راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

موشک های

S- 300

تحویل دولت

سوریه می شود

"النا گروموا" خبر نگار روزنامه

"ساویتسکایا راسیا" در دمشق

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

اوایل ماه نوامبر وزیر امور خارجه سوریه "ولید معلم" برای دیدار رسمی با مقامات روسیه به  مسکو سفر کرد. وزیر امور خارجه سوریه در باز گشت به دمشق در مصاحبه ای اعلام کرد که دولت روسیه قرار است موشک های چند منظوره دفاعی "س- 300 " را به سوریه تحویل دهد."ولید معلم" در ادامه گفت:

"برای ما روشن است که "باراک اوباما" در صدد است تا بخاطر مسائل داخلی آمریکا از جنگ با دولت سوریه اجتناب کند. از همین روی تصمیم به کوبیدن تروریست های"دولت اسلامی" در سوریه و عراق گرفته است. ما دقیقا نمی توانیم حدس بزنیم که نیات واقعی رئیس جمهور آمریکا از تقویت نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه چیست، اما ضروری می دانیم بنیه دفاعی خود را بالا برده و برای مقابله با هر گونه تجاوز آمادگی لازم را داشته  باشیم".

با مسلط شدن جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا، قطعا کار اوباما به خاطر تمایل بیشتر   جمهوری خواهان به جنگ دشوار تر خواهد شد. بر همین اساس وزیر خارجه سوریه توضیح داد که سوریه نه تنها موشک های س- 300 را تحویل خواهد گرفت، بلکه سلاح های دیگری را نیز  که از کیفیت های متفاوتی برخور دار هستند خریداری خواهد کرد.

پس از اعلام مذاکرات مقامات سوریه و روسیه مبنی بر تحویل گرفتن سلاح های جدید؛ مقامات آمریکایی با انتشار چندین بیانیه از صلح در سوریه دم زدند.

خطر تشدید جنگ همچنان بر آسمان سوریه سنگینی می کند. رئیس جمهور فرانسه "اولاند" به ترکیه سفر کرد و در بیانیه مشترکی که از طرف او و "طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه انتشار یافت صراحتا خواهان آن شد تا در سوریه منطقه پرواز ممنوع اعلام شود و دالانی برای کمک رساندن به تروریست هایی که بر علیه حکومت و مردم سوریه می جنگند باز شود.

در حاشیه اجلاس اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام نیز که هفته گذشته برگزار شد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشنهاد ادامه مذاکرات برای حل بحران سوریه را با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در میان گذاشت. جان کری شرط ادامه مذاکرات را به رسمیت شناختن "اپوزیسیون" سوریه توسط دولت این کشور عنوان کرد. نظر جان کری شامل کلیه گروه های تروریستی مستقر در خاک ترکیه و دیگر نقاط خارج از کشور سوریه است، در حالی که نظر لاوروف مذاکره با اپوزیسیون داخل کشور بود. سیاستمداران روسیه به رسمیت شناختن کل "اپوزیسیون" و مذاکره با آن را در تناقض با نشست های " ژنو 2 " می دانند.

در عین حال، لاوروف در دیدار با جان کری صراحتاً عنوان کرد که مسکو با شکل مبارزه  آمریکا و نیروهای ائتلاف با " دولت اسلامی" کاملاً مخالف است، چرا که عملیات گروه ائتلاف بدون همکاری  با دولت سوریه ، آشکارا نقض قوانین بین المللی است .

چندی پیش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به طورغیر منتظره ای در مصاحبه خود با رادیو تلویزیون سی بی س این کشور گفت: دولت آمریکا برای برانداختن حکومت بشار اسد از نیروی نظامی استفاده نخواهد کرد. این گفته اوباما با گفته های پس از انتخابات ماه ژوئن ریاست جمهوری سوریه که بشار اسد با 88 در صد آراء مردم بار دیگر انتخاب شد در تناقض است. اوباما گفت: "اسد هیچ مشروعیتی از طرف مردم سوریه ندارد و باید سرنگون شود"

جدا از اینکه گفته های مقامات دولتی واشنگتن جهت عدم کار برد زور برای سرنگونی دولت سوریه جنبه عملی به خود بگیرد یا نگیرد، باید تجربه صحت آن را به اثبات برساند، اما استقرار موشک های س- 300 در خاک سوریه اطمینان خاطری است در دفاع از خود و تقابل با هرگونه عملیات جنگ طلبانه بر علیه مردم سوریه.

فعلاً آمریکایی ها ادعا دارند که با گروه تروریستی "دولت اسلامی" مبارزه خواهند کرد. در همین ارتباط چند روز پیش اعلام کردند که جلسه سران "دولت اسلامی" در خاک عراق را بمباران کرده اند و " البغدادی " رهبر این گروه تروریستی کشته و یا زخمی شده است.

آن چه به وضعیت اسفناک سوریه بر می گردد، ادامه حملات گروه های تروریستی مورد حمایت دولت ترکیه و کشورهای غربی به مردم عادی این کشور ویران شده است.

باز پس گیری مناطق وسیعی از دست تروریست ها در ماه های اخیر نشان داد که دولت و مردم سوریه  در دفاع از میهن خود و باز گرداندن آرامش به آن مصمم هستند. سلاح های دفاعی جدید نقش بارزی در پیروزی نهایی مردم این کشور ایفاء خواهد کرد. موشک های س- 300 سلاح های برنده ای هستند برای مقابله با "بازها ".

 

 

 

 

 

 

                        راه توده  481     22 آبانماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت