راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بجای بمباران هوائی

سلاح سنگین

به مردم کوبانی بدهید

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

مصاحبه روزنامه اومانیته با "غریب هاسو " نماینده حزب "اتحاد دمکراتیک سوریه". این مصاحبه  در شهر اربیل کردستان عراق انجام شده است   .

 

اومانیته: چرا تصرف شهر کوبانی برای" دولت اسلامی" مهم است ؟

 

- شهر کوبانی دارای شرایط استراتژی مهمی است. اگر داعش کوبانی را تصرف کند دو استان سوریه "افران" و "الجزیره" از هم جدا میشوند و مرزهای داعش در شرق میانه گسترده تر میشود. این واقعه مقاومت ما را تضعیف می کند. اما فراتر از جنبه استراتژیک این شهر، ما انقلاب درکردستان سوریه را در سال 2012 از همین شهر آغاز کردیم و برای مردم کردستان "کوبانی" سمبل انقلاب مردم کردستان است. داعش با تصرف کوبانی می خواهد روحیه مردم کردستان را تضعیف کند. مدت یکسال است که داعش دهها بار به کوبانی حمله کرده اما کردها با نیروی خود موفق به عقب راندن آنها شده اند. از زمانی که داعش به تسلیحات سنگین ارتش عراق دست یافت قدرت نظامی این گروه بسیار قوی شد و به همین دلیل می توان حدس زد که فتوحات آنها در عراق از سوی طرفداران سقوط بشار اسد هدایت شده بود تا داعش تبدیل به یک ارتش کاملا مسلح تبدیل شود. بعلاوه آنها از نیروهای تاریک اندیش منطقه استفاده می کنند و دولتهای منطقه اشکارا جهادگران را در فتوحات آنها کمک میکنند .

 

اومانیته: منظور شما دولت ترکیه است ؟

 

- بله آنها کمک های مستقیم از ترکیه دریافت می کنند. حتی "جو بایدن" رئیس دیپلماسی امریکا هم حداقل بخش کمک های مالی ترکیه به گروه داعش را تائید کرده است. نه تنها انکارا به داعش کمک نظامی میکند، بلکه از حمایت بسیار مهم مالی ترکیه هم برخوردار است. بین آنکارا و داعش ارتباطات مستقیم برقرار است. رهبران ترکیه بشکل یک تشکیلات مافیائی عمل می کنند. معاملات نظامی و مالی با نفتی که داعش به ترک ها می رساند انجام می شود. جهاد گران  ذخایر نفتی را که در مرز ترکیه و سوریه در کنترل خود دارند را به قیمت 40 دلار به ترک ها می فروشند در حالیکه قیمت نفت در بازار هر بشکه 100 دلار است. بدین ترتیب است که ترکیه به مانع صلح  و ثبات و گسترش جنگ در منطقه تبدیل شده است. در حالی که دولت این کشور ادعای مبارزه با داعش را هم دارد و عزم پیوستن به "ائتلاف گسترده بین المللی" را هم دارد.

 

اومانیته: پارلمان ترکیه برای کمک های بشردوستانه به مردم کوبانی رای موافق داده است. نظر شما دراین مورد چیست؟

 

- من این مسئله را یک لحظه هم باور نمی کنم. سالهاست که ترک ها بر علیه کردها می جنگند. آنها کرد های منطقه را دشمنان خود می دانند. داعش از این واقعیت آگاه است. در واقع ترکیه از تاسیس یک کشور دمکراتیک در منطقه وحشت دارد، اما با ایجاد یک دولت اسلامی از نوع داعش در منطقه مخالفتی ندارد و از ان حمایت می کند. رهبران غرب از اهداف واقعی جنگ اگاهند. ضرورت دارد که مردم اروپا بدانند که ما کردهای سوریه و کردهای ترکیه "پ کا کا " تنها نیرو هستیم که در منطقه با داعش مبارزه می کنیم. ما تنها سپر انسانی در مقابل حملات و بربریت داعش و مدافع مردم کردستان در منطقه هستیم. مردم کردستان سوریه اکنون مردم قدرت را در اختیار دارند. در هر سه ایالت کردستان یک فرماندار زن و یک فرماندار مرد اداره امور را برعهده دارد. همه جوامع و شهروندان از حقوق برابر برخوردارند. ما کوبانی را با گردن زن مردم بیگناه و تجاوز به زنان تصرف نکردیم. من از تمام انسان های متمدن جهان می خواهم به ما در این مبارزه کمک کنند. اگر شهر کوبانی سقوط کند آرمان برادری و برابری و اعتقادات مردم کرد سقوط می کند. امروز کردهای تنها سنگر و مانع ایجاد یک دولت اسلامی توسط داعش در منطقه می باشند. اگر شکست بخوریم بازی جدید شطرنج  سیاسی در منطقه آغاز می شود. تنها سوریه متلاشی نمی شود بلکه این حریق دامن ترکیه را هم خواهد گرفت. جنگ حتی به مرزهای اروپا کشیده خواهد شد. رومانی و بلغارستان یکی پس از دیگری درحریق خواهند سوخت. به این دلیل است که می گویم مردم جهان نباید تماشاچی فاجعه کوبانی باشند و شاهد خاموش فجایعی که در عراق روی میدهد .

 

اومانیته: ایالات متحده مناطق نزدیک به کوبانی را بمباران هوائی می کند. نظر شما در این مورد چیست؟

 

- بله، اما به اهداف این حملات مشکوکیم و نگران. برای من قابل درک نیست که چگونه قوی ترین ارتش جهان که قادر است یک فرد را که در بیابان پنهان شده با یک ضربه نابود کند، قادر نیست یک تانک داعش را هدف قرار دهد؟ و مبارزان کرد در هفته گذشته در یک حمله هوائی نیروهای ایالات متحده کشته شدند. هدف از این حملات شاید عقب راندن داعش از مواضعی باشد که امریکا نمی خواهد در اختیار داعش باشد. نه بیشتر. شما بدانید که تا کنون مبارزان کرد حتی امکان تماس با مرکز نظامی امریکا در منطقه را نداشته اند و تنها برادران کرد ما در عراق در تلاش رساندن کمک به ما هستند. از جمله حمله به داعش از زمین در نزدیکی شهر سنجار که گروه یزدی در آن پناهگاه دارند. باید نیروهای بین المللی به مبارزان کرد عراق کمک کنند. ما ترجیح میدهیم امریکا و ناتو به جای عملیات پر هزینه نظامی و بمباران منطقه به ما سلاحهای سنگین تحویل بدهد. تسلیحات سنگین نظامی تنها وسیله ایست که داعش را با آن م یتوان به عقب نشینی از مواضع خود وادار کرد. متاسفانه توافقاتی بین ترکیه و غرب وجود دارد که آنها تمایلی برای صلح در خطوط مرزی شرق میانه ندارند. مردم کردستان  بعد از توافق نامه لوزان که توسط قدرت های بزرگ برای تقسیم کردستان در سال 1923 به امضائ رسید هزینه های سنگینی تاکنون پرداخته اند که فاجعه کوبانی ادامه آنست

 

. http://www.humanite.fr/nous-sommes-lunique-bouclier-humaniste-face-la-barbarie-553748

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474  دهم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت