راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به سخنان اخیر

 محمد رضا باهنر

رویای همیشگی

رد صلاحیت ها

برای ادامه

تسلط بر مجلس

 
 

 

هفته گذشته "اکبر ترکان" مشاور رئیس جمهور، ضمن انتقاد از احضارهای پیاپی وزرای دولت به مجلس اعلام کرد که 80 نماینده مجلس برای توقف دولت برنامه ریزی کرده اند. وی از مردم خواست فعالیت این ۸۰ نماینده را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدید نظر کنند.

سخنان ترکان با واکنش جواد کریمی قدومی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روبرو شد که در گفتگو با خبرگزاری سپاهی "فارس" اعلام کرد: در صورتی که اظهارات «افراطی» مشاوران روحانی استمرار داشته باشد، مجلس٬ روحانی را جهت پاسخگویی احضار خواهد کرد."

البته همه می دانند که این تهدیدها توخالی و بسود حسن روحانی است و مشکل جناح راست حکومتی نیز در همینجاست.

چنانکه محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز در سخنانی ضمن ابراز نگرانی از اینکه "یخ اصلاح‌طلبان با آمدن دولت جدید در حال آب شدن است" تاکید کرد "هیچ‌گاه نباید فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد."

سخنان باهنر دو بخش دارد. بخش نخست آن مربوط به نگرانی جناح راست حکومتی از سرنوشت انتخابات و شکست در مجلس آینده است که بتدریج در کانون بحث ها و جدال ها در جمهوری اسلامی قرار می گیرد. این در شرایطی است که از یکسو اصلاح طلبان خود را آماده حضور جدی در انتخابات آینده می کنند و از سوی دیگر راست حکومتی نمی تواند سیاست واحدی در برابر دولت روحانی در پیش گیرد.

در حالیکه طرفداران احمدی نژاد و جبهه پایداری که زیر ضربات مستقیم اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دولت قرار گرفته اند به تقابل قطعی با دولت روحانی روی آورده اند، بخشی از جناح راست نگران آن است که افتادن به دنبال جبهه پایداری و دامن زدن بیشتر به تقابل با دولت، انتخابات آینده را بصورت دو قطبی روحانی - احمدی نژاد در آورد و به مشارکت وسیع مردم در انتخابات و پیروزی اصلاح طلبان بیانجامد. و در صورت عدم تقابل با روحانی، دولت وی خواهد توانست برنامه های خود را پیش ببرد و نظر مساعد مردم را جلب کند که نتیجه دوباره همان شکست راست و پیروزی طرفداران اصلاحات که مدافع روحانی هستند خواهد بود. 

بخش دوم سخنان باهنر در واقع به اصطلاح تدبیری است که آنها برای در دست داشتن مجلس آینده اندیشیده اند و آن هم زنده نگه داشتن ماجرای فتنه و چنگ زدن به دامن راه پیمایی ساندیسی 9 دی است. در واقع از نظر باهنر شکست جناح راست در انتخابات آینده مجلس قطعی است و تنها راه آن است که با زنده نگه داشتن هیاهوی فتنه و 9 دی زمینه رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده را فراهم کرد تا اینان بتوانند مانند دوره های گذشته بدون رقیب به مجلس بروند. از همینجا می توان فهمید که چرا دربرابر رفع حصر موسوی و کروبی مقاومت می شود. زیرا با رفع حصر بهانه رد صلاحیت هم از بین می رود. اگر موسوی و کروبی آزاد شوند دیگر نمی شود کسی را به بهانه حمایت از کسانی که خودشان آزاد هستند رد صلاحیت کرد.

این تدبیری است برای حفظ قدرت و مقام که به عقل ناقص امثال محمد رضا باهنر رسیده است. آنان به جای اینکه بکوشند خواست های مردم را بفهمند و با آنها همراه شوند به فکر رد صلاحیت رقبای خود هستند که در میان مردم محبوبیت دارند. این یعنی بن بست و بی مسئولیتی به سرنوشت کشور. یعنی مواجه کردن کشور و جامعه با بحران و سلب امکان های داخلی آشتی با مردم و بهبود چهره بین المللی؛ برای آنکه آقای باهنر و رفقای آن در جناح راست نمی خواهند این مجلس و سفره حکومتی را از دست بدهند.

اینکه جناح راست حکومتی هیچوقت نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند و با رای آنها انتخاب شود ناشی از غلبه همین فکر بر این جناح است. این نکته ای است که حشمت الله فلاحت پیشه نماینده همین مجلس پس از پیروزی روحانی بدرستی بر روی آن انگشت گذاشت و گفت: "در انتخابات ریاست جمهوری "کسانی که روی رای مردم حساب باز نکرده بودند غافلگیر شدند و در نهایت انتخابات بدین صورت رقم خورد."

آقای باهنر و جناح راست همچنان بدنبال همان توهمی می روند که موجب باخت آنان در انتخابات ریاست جمهوری 92 شد. آنان می خواهند روی رای مردم حساب نکنند و با زنده نگه داشتن ماجرای فتنه و راه پیمایی ساندیسی 9 دی و ادامه حصر موسوی و کروبی و رانت اقتصادی و رد صلاحیت شورای نگهبان و هر ترفند دیگری، از روی  رای مردم پریده و در انتخابات آینده پیروز شوند. اینان با این توهمات در واقع باخت خود را برنامه ریزی می کنند.    

 

 

 

                        راه توده  44    26 دی ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت