راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به مصاحبه

زیبا کلام با شرق

جنگ 8 ساله

و قلب واقعیت

 

 

آقای صادق زیبا کلام استاد دانشگاه است و هر از چند گاهی نیز به ضرورت رویدادهای داخلی، با مطبوعات ایران، بعنوان یک کارشناس سیاسی و صاحب اطلاعات تاریخی مصاحبه می کند. این که دارای چه اندیشه ایست و با اندیشه های سیاسی او موافقیم و یا مخالف موضوع این یادداشت کوتاه نیست. حتی با این مسئله نیز مشکلی نداریم که ایشان مخالف سر سخت حزب توده ایران است و اگر گهگاه از استبداد هم می خواهد صحبت کند به جای مثال از دیکتاتوری دوران رضا شاه و یا دیکتاتورهای امریکای لاتین، به جا و بی جا به استالین استناد می کند. اینها همه به خود ایشان و نگرش سیاسی که دارد مربوط است، اما آنجا که ادعائی خلاف واقعیت می کند دیگر مربوط به خود ایشان نیست زیرا قلب تاریخ پذیرفتنی نیست.

ایشان هفته گذشته بمناسبت هفته جنگ ایران و عراق که نام آن را هفته "دفاع مقدس" گذاشته اند با روزنامه شرق مصاحبه کرده و در ادامه انواع پاسخ هائی که به سئوالات داده، گفته است : "بازرگان تنها فردی بود که با ادامه جنگ مخالفت کرد!"

آقای زیبا کلام یا میداند و قلب واقعیت می کند و یا نمی داند که در اینصورت، حداقل زمانی که از او برای چنین مصاحبه هائی دعوت می کنند می تواند مطبوعات و بیانیه های احزاب و سازمان های سیاسی، در مقطع بازپس گیری خرمشهر از ارتش عراق و آغاز مرحله دوم جنگ درداخل خاک عراق را مطالعه کند و بعد پشت میز مصاحبه بنشیند.

در همین مقطع نماز جمعه ای درتهران به امامت آیت الله موسوی اردبیلی خوانده شد که متن آن در روزنامه های وقت بطور کامل منتشر شد. متعاقب آن، در جمعه بعد نیز هاشمی رفسنجانی نماز جمعه تهران را خواند. در خطبه های سیاسی هر دو نماز جمعه اردبیلی و رفسنجانی، با صراحت گفته شد: "حزب توده که خود را پیرو خط امام معرفی می کرد، حالا که ما وارد مرحله پیروزی شده ایم با پیروی از شوروی با جنگ مخالفت می کند".

در این مقطع کوچکترین صدائی از هیچیک از رهبران نهضت آزادی و از جمله مهندس بازرگان در نیآمد. موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی نیز مستند به اطلاعیه حزب توده ایران در مخالفت با ادامه جنگ و نامه غیر علنی که برای شخص آیت الله خمینی نوشته شده بود، مسئله را آنگونه که نوشتیم در نماز جمعه تهران مطرح کردند. حزب توده ایران در اطلاعیه خود نوشت که با ادامه جنگ، انقلاب گرفتار یک جنگ فرسایشی خواهد شد که بر خلاف تصور طرفداران آن، امپریالیسم نه اجازه پیروزی و نه اجازه پایان آن به این زودی را خواهد داد. این جنگ سرمایه انسانی انقلاب و توان اقتصادی کشور را خواهد بلعید و ما با آن مخالفیم.

حجت الاسلام ریشهری رئیس دادگاه نظامی که افسران توده ای و کادرهای سازمان غیر علنی حزب توده ایران را محاکمه و احکام اعدام برای 10 تن از آنها صادر کرد و بعدها نیز نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی شد، کتابی دارد بنام خاطرات. آقای زیبا کلام اگر دسترسی به مطبوعات فاصله بازپس گیری خرمشهر و آغاز مرحله دوم جنگ ندارد و یا در آن دوران با دقت رویدادهای کشور را دنبال نمی کرده، حالا که میتوانست به کتاب خاطرات ریشهری مراجعه کند و پیش از نشستن پشت میز مصاحبه در آن کتاب بخواند که یکی از اتهاماتی که ریشهری در آن دادگاه روی آن انگشت می گذارد مخالفت حزب توده ایران با ادامه جنگ با عراق است.

این نه عیب مهندس بازرگان و دیگران است و نه عیب آقای زیبا کلام که آنها مدت ها پس از آغاز مرحله دوم جنگ با آن مخالفت کرده باشند و آقای زیبا کلام نیز همین را بگوید. عیب آنست که مصاحبه کننده مغرض و یا بی خبر باشد و مصاحبه شونده نیز قلب واقعیت کند. یعنی کاری که آقای زیبا کلام ظاهرا عادت به آن دارد.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474  دهم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت