راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیروزی چپ یونان
اروپا را به لرزه در می آورد
اومانیته- ترجمه جعفر پویا
 

 

  "الکسیس تسیپرایس" رهبر حزب چپگرای یونان "سیریزا" برای یک سفر دو روزه بعنوان کاندیدای ریاست کمیسیون اروپا از طرف حزب چپ اروپا "پ. ژ.او" به پاریس آمد. در این دیدار دو روزه وی به دعوت پیر لوران دبیرکل حزب کمونیست فرانسه به دفتر حزب کمونیست دعوت شد . خلاصه سخنرانی الکسیس تیسپراس" هنگام حضور در دفتر حزب:
ما همه برای تغییر بنیادین جامعه نوین و تغییر اروپا و زندگی خود مبارزه می کنیم. ما میدان باستیل فرانسه را باید از وجود نئولیبرالیسم جهانی و اروپائی نئولیبرال خالی کنیم. سوسیالیست ها احکام مترقی خود را که وعده آنرا به مردم اروپا داده بودند به فراموشی سپرده اند و به "مدیران و همکاران"آنجلا مرکل" نئو لیبرال و صدراعظم آلمان تبدیل شده اند. من فکر می کنم اگر دولت فرانسوا اولاند دولت متفاوتی بود اکنون تمام اروپا دگر گون و متفاوت شده بود. ما باید با قدرت از سوسیالیست ها بپرسیم: آیا شما از مدافعان بازار مالی اروپا و"سرمایه" هستید و یا در کنار مردم و مدافع منافع آنها؟
رهبر حزب چپ گرای سیریزا افزود:
ما سریعا باید توقعات و نیازهای خود را به کمیسون اروپا ارائه دهیم. ما به یک تحول کلی و نوین در محیط زیست و تغییرات در سیاست اتحادیه اروپا و بخصوص مسائل مربوط به مهاجرت "خارجیان پناهنده" نیازمند هستیم. اخیرا پلیس یونان بی شرمانه مهاجران یونان را در امتداد سواحل ترکیه رها کرد . را ست افراطی بزرگترین درام اروپا است. بخصوص در یونان حزب "طلوع طلائی" که مدعی است یک نیروی ضد دولتی است، در حالی که جز بازوی مخرب سیستم چیز دیگری نیست و در کنار دولت گام به گام به پیش میرود. ما در 25 ماه مه "شب انتخابات پارلمان اروپا " اروپا را شگفت زده می کنیم. مبارزه شما فرانسویان مبارزه ما و همه احزاب چپ واقعی جهان است.

الکسیس تیسپراس در سفر گذشته خود به پاریس در دفتر حزب کمونیست فرانسه گفته بود: "چپ واقعی" قدرت برگزاری انتخابات در اروپا و انتخابات محلی در یونان را دارد. اروپائیان برای تغییر سیاست ریاضتی که تخریب جامعه اروپا را به همراه دارد آماده اند. تنها راه گریز از این سرنوشت و تنها آلترناتیو برگزیدن سیاست "چپ واقعی" اروپاست. نیروئی که در کنار راست پوپولیست نیست،یا در میان صف سوسیالست ها که در حال تلاش برای تبدیل شدن به محافظه کاران نئو لیبرال می باشند قرار ندارد و مدافع سرمایه داری راستگرا که اروپا را با بحران کنونی مواجه کرده نیست. تنها راه خروج از بحران مبارزه همه نیروهای چپ با حفظ تمام ارزش های چپ اروپاست. چشم انداز پیروزی حزب سیریزا در انتخابات" منطقه ای" شهرها و مناطق یونان در ماه مه گذشته برای نجات یونان و تغییر اروپا نمایان شد. این چشم انداز اروپا را لرزاند. ما همه بر علیه برنامه ریاضتی اقتصادی دیکته شده از طرف اتحادیه اروپا مبارزه می کنیم. زمان پاسخگوئی نظام سیاسی بی کفایت و نخبگان فاسد اقتصادی که یونان و مردم آن را با فاجعه امروز روبرو کرده اند فرا رسیده است. آنها باید به مردم یونان پاسخ بدهند .
 

 

 

 

                        راه توده  444     17 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت