راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نوزدهمین کنفرانس سالیانه

 روزالوکزامبورک ـ کارل لیبکنشت

دو قربانی بزرگ

شکست انقلاب

در پایتخت آلمان

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

 

نوزدهمین کنفرانس سالیانه «روزالوکزامبورگ و کارل لیبکنشت» با همکاری روزنامه «یونگه ولت» و «حزب چپ آلمان» روز شنبه یازدهم ژانویه در سالن "اورانیا" برلین بر گزارشد. در این کنفرانس بین المللی بیش از 2 هزار تن از آلمان و کشورهای مختلف جهان شرکت کرده بودند. برنامه کنفرانس را بحث های متقابل، سخنرانی ها، جلسات پرسش و پاسخ و نیز برنامه های مختلف هنری تشکیل می داد. برنامه های ضمن بزرگداشت یاد دو مبارزه کمونیست آلمانی، بر تبادل نظرها در رابطه با اشکال مبارزاتی جنبش چپ در همراهی با نیروهای ملی و دموکرات و برای دستیابی به سوسیالیسم و صلح و دوستی ملت ها تنظیم شده بود. از جمله سخنرانان قائم مقام رهبری حزب چپ آلمان «رکسینگر»، دبیر اول سازمان شورای جهانی صلح «ماریا دو سوکوروو گومس»، منشی اول «فدراسیون جهانی مبارزان مقاومت» (ف.ای.ر) اولریش شنایدر و «مونتی شدل». مسئول سیاسی «انجمن صلح آلمان» که نماینده «اتحاد برای مخالفت با جنگ» را نیز رهبری می کند بودند. در ادامه گروه های موسیقی با رهبری ارکستر«اریش شمکن بشر» از آلمان، گروه مویسقی «یورم»(پیشروی)از ترکیه، گروه موسیقی «یوئیس کلاریتو و آنتونیو هیلار» از  پرتغال برنامه اجرا کردند. همچنین روز یکشنبه با شرکت حدود 10 هزار تن از اعضا و سازمان های چپ و کمونیست در برلین برنامه نثار گل ارکیده سرخ بر آرامگاه این دو مبارز چپ برگزار شد. این برنامه با حضور مسئولین اول حزب چپ و حزب کمونیست و تعداد دیگری از سازمان های سیاسی از جمله حزب اسپارتاکوس و نیز نمایندگان نشریات چپ آلمانی از جمله یونگه ولت برگزار شد.

مسئولین اول حزب چپ آلمان «کاتیا کپینگ و برند رکسینگر» همچنین رئیس فراکسیون حزب چپ آلمان در پارلمان «گریگور گیزی» همچنین «سارا واگنکنشت» نایب رئیس هیت پارلمانی حزب چپ به همراه «اُسکارلافونتن» و «پیترا پاو» معاون پارلمانی حزب چپ نیز دراین مراسم حضور داشتند.

«پاتیریک کووبله» دبیر اول حزب کمونیست آلمان نیز که در مراسم نثار گل حضور داشت در سخنانی کوتاه به گزارشگر یونگه ولت گفت: اگر چه ما یاد «روزا» و «کارل» را گرامی می داریم اما ما در گذشته نمانده ایم بلکه به پیش رو و آینده نگاه می کنیم. در مقابل ما جامعه سرمایه داری قرار دارد با میلیون ها گرسنه که شاهد افزایش ارقام انفجاری بازار بورس ها هستند، به همین دلیل نیز ضروری است که جنبش چپ و کمونیستی تداوم داشته باشد و نیز این راهپیمائی و شعار های آن در مخالفت با جنگ امپریالیستی است، جنگی که سرمایه داری جهانی آن را به مردم زحمتکش در مناطق مختلف جهان تحمیل می کند.

«روزا لوکزامبورگ»، بیست و پنجم دسامبر سال ۱۸۷۰ میلادی در لهستان به دنیا آمد. لهستان در آن تاریخ تحت سلطه روسیه تزاری بود. او ۱۸ ساله بود که تحت تعقیب سیاسی از سوی دولت قرار گرفت و به سوئیس گریخت. در دانشگاه زوریخ در رشته ‌های فلسفه، علوم انسانی، سیاست و علوم اقتصادی به تحصیلات خود ادامه داد. تأثیرات او به عنوان تئوریسین سوسیال دموکراسی و مارکسیسم و مخالفت با نظامیگری بر جنبش سوسیال دموکراسی آلمان سایه افکند. او در ۱۸۹۸ به عضویت حزب سوسیال دموکرات آن زمان آلمان در آمد و بعدها یکی از اعضای جناح چپ این حزب شد. روزا لوکزامبورگ سپس از رهبران حزب سوسیال دموکرات آلمان شد، اما در آستانه‌ جنگ جهانی اول بدلیل حمایت این حزب از ورود به جنگ، به همراه همفکران رادیکال خود به عنوان اعتراض از حزب سوسیال دمکرات انشعاب کرد. او به همراه «کارل لیبکنشت» گروه بین المللی «اسپارتاکوس» را بنیانگذاری کرد که بعد ها هسته‌ بنیادین «حزب کمونیست آلمان» را تشکیل داد. «روزا» به عنوان یک نویسنده سیاسی نیز تعداد زیادی مقاله‌های انتقادی و تحلیل‌های اقتصادی از خود برجای گذاشته است که از جمله در روزنامه «لایپزیکر فولکس تسایتونگ» به چاپ رسیدند. او در دوران زندان تا سال ۱۹۱۸و سپس در جریان «انقلاب نوامبر» آلمان در روزنامه‌ «پرچم سرخ» مقالات خویش را منتشر می کرد. در اول ژانویه ۱۹۱۹ «حزب کمونیست آلمان» بنیانگذاری شد. مرامنامه این حزب توسط روزا لوکزامبورگ نوشته شد. بعد از شکست انقلاب 1919 در برلین، در 15 ژانویه همان سال، یعنی دوماه پس از پایان جنگ جهانی اول دستور قتل دو مبارز کمونیست «روزالوکزاکبورگ و کارل لیبکنشت» از طرف مسئولین «حزب سوسیال دموکرات» آن زمان آلمان صادر و اجرا شد. حدود دو ماه بعد از این ترور، جسد روزا لوکزامبورگ در یکی از کانال های آب در برلین پیدا شد.
«کلاوس گیتینگر» فیلمساز و نویسنده چپ آلمانی در سال 1992 در اجلاس بین المللی «بررسی تاریخ جنبش کارگری آلمان» در توضیح محتوی کتاب جدید خود «یک جسد در کانال لاندوهه» اعلام کرد که مطابق بررسی های او، دستور ترور روزالوکزامبورگ و کارل لیبکنشت از مرکز «حزب سوسیال دموکرات» آن زمان آلمان و با موافقت «گوستاو نوسکه» وزیردفاع وقت و یکی از مسئولین اصلی حزب سوسیال دموکرات آلمان صادر شده است.

در لینک زیر کلیه فیلم های مربوط به «نوزدهمین کنفرانس روزا لوکزامبورک ـ کارل لیبکنشت» قابل مشاهده است:

http://www.youtube.com/results?search_query=Die+XIX.+Internationale+Rosa-Luxemburg-Konferenz+

.................................................

 

 در دو لینک زیر دقایقی از فیلم سینمائی مربوط به به قتل روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت را می بینید:

http://www.youtube.com/watch?v=iKHd_CRGmSo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=c30TvgoCuyY&feature=related

..............................................

 

دراینجا نیز فیلمی با یاد روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت را می بینید

http://www.youtube.com/watch?v=nRn6UhLDxbs&feature=related

 

 

 

                        راه توده  44    3 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت