راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پرسش پاسخ کیانوری

با روزنامه جوان امروز- 6

دشمن هرگز

با مشی توده ای

سر آشتی ندارد!

 

 

پرسش: از سوی حزب بارها و بارها تاکید شده، البته حزب تنها نبوده و سایر گروه ها هم بوده اند چه بعد و چه قبلش که جبهه متحد خلق تشکیل شود. البته این حبهه متحد خلق من فکر می کنم در قبل صبحت هایی که سر "توافق" یا "تبعیت" کردیم و خط مشی سیاسی اجتماعی امام خمینی و وضعیت فعلی کشور تا حدودی روشن شد ولی می خواستم ببینم از نظر حزب  توده چه نیروهایی مشخصا در این جبهه که به عقیده من "تبعیت" از این جبهه که امام تعیین می کند می توانند قرار بگیرند با چه نیروهایی الان قرار دارند؟ مشخصا (البته)؟

 

پاسخ: جبهه متحد خلق از نظر ما یک ترکیب طبقاتی دارد، یک ترکیب سیاسی. یعنی می شود یک بار از نظر طبقاتی گفت که جبهه متحد خلق چی هست و یک بار از نظر سیاسی. از لحاظ طبقاتی، جبهه متحد خلق از نظر ما، کلیه کارگران، دهقانان، پیشه وران، روشنفکران زحمتکش، تمام این ها می توانند در جبهه خلق قرار بگیرند و حتی بخشی از سرمایه داری کوچک، که حاضر باشد برنامه عدالت اجتماعی را مراعات بکند، می تواند در جبهه متحد خلق شرکت بکند. ما معتقد نیستیم که جبهه متحد خلق باید سرمایه داران کوچک را هم از بین ببرد. نه، سرمایه داری کوچک در صورتی که در چهارچوب عدالت اجتماعی در چهارچوب سودبری عادلانه عمل بکند، می تواند وجود خودش را ادامه بدهد و یک دوران طولانی حتی در اقتصاد کشور به طور مثبت کار بکند. این از لحاظ طبقاتی، از لحاظ نیروهایی که می توانند شرکت بکنند، از لحاظ سیاسی ما این را در آن پیشنهاد جبهه متحد خلق گفتیم که به نظر ما کلیه نیروهایی که واقعا در خط امام خمینی قرار دارند- که ما باز هم محتوایش را گفته ایم- همه این نیروها به اضافه نیروهایی که در راه سوسیالیسم علمی قرار دارند و به همین اصول یعنی مبارزه بر علیه امپریالیسم آمریکا پایبند هستند. نه این که فقط ادعای سوسیالیسم علمی، نه، آن ها همان قدر دروغ می گویند که سادات ادعای اسلام می کند، یا شاه که ادعای اسلامی می کرد. نه، نیروهای اصیل هوادار سوسیالیسم علمی و نیروهای اصیل ملی، که به آن پنج اصلی که ما از خط امام ترسیم کرده ایم متحد و متعهد باشند. ما حتی برای این مسئله یک برنامه دقیق پیشنهاد کردیم.

پیشنهاد کردیم، نگفتیم که حتما این برنامه را بپذیرید. این که در مسائل اقتصادی، چه مسائلی باید مطرح بشود، مسائل ارزی، مسائل تجارت خارجی، مسائل سرمایه، تولید صنعتی، صنایع، پیشرفت اجتماعی، آموزش، فرهنگ، در همه این ها، ما نظراتمان را به طور دقیق به عنوان پیشنهاد برای تشکیل جبهه متحد خلق اعلام کرده ایم. عوامل عمده این (جبهه) در لحظه کنونی به نظر ما عبارتند از همه نیروهای اصیل توده ای و آن ها که در یک جهت انحرافی قرار گرفته اند به شرطی که سیاست خودشان را تغییر بدهند. مثل مجاهدین خلق، از سمت گیری کنونی که سیاست به کلی انحرافی است برگردند. آن ها حتما می توانند در جبهه متحد خلق شرکت کنند. نیروهای اصیل هوادار خط امام خمینی که مسلما پشتیبان آن پنج اصلی که ما گفتیم هستند، می توانند در این جبهه شرکت بکنند. مسئله رهبری این جبهه مسئله اساسی نیست. یعنی این که بگویند که حزب توده ایران ادعا می کند که بایستی در این جبهه رهبر باشد. این مسئله نیست. مسئله برنامه مشترک، عمل مشترک و نظر اکثریت است در این جبهه.

 

پرسش: من از آخرین قسمت صحبت شما یعنی رهبری شروع بکنم. سئوال اساسی بعدی این است که شما مدعی هستید که هدفتان از بین بردن امپریالیسم هست. توجه شما را به یک گفتاری از امام جلب می کنم که گفت ما می خواهیم کار برای اسلام انجام بشود حالا چه کسی انجام می دهد مهم نیست. یک حرفی دکتر شریعتی دارد که:

دوست دارم این کار را من بکنم، خیلی دوست دارم این کار به دست من انجام بشود. مهم این است که اول خود کار انجام بشود. حالا اگر احیانا  بدست من هم انجام نشد زیاد مهم نیست. خوب حالا اگر حزب توده مدعی است که برای از بین بردن امپریالیسم دارد عمل می کند و با توجه به تبلیغاتی که امپریالیسم برای گول زنی به کار می گیرد و انگ هایی که می زند مانند توده ای، کمونیست و غیره که شما بارها در روزنامه تان اشاره کرده اید فکر نمی کنید بهتر باشد که حزب توده یک مقدار تبلیغات خودش را تحت کنترل صحیح تری در بیاورد به این مفهوم که وقتی تمام در و دیوار تهران پر از شعار انقلاب شکوهمند ایران می شود، با آن صبحت هایی هم که ابتدای مصاحبه با همدیگر داشتیم خودش یک دست آویزی می شود برای از ما بهتران، برای مستکبران که بخواهند بیایند این را بگویند.

 

پاسخ: کاملا درست فهمیدم. می گویید آقا، شما اگر می بینید که هواداران خط امام زیر رهبری امام دارند امپریالیسم را از ایران بیرون می کنند، خودب بنشینید کنار، ساکت باشید دارند می کنند دیگر.

 

- نه من چنین حرفی نزدم

 

- نه مثلا می گویم، یک خرده ای حضور خودتان را در صحنه، تظاهر خودتان را در صحنه کمتر بکنید. برای این که تهمت نزنند. ما ارزیابیمان این طور نیست. آقای رفسنجانی یک حرف خیلی خوب زد. گفت که امپریالیسم به هر کس که دشمنش باشد، تهمت کمونیست بودن می زند. این تهمت به خاطر ما نیست. ما یک بار دیگر هم در جواب آقای بنی صدر گفتیم، اگر حزب توده ایران فردا اصلا موجودیتش را حذف بکند و بگوید فعالیت حزب را قطع کردم، خیال می کنید که این دعواها از بین خواهد رفت؟ تاریخ صدها سال مبارزه نیروهای مترقی علیه ارتجاع در تاریخ، از یونان قدیم گرفته تا روم و از قرون وسطی تا دوران اخیر، نشان داده که نه. این شیوه ها، شگردهایی هست که ارتجاع همیشه داشته. من به شما نمونه دادم و همان اول صحبت، که شما رنجبر شماره شانزدهم را بخوانید، این متهم می کند تمام حاکمیت کنونی را که عامل روس شده اند. حالا اصلا حزب توده نباشد. برای چه متهم می کند او را؟ برای این که حزب توده وجود دارد؟ برای آن می کند که علیه امپریالیسم آمریکا مقاومت می کند، برای آن می کند که بند "ج" را می خواهد اجرا بکند. برای آن می کند که قانون تجارت خارجی را می خواهد ملی بکند.

می گویند که سیاهی بچه ای بغلش بود و گریه می کرد. به بچه می گفت که نترس لولو نمی آید. کسی بهش رسید گفت که این از خود تو می ترسد، لولو اصلا این جا چی هست؟ رادیوهای خود آمریکا، رادیوی بی بی سی، رادیوی آلمان غربی، رادیوی بختیار، خود امام خمینی را به کمونیست بودن متهم می کنند.

مگر این مفتی های خود فروخته مراکش امام خمینی را به الحاد متهم نکردند؟ یعنی آن چه یارو را می ترساند. حزب توده ایران و یا این که شعار بنویسد توی خیابان اصلا نیست، این عامل بهانه جویانه ای است. این خود خط امام هست که او را می ترساند و او را بزرگ ترین دشمن خود می داند.

 

پرسش: من هم تاکیدم بر همین است که آن ها واقعا دارند از خط امام می ترسند ولی به عنوان صرفا یک سئوال نمی خواهم بگویم که عقیده خود من هم همین است که باید حزب توده این کار را بکند، نه عقیده خودم بر جای خودش محفوظ ولی به عنوان یک سئوال وقتی آن ها می آیند دست آویز بعضی چیزها را قرار می دهند آیا بهتر نیست که ما به یک نحوی عمل بکنیم که این دست آویز را به حداقل کاهش بدهیم؟

 

پاسخ: نه هر روزی آن ها دست آویز دیگری پیدا خواهند کرد. یعنی شما مجبور خواهید شد که فقط سیاست آن ها را اجرا بکنید، روز دیگر باز یک شانتاژ دیگر خواهند کرد. این جاست که باید توی دهنش زد و گفت که شما دروغ می گویید، شما به این دلیل فحش می دهید. ما ایرادمان به سایر نیروهای اسلامی همین است. دیروز خیلی جالب بود، توی روزنامه خواندم یک دسته هایی آمده اند رفته اند توی بازار، توی میزان نوشته این هایی که خودشان را حزب الهی می دانند شعار داده اند برای تعطیل، شعار داده اند علیه مخالفین خودشان. بعد یکی شان در آن جا گفته است که این ها می گویند که ما توده ای هستیم: مرگ بر شوروی، مرگ بر چین، مرگ بر فلان. جوان عزیز، آن ها به تو می گویند توده ای، نه برای این که فکر می کنند تو واقعا توده ای هستی، تو با مرگ بر شوروی نظر او را نمی توانی عوض بکنی که به تو نگوید توده ای. اگر می خواهی دیگر به تو توده ای نگوید، تو بایستی مرگ بر کس دیگری بگویی. مرگ بر معتقدات خود بگویی، آن وقت می گوید تو خوبی، تو انقلابی هستی. این جاست که ما ایراد داریم به آن طرف که آقا شمایید که افتاده اید توی دام این القاء ایدئولوژی دشمن و به کسانی که با تمام خلوص دارند از شما پشتیبانی می کنند هر روز اتهام و تهمت می زنید.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  483   13 آذرماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت