان سرخ پوش را کشت و به همین دلیل اکنون از واکنش مردم در هراس است و با احتیاط دست به کودتا زده است.

شش ماه "ژنرال پا یوت" مردم را تهدید به استفاده از اقدامات فوق العاده "زور" می کرد. برای بدست گرفتن قدرت در تایلند دو راه حل وجود دارد. یا باید خیابان های بانکوک را اشغال کرد مانند پیراهن زردها که البته به نتیجه مطلوب خود نرسیدند و یا دست به یک کودتا ی به ظاهر قضائی و قانونی زد. آنچه که در اوایل ماه مه بعد از اینکه دادگاه نخست وزیر شیناوترا را از قدرت حذف کرد و دولت موقت و ارتش قدرت را در اختیار گرفت بوقوع پیوست. اما برای اینکه این کودتا به نتایج خود برسد باید حریف سیاسی را از میدان خارج کرد. یعنی وی را از فعالیت سیاسی محروم کرد و حزب وی را غیر قانونی اعلام کرد. مانند سال 2007 و زمانی که شورای مشروطه، حزب تاکسین "تایلندی دوست تایلندی " را غیر قانونی اعلام کرد و پس از آن در سال 2008 حزب جانشین حزب تاکسین "قدرت مردم" را هم غیر قانونی اعلام کرد. آنچه که اکنون روی داده یک کوتای بدون خونریزی است. البته تاکنون. باید دید در آینده چه می شود.

- آیا شما نگرانی وترسی از قتل عام سرخ پوشان در صورت رعایت نکردن حکومت نظامی ندارید ؟

بله این امکان وجود دارد، اما بستگی به وعده انتخابات دارد که دولت موقت آن را به مردم داده و دوم اینکه آیا در این انتخابات نمایندگان حزب "فو ــ تایلند" حضور خواهند داشت و یا این حزب هم غیر قانونی اعلام میشود.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  457     8 خرداد ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت