راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش در بوسنی

با شعار

 زنده باد یوگسلاوی

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

 

 

در اعتراض به خصوصی سازی و نابودی کارخانه ها و صنایع جمهوری نوپای بوسنی هرزه گوین که از جمله جمهوری های شکل گرفته پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق است، تظاهرات خیابانی دهها هزار تن از مردم این جمهوری در پایتخت بوسنی هرزه گوین ادامه دارد.

مردم خواهان برکناری دولت و معترض به دخالت های خارجی هستند.  در شبکه های اجتماعی با اعلام این خبر که "50 هزار نفر برای فردای بهتر به خیابان آمده اند" از مردم دعوت شده که به معترضان بپیوندند.  در بسیاری از شهر ها مردم با پلیس در گیر شدند. پلیس در مواردی کنترل شهر را از دست داده و مردم به ادارات دولتی حمله کردند. در سارایوو، پایتخت بوسنی ، ساختمان مرکزی دولتی به آتش کشیده شد.

این رویداد ها با اعتراض کارمندان پنج موسسه ورشکسته در شهر "توزلا" واقع در شمال بوسنی آغاز شد. آنها با حرکت از محل حکومت محلی خواستار کمک های دولتی شدند. بسیاری از آنها ماهها از دریافت دستمزد محروم بوده اند و افزون بر این هزینه بیمه های اجتماعی آنها نیز پرداخت نشده است. خواست های آنها پذیرفته نشد. بوسنی به دو بخش با  چندین  استان تقسیم شده که هر بخش دارای حکومت مستقل با اختیارات وسیع است.

افزون بر کارگران، دانشجویان و بازنشستگان نیز به خیابان آمدند. جمعیتی در حدود  70 هزار نفر خیابانها را بستند، سپس در برابر ساختمانهای دولتی در محل  گرد آمدند و فریاد زدند " دزدها، دزدها" معترضان موفق شدند به درون ساختمانها راه یابند. پلیس با باتون به آنها حمله کرد و مردمی را که در خیابان منتظر بودند با  گاز اشگ آور متفرق کرد. خشونت بالا گرفت: مردم دست به پرتاب سنگ و بطری های شیشه ای زدند و سطل های زباله را به آتش کشیدند. بیش از 130 نفر که اکثرا افراد پلیس بودند مجروح گشتند.

در همان شب  دولت  بخش کروآسی – بوسنی برای بررسی وضع بحرانی تشکیل جلسه داد. اما به خواست های تظاهر کنندگان  توجهی نشد و  مسئولان تصمیم گرفتند روز بعد بر تعداد افراد پلیس  در شهر های سارایوو، توزلا و دیگر شهر ها بیافزایند.

رسانه های محلی هم اکنون از قیام شهروندان  و "بهار بوسنی" سخن می گویند. روز جمعه بعد از ظهر "سعاد کازویچ" نخست وزیر استان از کار کناره گرفت. در این کشور با 3،8 میلیون جمعیت سازمان های معترض نیرومند وجود دارد. شهر توزلا  نمودار  استقرار سرمایه داریست  که برابر است با:  فرو غلتیدن در سراشیب ویرانی.  این شهر در یوگوسلاوی سوسیالیستی یک مرکز صنعتی  با مشاغل فراوان در عرصه  استخراج معادن و تولیدات شیمیائی بود. امروز اکثر این موسسات در آستانه ورشکستگی قرار دارند. بسیاری از کارخانه زیر فشار سازمانهای بین المللی مانند بانک جهانی یا اتحادیه اروپا خصوصی شده اند و اکثرا زیر قیمت به کنسرن های خارجی یا  به "سرمایه داران محلی"  واگذار شده اند و سپس تبدیل به آن چیزی شدند که در بوسنی  " موسسه ورشکسته " نام گرفته  و  و سیله ای   است برای پولشوئی: این موسسات تعمدا به ورشکستگی کشانده می شوند، ماشین ها  و ساختمان آنها را با سود می فروشند و کارگران را بیکار کرده و  به خیابان می فرستند.

طبق آمار موسسه آمارگیری بوسنی در استان توزلا 100 هزار نفر بیکار هستند و 80 هزار نفر شاغل. در بسنی میزان  بیکاری 44 در صد است. بیکاری بویژه گریبانگیر جوانان است. در اعتراضات جاری مرزهای قومی کنار رفته و همه جا گیر شده است. مسائل همه جا یکسان هستند : سیاستمداران فاسد و رشوه خوار، فقر عمومی و شرائط دردناک زندگی. جای شگفتی نیست که تظاهر کنندگان شعار هائی بسو د یوگوسلاوی می دهند.

 

http://www.jungewelt.de/2014/02-08/008.php

 

 

 

 

                        راه توده  44    24 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت