راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

800 هزار یورو

خرج روزانه

تظاهرات اوکرائین

از کجا تامین می شود؟

روزنامه یونگه ولت - ترجمه عسگر داوودی

 
 

 

گفتگوی روزنامه آلمانی «یونگه ولت» با «ویلفرید هندورک» مسئول شرکت «د.او.ب» (جامعه تجارت و سرمایه گذاری آلمان ـ اکرائین ـ بلغارستان)

 

یونگه ولت: در چند روز گذشته شما مستقیما شاهد درگیری ها در میدان شهر کیف بودید. چندین هفته است که مخالفان دولت در این محل سنگر بندی کرده اند. فکر می کنید وضعیت در هفته های آینده در آنجا چگونه خواهد شد؟

ویلفرید هندورک: آنها که در «میدان» سنگر بندی کرده اند در وحله اول می خواهند «ویکتور یانوکویچ» رئیس جمهور استعفاء دهد و پارلمان منحل شود. وضعیت میدان آرامش قبل از طوفان است. زمانی که من در آنجا بودم البته فقط چند صد تن را در میدان مشاهده کرده ام اما آنها از قدرت بالائی برای شورش خوردار اند ومی توانند از طریق تلفن دیگران را به خیابان فرا بخوانند.

س: تظاهر کنندگان کرایه خانه می پردازند، برای تامین زندگی خانواده های خود به پول نیاز دارند. در «میدان» تاسیسات گسترده اعتراضی مستقر است: چادرهائی مجهز به اینترنت بدون سیم، مواد غذائی، توالت ها، امکانات بهداشتی، امکانات حمل و نقل. هزینه این امکانات از کجا تامین می شود؟

ج: این سوال دقیقا سوال من هم هست! بنا به محاسبات روزانه اتفاقات این محل 800 هزار یورو هزینه دارد. تظاهر کنندگان غذای خود را خودشان تامین می کنند. به این طریق که چندین باغچه مثل زمان جنگ تبدیل به آشپزخانه شده و مواد غذائی که ظاهرا توسط افراد خصوصی بخشش می شود و یا توسط شرکت ها هدیه می شود در محل پخته می شود. حتی هیزم را هم هدیه می گیرند. در هر حال می توان گفت که وضعیت کاملا عالی ارگانیزه شده است.

س: شما با طرفداران دولت و رئیس جمهور هم صحبت کردید؟

ج: فرصت چنین کاری را نداشتم. جالب است که روزانه در مجلس در باره این وضعیت بحث می شود و از طریق تلویزیون در سراسر کشور این مباحثات نیز پخش می شود. مردم اوکرائین دقیقا در جریان وقایع هستند. من با تعدادی از نمایندگان سابق و همچنین با تعدادی از دست اندرکاران اقتصادی صحبت کردم، آنها نیز مثل تظاهرکنندگان فکر می کنند.

س: پس با این حساب وضعیت سیاسی «یانوکویچ» لرزان است؟

ج: بله . می شود گفت همینطور است. احتمالا خطر تجزیه اکرائین وجود دارد. من این موضوع را چندین بار شنیدیم، حتی از طرف تعدادی افسر نظامی که با آنها در وزارت کشاورزی دیدار داشتم. روزی که در آنجا بودم خبری آمد که مجلس در کیف تهدید کرده است اگر وضعیت به حالت عادی بر نگردد، ممکن است پیمان اتحاد با روسیه را تصویب کند. در بخش شرقی اکرائین نیز آرزوی تجزیه کشور در افکار عمومی قابل مشاهده است.

س: «ویتالی کلیچکو» بوکسور میلیونر از طرف غرب به عنوان رهبر اپوزیسیون تبلیغ می شود، اما در بین تظاهرکنندگان چندان محبوبیتی ندارد، حتی او را می رانند، این موضوع را چگونه می شود ارزیابی کرد؟

ج: مجبوبیت او به عنوان نماینده خانم «یولیا تیموشنکو» شدیدا کم شده است. بنا به آمار 12 درصد مردم طرفدار او هستند. این موضوع شامل حال خود «تیموشینکو» زندانی نیز می شود. حتی تعداد زیادی از تظاهر کنندگان بر علیه تیموشنکو نیز شعار می دهند. این تصور هست که او دست پرورده غرب است. اکثریت مردم می گویند: بگذارید اوکرائینی ها خودشان تصمیم بگیرند. ما همان اندازه که به غرب احتیاج داریم به روسیه نیز احتیاج داریم.

س: بنا به مشاهدات شما، نقش «نئو نازی ها» در این بین چیست؟ آنها حزب خودشان را دارند.

ج: من با تعدادی از آنها صحبت کردم. در کل مدعی اند که نه غرب نه روسیه. البته نسبت به روسیه نفرت عجیبی دارند.

س: در تظاهرات آثاری از تبلیغات ضد روسی نیز مشاهده می شود.

ج: بله، البته. پلاکارد هائی نصب شده است که «ولادیمیر پوتین» را بر سر چوبه دار نشان می دهد!

س: نظامیان چگونه فکر می کنند ؟

ج: در شرایط فعلی نظامیان طرفدار رئیس جمهوراند.اما احتمال دارد در صورت روی کار آمدن دولت و رئیس جمهوری جدید این وضعیت عوض شود. من تصور می کنم هنوز زمان یک کودتای نظامی نرسیده است. عناصری از آماده شدن تظاهر کنندگان برای درگیری نظامی مشاهده می شود. من محلی را مشاهده کردم که تظاهر کنندگان با انواع مختلف سلاح ها حضور داشتند. حتی به نارنجک دستی نیز مجهز بودند.

 

 

 

                        راه توده  44    24 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت