راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر زوگانف به پکن

چین و روسیه

به رابطه مشترک

دوران انقلاب

باز می گردند!

روزنامه پراودا. ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

در پی دعوت رئیس جمهور چین و رهبر حزب کمونیست این کشور، روز 26 سپتامبر “ گنادی زوگانف“ رهبر حزب کمونیست روسیه و رئیس فراکسیون این حزب در مجلس دومای این کشور، در راس هیاتی وارد پکن پایتخت چین شد. هدف از سفر و دیدار مذاکره و بحث پیرامون مسائل ایدئولوژیک، بستن قرار دادهای مختلف در زمینههای پرورش کادرهای حزبی، ارتباط سیستماتیک پارلمانی جهت تبادل نظر، بررسی اوضاع داخلی و خارجی دو کشور و جهان و  چگونگی توسعه روابط دوجانبه روسیه و جمهوری خلق چین بود.

هیات پارلمانی و حزبی فدراتیو روسیه، علاوه بر دیدار با مقامات دولتی و حزبی پایتخت چین   با مسافرت به برخی از دیگر ایالت های این کشور با مقامات محلی هم  دیدار کردند.

رهبر حزب کمونیست روسیه با حضور در جمع خبرنگاران هدف از مسافرت خود و هیات همراه به  جمهوری خلق چین را چنین بیان کرد:

 

" در شرایطی که آمریکا و متحدین آن  در اروپا جنگ تبلیغاتی علیه روسیه را تعقیب میکنند ما باید به راه حلهایی دست یابیم که بتوانیم با فشار آنها مقابله کنیم و راه های عملی در پیش بگیریم. یکی از مهم ترین و اساسیترین وظایف ما، گسترش همه جانبه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی با جمهوری خلق چین است. هر دو کشور توانایی تبدیل شدن به یک  قطب قوی برای ایجاد تعادل در ساختار جهانی را دارند. ایجاد چنین قطبی را رهبران دو کشور برای بشریت ضروری و حیاتی میدانند و به همین دلیل در سال جاری رهبران دو کشور جمهوری خلق چین و روسیه چهار بار  در بالا ترین سطح با هم ملاقات کرده و پیرامون عمده ترین مسائل جهانی و داخلی با هم تبادل نظر کرده اند. آنها  اسناد همکاریهای تعیین کننده برای آینده هر دو کشور را امضا کردهاند. این تلاشها برای بهره برداری از ظرفیت ها و امکانات هر دو کشور خصوصا روسیه بسیار اساسی است. حساسیت زمانی برای ما در شرایطی اهمیت پیدا کرده است که غرب با تمام توان خود در صدد از پای در آوردن روسیه است.

زوگانف در ادامه سخنان خود با خبرنگاران گفت:

غرب با تحریم های خود سعی دارد تا  در کار بانک های کشور ما و گردش مالی اخلال ایجاد کند به همین دلیل ما با ملاقات با مقامات بانکی چین جهت تسهیل در تبادل امور بانکی بین دو کشور سند ها و مقاوله نامههایی  را امضا کردیم تا با  گردش پولی مناسب، روسیه دچار مشکل نگردد.

در مسافرتی که ما به استان "شاندونگ" داشتیم مشاهده کردیم که این منطقه  از نظر محصولات کشاورزی بسیار غنی است. این استان 90 میلیون جمعیت دارد، یعنی بیش از جمعیت آلمان و به لحاظ وسعت به اندازه استان کراسنا دارسک و راستوسک روسیه است. با نا پدید شدن محصولات کشاورزی غرب از فروشگاههای ما این استان میتواند قسمت بزرگی از نیازهای خوراکی مردم ما را تأمین کند. چین با شرایط خوب جغرافیایی و جمعیت میلیاردی دارای امکانات بسیار بالایی است که این گزینه برای ارتباط روسیه با جهان خارج شرایطی بسیار مطلوب است.

این دهمین مسافرت من به کشور چین است. در اولین سفر خود شاهد دوچرخه سواری غالب مردم برای رفت و آمد در خیابان ها بودم، اما این بار نشانی از آن زندگی را بندرت  میتوان دید. در سالهای نه چندان دور چین رشد همه جانبه چشمگیری داشته که نمونه آن را در هیچ یک از کشور های جهان نمیتوان یافت.

ما میتوانیم با استفاده از تجارب چینیها و روابط برادرانه سالهای دور نه تنها کشور خود را بازسازی کنیم، بلکه نقش سازنده و تاریخی در عرصه جهانی داشته باشیم. چینی ها هرگز فراموش نخواهند کرد که اتحاد شوروی با کمک مردم آن کشور میلیتاریست های ژاپن را در جنگ جهانی دوم از کشورشان بیرون راندند و برای به ثمر رساندن انقلاب آنها در سال  1949 کمکهای ارزنده ای کردند. پس از پیروزی انقلاب چین اتحاد شوروی بیدریغ با سیل کارشناسان صنعتی و کشاورزی خود، صنعت آن کشور را  پایه گذاری کرد. ما امروز برای غلبه بر مشکلات خود خواهان باز گشت به آن ارتباط  برادرانه هستیم.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  474  دهم مهر ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت