راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تازه ترین آمار جنگ 8 ساله
900 هزار
کشته و معلول
در جنگ با عراق

آمار تلفات، خسارات و ویرانی همه جنگ های منطقه ای و حتی دو جنگ جهانی تاکنون بارها و رسما اعلام شده، اما هنوز آمار مربوط به ویرانی و کشتار جنگ ایران و عراق اعلام نشده است. رژیم صدام حسین سقوط کرد و دولت جانشین آن نیز از اعلام این آمار خودداری می کند و در جمهوری اسلامی نیز تاکنون هیچ سند رسمی در باره این آمار منتشر نشده است. 8 سال جنگ را می ستایند، از نعمت های آن جنگ می گویند، هفته بسیج برگزار می کنند، از دفاع مقدس می گویند، از جانفشانی ها سخن می گویند، از معلولین و باصطلاح جانبازان صحبت می کنند، برای آزادگان (اسرای زنده مانده جنگ) تخفیف و بورسیه در نظر می گیرند، اما نمی گویند که بالاخره در آن جنگ بر سر ایران و ایرانی چه آمد؟ شمار رسمی قربانیان ایرانی آن جنگ چقدر بود، معلولین چه تعداد هستند، اسرای زنده مانده و اسرای سر به نیست شده چقدر است و مفقودین آن جنگ چه تعداد هستند؟ چه مقدار از بودجه مملکت را جنگ بلعید و هزینه تفکیکی جنگ فرسایشی و جنگ دفاعی چقدر بود؟ خسارات وارده به شهرها چه میزان بود و شمار آوارگان از مناطق جنگی که در سراسر کشور پراکنده شدند چه تعداد است؟
شهید و معلول را می ستایند تا نگویند جنگ و بویژه دوران 6 ساله جنگ فرسایشی که با شعارهای فتح کربلا و بغداد و رسیدن به قدس طی شد با ایران و ایرانی چه کرد. بر سر این که چه کسانی با ادامه جنگ موافق و چه کسانی مخالف بودند بحث حکومتی و جنگ زرگری می کنند، اما درباره خسارات جانی و مالی خیر!
مگر، اینجا و آنجا، گاه از دهان این فرمانده سپاه و یا امام جمعه صاحب اطلاع – از جمله هاشمی رفسنجانی- اطلاعاتی در این باره دست و پا شکسته مطرح شود که شده است. از جمله هاشمی 12 سال پیش در نماز جمعه تهران گفت که جنگ یک هزار میلیارد دلار خسارت به شهرهای جنوبی کشور وارد آورد. هم او در یکی از دیدارهای پس از انتخابات ریاست جمهوری 1392 خود سخن از 120 هزار کشته جنگی کرد، اما این آمار و ارقام سندیت ندارد و اغلب با اهداف سیاسی مطرح می شود نه برای ثبت در تاریخ ایران.
همین هفته، که بمناسبت هفته بسیج در شهرهای ایران همایش هائی ترتیب یافت، سرلشکر فیروز آبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی در همایش "مالک اشتر" ارقامی را در باره قربانیان جنگ با عراق بر زبان آورد که تاکنون از ارقام ممنوعه بوده است. او گفت نزدیک به 300 هزار شهید، 600 هزار جانباز و 100 هزار خدمتگزار بسیجی داریم.
کسی نمی داند منظور از خدمتگذار بسیجی چیست و اساسا زبان فارسی فرماندهان سپاه و بسیج آنقدر آب نکشیده و آلوده به ادبیات نظامی دوران شاه و اصطلاحات ارتشبد آریاناست که بدشواری می توان آن را فهمید. اما ارقام به هر زبانی که بیان شوند نیز ارقام اند و قابل درک و فهم.
بنابراین رقم 300 هزار قربانی جنگ و 600 هزار معلول جنگ را باید فعلا بعنوان تازه ترین و آخرین ارقام مربوط به کشته شدگان و معلولان جنگ با عراق ثبت کرد. اگر منظور فیروزآبادی از خدمتگزاران بسیجی جانبازان و اسرای جنگ با عراق باشد، رقم به یک میلیون می رسد. طبیعی است که منظور او یکصدهزار کارمند و یا افراد در حال خدمت در بسیج نیست زیرا تاکنون ادعاهای چند میلیونی در باره شمار بسیجی ها شده است.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  482   ششم آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت