راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تاتارها

سپر دوم غرب

در اوکرائین

شیرین مرادی

 
 

 

حوادث اخیر اوکرائین، ظرفیت های جنگ داخلی، کشتار قومی و مذهبی و تجزیه این کشور را نشان داد و این غول خفته را از خواب بیدار کرد. حضور هشت میلیون روس تبار در اوکرائین 45 میلیونی و حضور تاتارهای مسلمان و خشمگین از تبعیض و کوچ و دربدری در این جمهوری که حالا در لابلای اخبار اوکرائین منتشر می شود حوادث تلخ و خونین پس از تجزیه یوگسلاوی به چند جمهوری کوچک و قومی- مذهبی را به یاد می آورد.

تاتارها مسلمان هستند. آنها با آغاز جنگ دوم جهانی در سال ١٩٤٤ از کریمه کوچ داده شدند. هنوز معلوم نیست که این کوچ قومی- مذهبی تا چه میزان مربوط به تدابیر دولت اتحاد شوروی برای مقابله با تهاجم ارتش هیتلری به شوروی و اهمیت استراتژیک دریای سیاه بود.

بازگشت آنها پس از پایان جنگ دوم جهانی نیز با محدودیت هائی همراه شد، درحالیکه تاتارها همچنان مایل بودند به اوکرائین باز گردند. در دوران اصلاحات معروف به "پروستوریکا" که رهبری آن را میخائیل گورباچف رهبر وقت حزب کمونیست و رئیس جمهور وقت اتحاد شوروی برعهده داشت، قوانین برای بازگشت تاتارها به اوکرائین تغییر کرد و از سال1989 بازگشت تاتار ها به اوکرائین و بویژه "کریمه" و شهرهای ساحل دریای سیاه آغاز شد.

آخرین سرشماری که در سال ٢٠٠١ انجام شده، تاتارها ١٢/١ ٪ جمعیت جمهوری خودمختار کریمه را تشکیل می دهند.

شاید با توجه به این سابقه تاریخی و ترس از رانده شدن دوباره از کریمه باشد که تاتارها اکنون مخالف جدی جدائی از کیف و اوکرائین و رفتن زیر نفوذ روسیه هستند.

آنها در رفراندوم سال ١٩٩١ نیز به دولت متحد رای دادند که معنای آن جدا نشدن از اوکرائین و کیف بود. نمایندگان تاتارها در پارلمان اوکرائین در 20 سال گذشته پیوسته در کنار احزاب ملی گرای اوکرائین قرار داشته اند.

این طرح که در صورت جدائی کریمه از اوکرائین، تاتارها نیز مستقل شوند، ظاهرا پیشنهادی است که روسیه آن را زمزمه می کند. تاتارها از این که دولت و کشوری مستقل شوند بدشان نمی آید، اما همچنان نسبت به تعهد روسیه برای تحقق این وعده شک و تردید دارند. این بحث ها نشان میدهد که زمینه تقسیم اوکرائین به سه کشور مستقل فراهم است و غرب نیز برای محدود کردن و کوچک کردن جمهوری مستقل و احتمالی کریمه و ایجاد یک زخم پهلوئی برای آینده چنین کشوری، از هم اکنون به تحریک و حتی تسلیح تاتارها مشغول است. همان طرحی که در بوسنی، هرزگوین، صربستان و... یوگسلاوی اجرا شد. اخبار که در غرب بعنوان تشکیل واحدهای دفاعی از سوی تاتارهای مسلمان برای پیوند با اوکرائین و مخالفت با استقلال کریمه منتشر می شود بخشی از همین نقشه است.

تاتارهای کریمه بیش از ١٠٪ جمعیت کریمه و ١٢/١ ٪  جمعیت کریمه را تشکیل می دهند.

 

 

 

                        راه توده  448     15 اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت