راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلارهای نفتی

اینگونه به جیب

سپاه سرازیر شد!

 
 

 

سر آغاز فساد مالی و اختلاس از آنجا آغاز شد که قرارگاه "خاتم الانبیاء" سپاه پاسداران که در 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بزرگترین و قوی ترین پیمانکار ایران شد، مبلغ یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی کشور برداشت.

این قرارگاه مدعی شده که این مبلغ را برای تأمین بخشی از مشکلات مالی دو فاز از میدان گاز پارس جنوبی برداشت می کند. سردار پاسدار رستم قاسمی رئیس وقت قرارگاه خاتم الانبیاء که طرف قرارداد دو فاز میدان گاز پارس جنوبی بود مدعی شد "شرکت ملی نفت ایران" منابع مالی این طرح را به موقع تأمین نکرده و از همین رو قرارگاه سپاه پاسداران حدود ۵٠٠ میلیون دلار از منابع داخلی خود را در این طرح هزینه کرده است. این باصطلاح تأخیر به ادعای سردار رستم قاسمی باعث شد قرارگاه خاتم الانبیاء خواستار برداشت یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی شود که با موافقت شورای اقتصاد دولت احمدی نژاد روبرو شد.

دو پیمانکار بزرگ سپاه پاسداران "قرارگاه خاتم الانبیاء" و شرکت "قرُب" نام دارند که به دلیل بهره مندی از رانت پول و رانت قدرت باصطلاح "سهم شیر" را در کلیه قراردادهای اقتصادی کشور به دست آوردند.

دو نمونه از این  بهره مندی های ویژه، یکی تصاحب بیش از نیمی از سهام مخابرات ایران به ارزش هشت میلیارد دلار توسط سپاه پاسداران بود و دیگری تملک بزرگترین معدن روی و سرب خاورمیانه به نام "انگوران" توسط سازمان بسیج.

شرکت های این دو نیروی نظامی در کلیه فعالیت ها، از راهسازی و سد سازی گرفته تا احداث خط آهن و کشف و بهره برداری از میدان های نفت و گاز با دولت احمدی نژاد قرارداد بستند، بی آنکه لزوماً سررشته و مهارتی در کار داشته باشند.

به همین دلیل شرکت های سپاه و بسیج بیش از آنکه نقش واقعی پیمانکار را ایفا کنند، مشغول واسطه گری و دلالی شدند و در ازای دریافت دلارهای نفتی، اجرای طرح ها را، آنهم عمدتاً با ضرر و تأخیر به شرکت های ثالث می سپردند و خود راساً با آنها قرارداد امضاء کردند.

در هر یک از این قبیل معاملات، غالباً پس از چندی شرکت های سپاه و بسیج برای ادامه کار خواستار اعتبار مجدد شدند که عموماً نیز از محل حساب ذخیره ارزی کشور تأمین شد.

 

 

 

                        راه توده  44    22 اسفند ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت