راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازگشت فوری

صندوق

 بین المللی پول

به اوکرائین

اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش

 
 

 

صندوق بین المللی  پول دوشنبه 2 مارس اعلام  کرد که  نمایندگان خود  را برای بحث با مقامات جدید اوکرائین به منظور طرح کمکهای مالی در خواست شده از طرف مقامات جدید به کیف پایتخت اوکرائین فرستاد. کارشناسان اقتصادی کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در همین روز وارد کیف شدند. به گفته یک منبع اروپائی، هیچ یک از اعضای کمیسیون اروپا بدون یک ارزیابی دقیق از نیازهای مالی دولت جدید اوکرائین توسط صندوق بین المللی پول هیچ  گامی برای کمک به اوکرائین برنخواهند داشت.

نمایندگان صندوق بین المللی پول موظف هستند تا تاریخ 14 مارس برای بررسی و ارزیابی  وضعیت فعلی اقتصادی اوکرائین در کیف بمانند و به بحث و گفتگو در مورد کمک مالی این سازمان برای "اصلاحات " که میتواند پایه و اساس برنامه خدمات اقتصادی اوکرائین باشد، گفتگو کنند. این در حالی است که مردم اوکرائین خاطره تلخی از صندوق بین المللی پول که یکی از بزرگترین طلبکاران اوکرائین بشمار می آید دارند.

در ژوئیه سال 2010 صندوق بین المللی پول موافقت خود را برای وامی معادل 15 میلیارد و 300 میلیون دلار به اوکرائین اعلام کرد. اما در اوایل سال 2011 در برابر امتناع مقامات دولت اوکرائین از اجرای کامل برنامه ریاضت اقتصادی دشوار در بخش خدمات عمومی و خصوصی و اجرا نکردن برنامه " اصلاحات تحمیلی " صندوق بین المللی پول پرداخت این اعتبار مالی به اوکرائین متوقف شد.

پرداخت نشدن این اعتبار دولت اوکرائین را در شرایط دشوار اقتصادی قرار داد. نخست وزیر موقت به محض بدست گرفتن قدرت بطور رسمی از صندوق بین المللی پول بدلیل خالی بودن خزانه دولت درخواست کمک مالی کرد. دولت جدید بعد از گرفتن قدرت ابتدا اعلام کرد که برای حل بحران اقتصادی به 35 میلیارد دلار در مدت دو سال نیازمند است. تا کنون  صندوق بین المللی پول تعهد کرده که اعتباری 15 میلیارد دلاری را در طول سال 2014 به دولت اوکرائین بدهد . اما مدیر عامل صندوق بین المللی پول "کریستن لاگارد" برای جلوگیری از هر گونه افزایش وام ها ی اعتباری به دولت جدید اوکرائین گفت که مقامات اوکرائین نیاید از وضعیت اوکرائین وحشت کنند.

روشن است که غرب سناریوی  گذشته خود را در اوکرائین تکرار می کند.

پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه سناتور مجلس سنای پاریس در هفته گذشته از طرف حزب کمونیست فرانسه به فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در مورد بحران اوکرائین گفت: "هیچ تصمیمی در مورد بحران در اوکرائین از طرف فرانسه بدون مشورت با رهبران احزاب سیاسی فرانسه و نماینده گروههای سیاسی فرانسه در پارلمان اروپا نباید گرفته شود". وی افزود: مردم اوکرائین مدت سه ماه است که در آتش بسر میبرند.

تلاش الیگارشی مالی برای کنترل اقتصادی - سیاسی اوکرائین بدون هیج مجوز و تائیدی از طرف مردم اوکرائین، گروههای مالی که هریک حریص تر و فاسد تر از دیگریست و با اتخاذ سیاست های نئو لیبرالی مورد حمایت اتحادیه اروپا روز به روز آشکارتر می شود.

مردم اوکرائین میان طاعون اتحادیه اروپا و ایالات متحده و "وبا"ی روسیه گرفتار شده اند.

 باید توجه داشت که 70 درصد از گاز و نفت روسیه از طریق اوکرائین حمل و نقل می شود و اروپا مشتری 90 در صد  نفت و گاز روسیه است. رقابت کنونی میان روسیه و قدرت های دیگر عضو گروه 8 احیای جنگ سرد نیست. جنگی است میان اعضای گروه 8 مرکب از 8 کشور بزرگ سرمایه داری و صنعتی جهان که "ناتو" ژاندارم آنست.

کریمه در آستانه جدائی از اوکرائین است و حکومت ترور و وحشت را فاشیست ها در کیف برقرار کرده اند. وظیفه دولت فرانسه و اتحادیه اروپا جلوگیری از حاکمیت فاشیست ها بر اوکرائین و جلوگیری از تجزیه این کشور است.

برای این هدف باید از قانون اساسی اوکرائین دفاع کرده و همه را ملزم به رعایت آن کرد. اینست آن وظیفه ای که فرانسه باید برعهده بگیرد و از همه پرسی برای اصلاحات اجتماعی دفاع کند. از منطق جنگ سرد و جدال میان غرب و روسیه باید خارج شد. فرانسه می تواند ابتکار عمل را بدست بگیرد. کشوری که مسئولیت ویژه ای در پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا دارد و باید اتحاد اروپا را از تنش با روسیه دور کند.

 

 

 

                        راه توده  448     15 اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت