راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه رادیوئی

با "ژولین آسانژ"

پارتیزان اینترنتی

ژاله نیاکان

 

 

"ژولین آسانژ" که افشاگر سایه های ناپدیدای دستگاه امنیتی امریکا شهرت یافته، مصاحبه ای با "ژیان قمیشی" برنامه ساز ایرانی تبار کانادا کرده که از رادیو "سی. بی. سی پخش شده است.

در این مصاحبه بنیانگذار "ویکی لیکس" در رابطه با کتابی که در سفارت "اکوادر" در لندن به رشته تحریر در آورده سخن گفته است. این کتاب با عنوان "زمانی که گوگل با ویکی لیکس ملاقات می کند" منتشر شده و واکنشی است به کتاب دیگری بنام "عصر جدید دیجیتال" اثر "اریک اشمیت" مدیر عامل اجرایی شرکت گوگل. ژولین آسانژ کتاب "اریک اشمیت" را بیانگر مواضع ژئوپلیتیکی گوگل ارزیابی می کند و بر این عقیده است که گوگل تحلیلگر و کارشناس جغرافیای سیاسی دولت آمریکاست که از تخصص خود برای تاثیرگذاری قدرت سیاسی در سرزمین های دور و نزدیک بهره می گیرد و دیدگاه ها و تکنیک های جغرافیایی را به مسائل سیاست خارجی بسط می دهد. از نظر آسانژ کمپانی گوگل می تواند بگوید که قدم بعدی دولت آمریکا به چه سمت و سویی باشد. داده های این کمپانی توسط میلیون ها تن کاربر اینترنت در سراسر جهان استفاده می شود. این شرکت به جمع آوری اطلاعات فردی می پردازد و در بطن تحولات اجتماعی قرار دارد. بدین ترتیب حمایت مالی دولت آمریکا از این شرکت اجتناب ناپذیر است.

ژولین آسانژ می گوید که در سال 2011 زمانی که او زندگی پنهان داشت مدیر عامل گوگل به دیدن او می آید و دولت آمریکا را از محتوای این گفتگو ها آگاه می سازد. آسانژ می گوید که تلاش دارد باور کند که گوگل یک شرکت خلاق و آزاده ای است که سعی دارد اینترنت جایگاهی باشد برای ابراز نظر مردم، اما از نظر او با رشد عظیم این کمپانی، این تصور خیالی بیش نیست. در واقع گوگل همان مسیری را طی می کند که شرکت های بزرگ انحصاری دیگر مانند کوکاکولا و بوئینگ طی کردند. این شرکت هم مانند شرکت های بزرگ آمریکایی نیاز به بازار های دول خارجی نیازمند است. اما از آنجا که تجربه کار سیاسی نداشته، مجبور می شود برای مشاوره در امور کشورهای خارجی به استخدام کارشناسانی که در دستگاه اداری "هیلاری کلینگتون" وزیر خارجه سابق امریکا  و "سوزان رایس" سلف خانم کلینتون مشغول کار بودند بپردازد و بدینگونه شرکت گوگل و وزارت امور خارجه آمریکا به هم وابسته می شوند. ژولین آسانژ در این مصاحبه می گوید که گوگل همواره بطور رایگان سرویس های اینترنتی خود را در اختیار عموم می گذارد:

 

"ایمیل های خود را به سرویس ما بیاورید."

"هرچه برایتان جالب است به ما بگویید تا برایتان بگردیم و درباره اش اطلاعات جمع آوری کنیم."

"اپلیکیشن های ما را بطور رایگان در تلفن های همراهتان نصب کنید."

 

در واقع از طریق همین داده ها در تلفن های موبایل و ردیابی جی پی اس می توان مشخص کرد افراد کجایند و از روی نقشه به کجا می روند. این سرویس ها، اطلاعات وسیعی را از افراد جمع آوری، طبقه بندی و آرشیو می کنند که اساس کار تبلیغات و تجارت گوگل است. اما گوگل  از سال 2002، به انواع دیگری از فعالیت تجاری نیز روی آورد و آن فروش اطلاعات به سرویس های امنیتی بود. "اریک اشمیت" مدیر عامل گوگل در سال 2013 اعتراف کرد که استفاده از شیوه های جاسوسی واقعیت دارد و درباره آن قضاوتی نمی کند. اما اضافه می کند که این پدیده سرشت طبیعی دوران ماست.

کتاب ژولین آسانژ در مورد شرکت گوگل در سفارت اکوادر در شهر لندن نوشته شده است، در مکانی که آسانژ در طول مدت دو سال در آن به حالت حصر زندگی می کرد. او فراز و نشیب هایی را طی کرد تا در این مکان بتواند پناه بگیرد. آسانژ ترکیبی بود از روزنامه نگار و کنشگرای اینترنتی که تحقیقاتش را از کشتار ها در کنیا و دفع زباله های ساحل عاج آغاز کرد و به میدان مغناطیسی جذب اطلاعات در مورد جنگ عراق و افغانستان کشیده شد و سرانجام دست به انتشار شنودهای دیپلماتیک آمریکا زد. این هکر اخلاقی از راه مودم به ندانسته هایی دست یافت که در آن از بیش از هفتاد هزار سند محرمانه جنگ افغانستان و چهار صد هزار سند محرمانه دیگر مربوط به جنگ عراق پرده برداشته شده بود. پس از غیر قانونی اعلام شدن افشاگری های او صدها وکیل و شخصیت فرهنگی به پشتیبانی از آسانژ برخاستند. دیری نپایید که بالندگی شخصیت این پارتیزان اینترنت با خوشنامی و تایید و احترام عموم همراه شد. بدین ترتیب برای از میان بردن آثار مثبت تحقیقاتی وی نیاز به آلوده کردن نام و نشانش داشتند. آسانژ متهم به بدرفتاری جنسی شد. پس از آنکه دیوان عالی بریتانیا درخواست مجدد او را در جریان انداختن پرونده استرداد او به سوئد نپذیرفت، آسانژ از سفارت اکوادر در لندن تقاضای پناهندگی کرد. رافائل کورئا به او در این سفارتخانه پناه داد و به کشور انگلستان اعلام کرد که چنانچه بریتانیا او را در سفارت اکوادر دستگیر کند مصونیت سیاسی هیات های دیپلماتیک در سراسر جهان به مخاطره می افتد. رئیس جمهور اکوادر اعلام کرد که حتی آماده است موضوع را به شورای امنیت بکشاند. ژولین آسانژ که معتقد است افشاگر دیگر "اسنودن" از حرکت های او الهام گرفته است پیش از سامان گرفتن اسنودن در روسیه به او پیام داد که به یکی از کشور های آمریکای لاتین بگریزد. آمریکای لاتین از دیرباز سنت پناهنده پذیری دارد. اتحادیه کشورهای لاتین نیز در مناقشه اکوادر و انگلیس بر سر موضوع آسانژ جانب کشورهای کیتو را گرفتند و این موضعگیری همراه با افزایش تنش های سیاسی بود. وکیل قضایی آسانژ یک بازرس اسپانیایی حقوق بشر است که صدور حکم دستگیری "اگوستو پینوشه" را بر عهده داشت. "ریکاردو پاتینو" وزیر امور خارجه اکوادر اتهامات جنسی آسانژ را مضحک و بی پایه خواند. انگلیس و اکوادر گفتگوهایشان را بر سر موسس ویکی لیکس دنبال کردند. انگلیس همواره خواستار استرداد آسانژ به سوئد شده است که با پاسخ منفی اکوادر روبرو شده است.  فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا در زمان کشمکش های سیاسی بر سر آسانژ نوشت که او توانسته است آمریکا را از لحاظ معنوی به زانو در آورد. کاسترو اضافه کرد که ایده ها می توانند حتی از سلاح هسته ای نیز نیرومندتر عمل کنند. "لولا" که در زمان دستگیری آسانژ ریاست جمهوری برزیل را برعهده داشت همبستگی خود را با او اعلام نمود و از دستگیری اش تحت عنوان یورش به آزادی انتقاد کرد.

آسانژ در قلب لندن متمدن در حصر است. سفارت اکوادر در یک سال گذشته توجه جهانیان را به خود معطوف کرده است.  از سخنرانی های کوتاه آسانژ در بالکن سفارت گرفته تا کشف دستگاه شنود در داخل سفارت و مصاحبه اخیر او با ژیان قمیشی همه حاکی از مبارزه ای است که با حالت آماده باش پلیس در بیرون از سفارت برای دستگیری وی در مقابل چشم جهانیان در جریان است.

http://www.cbc.ca/q/blog/2014/09/29/julian-assange/

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474  دهم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت