راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتقادهای چه گوارا

به گوش رهبران

اتحاد شوروی نرفت!

ساویتسکایا راسیا – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس انجمن دوستی اتحاد شوروی و کوبا در شهر مسکو به مدت یک هفته علاوه بر مراسم جشن و سخنرانی، جلسات علمی نیز برگزار شد. از جانب کوبا فضانورد "آرنالدو تایمو مندس" یکی از پنج قهرمان خلق این کشور،" فرناندو گونزالس" دیگر قهرمان کوبا و " آلیدا گوارا" دختر ارنستو چه گوارا شرکت کردند. در مراسم افتتاحیه، پیام رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا توسط آلیدا گوارا خوانده شد.

11 نوامبر 1964 روزی است که انجمن دوستی اتحاد شوروی و کوبا تشکیل شد. اولین رئیس این انجمن را "یوری گاگارین" اولین انسانی که به فضا رفت بر عهده داشت.

اکنون ریاست  انجمن دوستی روسیه و کوبا را اولین  فضا نورد کوبایی - آمریکای لاتینی "آرنالدو تایمو" بر عهده دارد. به همین دلیل، از طرف فضا نوردان روس مرکز ایستگاه فضایی بین المللی پیام تبریکی به اجلاسیه فرستاده شد.

یکی از سخنرانان اجلاس "نیکولای لئونوف" یکی از مشهورترین ماموران امنیتی خارج از مرزهای  اتحاد شوروی بود. او در ارتباط با پایبندی رهبران کوبا به دوستی با اتحاد شوروی چنین گفت:

"به یاد بیاوریم که اتحاد شوروی با همه امکانات خود کمک کرد تا انقلاب کوبا راه دشوار سازندگی و مقابله با تجاوزات ایالات متحده آمریکا را پشت سر بگذارد. رهبران کوبا همواره بر سپاسگزاری خود از حمایت کشور شورا ها تاکید بسیار داشته اند. فیدل کاسترو سال 1963 طی مسافرتی که به کشور ما داشت، من به عنوان مترجم در جلسات متعدد، صحبت های او را برای مقامات به روسی ترجمه می کردم . فیدل بارها در سخنرانی های خود تکرار کرد " کوبا درهیچ شرایطی به اتحاد شوروی پشت نخواهد کرد". در آزمون مرگ و زندگی بحران موشکی کوبا رهبران آن کشور به نحو شایان توجهی بر دوستی و برادری دو کشور پا فشاری کردند. رابطه مادی و معنوی مردم کوبا و خلق های اتحاد شوروی در هر شرایطی مثال زدنی بوده است. آن ها تعهدات اخلاقی خود را در شرایط ناگوار بعد از اتحاد شوروی نیز با مردم روسیه همواره  ابراز نموده اند ".

"املیو لوسادا گارسیا " سفیر کوبا در فدراسیون روسیه  یکی دیگر از سخنرانان اجلاس گفت:

"با پیروزی انقلاب کوبا، کشور شوراها برای باز سازی کشور ما بدون هیچگونه چشم داشتی سیل متخصصان خود را به کوبا فرستاد. درهای مدارس و مراکز آموزشی خود را به روی ده ها هزار جوان ما گشود، از هیچگونه کمک های مادی و معنوی به خلق کوبا دریغ نکرد. در شرایط سخت و دشوار وضعیت داخلی و خارجی شهروندان ما هیچ زمان کشور خود را تنها احساس نکردند.

پس از نیم قرن، وقتی به گذشته نگاه می کنیم، علیرغم سیاست های تجاوزگرانه ایالات متحده نسبت به کوبا، ما کشور خود را کشوری با ثبات، با پرنسیب های اجتماعی شایان توجه و دوست خلق ها می یابیم. ما امروزه شرایط دشوار مردم روسیه را که توسط غربی ها مورد تهدید واقع شده اند درک می کنیم. دولت و خلق کوبا از همه امکانات خویش بهره خواهند گرفت تا تحریم های ایجاد شده غرب جهت تحت فشار قرار دادن مردم روسیه را بی اثر کنند" .

در بخش دیگری از اجلاسیه سمینار دوستی کوبا و روسیه "فرناندو گونزالس" یکی دیگر از قهرمانان  کوبا سخن گفت. او به جرم میهن پرستی سال ها در زندان های آمریکا به سر برد  و سال قبل آزادی خود را به دست آورد. او با اشاره به سابقه دوستی مردم روسیه و کوبا از تلاش دوستان و رفقای روسی خود مبنی بر تشکیل کمیته آزادی او و به نتیجه رسیدن کوشش های آن ها سپاسگزاری کرد.

"واسیلی ترشوک"رئیس کمیته "دوستی اوکرائین و جزیره آزادی"- کوبا -  در سخنانی به سابقه تشکیل انجمن دوستی اتحاد شوروی  و کوبا گفت:

"پایه گذاری انجمن دوستی به ابتکار دو تن از مشهورترین چهره های جهانی "ارنستو چه گوارا" انقلابی و اینترناسیونالیست و" یوری گاگارین" اولین فضانورد جهان تشکیل شد. مهم ترین وجه مشخصه بنیانگذاران چنین انجمنی، محقق ساختن آرزوهای انسان دوستانه آن ها برای دست یابی به عدالت اجتماعی و آزادی بود. به همین دلیل این دو نفر تبدیل به سمبل آرزو های فروخورده تاریخی میلیون ها انسان شدند."

دختر چه گوارا "آلیدا گوارا " یکی دیگر از اعضای انجمن دوستی روسیه و کوبا در قسمت دیگری از برنامه های اجلاسیه چنین گفت:

"اگر چه یوری گاگارین و چه گوارا دیگر حضور جسمانی ندارند، اما ایده ها و آرزوهای بلند آنان در سراسر جهان پراکنده شده اند. ما سعی می کنیم تا روابط دوستی مردم کوبا و خلق های روسیه هر چه بیشتر تعمیق یابد وتبدیل به اتحاد و یگانگی مستحکم تری گردد.

آلیدا گوارا یاد آور شد که ارنستو چه گوارا در آن زمان از سیاست های داخلی و خارجی رهبران وقت اتحاد شوروی بشدت انتقاد می کرد، اما در آن موقع گوش شنوایی برای انتقادات او وجود نداشت. با کمال تاسف زندگی درستی ارزیابی او را به اثبات رساند و اتحاد شوروی با تمام عظمت خود از هم پاشید. با تمام این تفاصیل ما به دوستی و رابطه برادری خلق ها باور داریم. کمک های برادرانه اتحاد شوروی به مردم کوبا از یاد ها نخواهد رفت.

 

 http://www.sovross.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=598428

 

 

   

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  482   ششم آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت