راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

داعش ژاپنی

بدون ریش

با چشم های بادامی

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی

 

گروههای نئوفاشیست ژاپن احساس می کنند دولت و "تی پارتی" پشت آنها ایستاده اند. نژاد پرستان  در توکیو دست به راهپیمائی می زنند،  روزنگاران و استادان منتقد دانشگاه تهدید می شوند و دولت خواستار دوباره نویسی کتابهای درسی تاریخ در مدارس است:

انحراف ژاپن به راست  روز به روز بیشتر می شود.

 

 دولت "شینزو آبه " که در انتخابات  بعدی که چند روز دیگر ( 12 دسامبر) برگزار می شود، به احتمال زیاد در سمت خود ابقاء  خواهد شد. به گروههای نئوفاشیست در خیابانها دلگرمی داده می شود و از هم اکنون روشن است آنها که مورد نفرت نئوفاشیست ها هستند نمی توانند امیدی به حمایت دولت داشته باشند.

راهپیمائی های نژاد پرستانه در محله "شین اکوبو" در توکیو که  محل زندگی عده کثیری از کره ای هاست، از سال پیش شروع شده است. آنها در تظاهرات سازمان یافته خود کره ای ها را "حشرات" می خوانند. سازمان  نژاد پرستان  به این نام خوانده می شود: "سازمان شهروندان مخالف امتیازات کره ای هائی که در ژاپن زندگی می کنند". بنا به نوشته روزنامه " ژاپن تایمز " در 23.05.2013 بعضی ها  خواستار هولوکاستی کردن (قتل عام) کره ای ها شده اند. مهمترین دلیل این نفرت طرح این خواست است که ژاپن باید از جنایات جنگی که بین سالهای 1930 تا 1940  مرتکب شده ابراز تاسف کند و  خسارات وارده را جبران نماید. در آن زمان که ژاپن کره را تسخیر کرده بود صدها هزار کره ای را برای کار اجباری به ژاپن انتقال داد. هزاران تن از زنان کره ای را به اسارت گرفت و مجبور به روسپی گری در فاحشه خانه های نظامی در جبهه ها کرد. ژاپنی ها  این عمل را نه روسپیگری  بلکه "دلجوئی " نام داده اند.

اما آنها که خواستار دوباره نویسی کتابهای درسی تاریخ در مدارس هستند، منکر مجبور ساختن زنان به  روسپی گری هستند و می خواهند با تجدید نظر در تاریخ نویسی به این " خودآزاری " پایان داده شود.

استادان دانشگاهها که نظرات انتقادی دارند نیز زیر فشار قرار گرفته اند. چندی پیش دانشگاه Hokusei در " ساپورو" Takashi Uemura  معلم دانشگاه را اخراج کرد. دلیل اخراج آن بود که او اخیرا پی می برد در مقاله ای که  هنگام  روزنامه نگاری خود در گذشته در باره "زنان دلجو" برای روزنامه لیبرال "آساهی شیمون" نوشته، در موردی اشتباه کرده و آنچه نوشته کاملا دقیق نبوده است. فعالان گروههای راستگرا همین را بهانه ای برای اعتراضات خشمناک علیه روزنامه مذکور ساختند و دانشگاه را تهدید کردند که اگر Takashi Uemura را اخراج نکند، به دانشگاه حمله خواهند کرد. رئیس دانشگاه  اعلام کرد با توجه به تهدیدات صورت گرفته ما امکانی برای حفاظت از دانشجویان نداریم. به  نا چار استاد اخراج شد.

Koichi Nakano  استادکرسی علوم سیاسی در دانشگاه سوفیا در توکیو معتقد است در چنین شرایطی آزادی پژوهش علمی در خطر است. او به انتخاب مسئولان رسانه های رسمی نیز اعتراض کرد، زیرا این پست ها اکثرا در اختیار کسانی قرار گرفته که از نزدیکان دولت هستند. پایگاه اینترنتی       The Asia- Pacific Journal: Japan Focus  در 10 نوامبربه نقل از  Koichi Nakano  نوشت : راستگرایانی که خواستار " تجدید نظر در تاریخ هستند " اگر نگوئیم با دخالت مستقیم دولت "آبه" دست کم با تشویق آن توانستند رادیو رسمی را تحت کنترل خود درآورند، بعد دست به ارعاب روزنامه آساهی زدند و حالا هم دانشگاه را تهدید می کنند. او همچنین از این واقعیت شکوه می کند که دولت " آبه" نه تنها این نوع حملات را محکوم نمی کند بلکه خود آتش بیار معرکه است. پرفسور  Sven Saaler استاد تاریخ در دانشگاه سوفیا  این رفتار تهدید آمیز را ابزاری برای  به کرسی نشاندن برنامه گسترده راست ها در ژاپن می داند و به  Japan Focus می گوید: این ها با حملات توام با خشونت به سیاستمداران، روزنامه نگاران و دبیرخانه های مطبوعات خود را بر سر زبانها انداخته اند.

دولت ژاپن با چنگ و دندان نشان دادن به چین،  کم اهمیت جلوه دادن جنایات جنگی خود در گذشته و ماسک قدرت بزرگ بر چهره نهادن و افزودن بر لاف های گزاف خود، کمکی شده است برای گروهک های نئو فاشیست که از سوراخ سمبه های اینترنتی خود به درآیند و میداندار مباحثات سیاسی گردند. سه چهارم از وزرای کابینه "آبه" عضو گروه ناسیونالیست " نیپون کایگی" ( کنفرانس ژاپن)  هستند که می خواهند کتابهای تاریخ مدارس را که مازوخیستی (خود آزارانه) هستند تغییر دهند،   گرایش های ناسیونالیستی  را درمیان  دانش آموزان ترویج کنند و به تدریس مشترک به دختران و پسران پایان بخشند.  "نوری هیرو کاتو" استاد کرسی  نقد  ادبیات در دانشگاه " واسدا" در توکیو، در نیویورک تایمز، مورخ 12 سپتامبر، سازمان "نیپون کایگی" را که 35 هزار عضو دارد با حزب "تی پارتی" در آمریکا مقایسه کرده است. "نیپون کایگی" خود را مدافع " ارزش های سنتی" در ژاپن می داند. در این شرائط، جنبش ضد فاشیستی در توکیو و دیگر شهرهای بزرگ ژاپن با وظائف بزرگی روبروست.

     https://www.jungewelt.de/antifa/rechtsruck-japan

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  483   13 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت