راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازی ائتلافی

با دست پرورده هائی

بنام تروریست اسلامی

گرد آوری و تنظیم از سایت های روسی

آزاده اسفندیاری

 

 

متعاقب اقدام فجیع بریدن سر دو خبر نگار آمریکایی توسط داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، مقامات ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که در پی آن هستند تا ائتلافی جهت مبارزه با این گروه بوجود بیاورند و با آن ها وارد جنگ شوند. ائتلافی که در کنفرانس اخیر پیمان ناتو در "ولز" انگلستان میان چند کشور هم پیمان شکل گرفت.

 "دولت اسلامی"هم اعلام کرد که اگر آمریکا  وارد جنگ شود آن ها تعداد بیشتری را کشته و یا اعدام خواهند کرد.

اگر ایالات متحده آمریکا به تهدید خود برای درگیری نظامی با "داعش"جامه عمل بپوشاند، این همان چیزی می شود که تروریست ها خواهان آن هستند. آن ها بهانه خواهند داشت تا تحت عنوان حمله آمریکا به "کشور اسلامی" هم نیروی بیشتری جذب کنند و هم از صندوق های خیریه مسلمانان پول های بیشتری دریافت کنند.

کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که بنیانگذاری القاعده توسط آمریکا و پر و بال دادن به آن و گروه های وابسته به آن با هدف نا امن کردن منطقه خاورمیانه بوده است. گروه هائی مانند القاعده، داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در عرض چند ماه تبدیل به نقش آفرین اصلی این منطقه نفت خیز جهان شدند.

سرگی گانچارف "رئیس انجمن ضد تروریسم" در مسکو می گوید:

"مبارزه با این گروه ها در شرایط فعلی عملا به جایی نخواهد رسید. تا زمانی که برخی از کشورهای ثروتمند حامی آن ها هستند و از آنان به عنوان "مبارزین راه اسلام" حمایت می  کنند، حد اقل تا ده سال آینده آنها میدانداری خواهند کرد. اگر چه آدم کشی و ترور در مرکز توجه داعش و دیگر گروه‌های همسو با آن قرار دارد، اما میلیارد ها دلار توسط آن ها داد و ستد و جا به جا می شود. مشکل اساسی، حامیان قدرتمند آن ها و پراکندگی نیروهای مخالف تروریسم است". 

مبارزه با تروریزم در اولین قدم نیاز به اتحاد همه نیرو های جهانی، از جمله روسیه دارد. سال های گذشته روسیه در اثر عملیات تروریستی قربانی های فراوانی داده است و به همین دلیل در مبارزه علیه تروریسم تجارب زیادی دارد. پشتیبانی قاطع روسیه از حکومت و مردم سوریه در سه سال گذشته علیه تروریسم خود نمایان گر جدی بودن روسیه در مبارزه با   تروریسم است، اما در ائتلاف مورد نظر آمریکا روسیه جایی ندارد. ایران هم که در منطقه دارای نفوذ قابل توجهی می باشد در لیست ائتلاف آمریکا جایی ندارد.

آمریکا در حرف خواهان مبارزه با "دولت دولت اسلامی" است و در عمل نیز دست خود را به طرف کشور هایی دراز می‌کند که کارایی چندانی در امر مبارزه با تروریسم ندارند. "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ائتلاف با تروریسم از کشورهای استرالیا، ایتالیا، اردن، قطر و امارت نام می‌برد. نتیجه چنین ائتلافی از قبل روشن است و نیازی به تعمق برای کارآیی و نتیجه آن ندارد.

"ایرینا فیودوروا" کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه در انستیتوی شرق شناسی روسیه می گوید: "جدا از حمایت دولت های عربستان و قطر، شهروندان برخی از کشور ها نیز طرفدار شبه نظامیان دولت اسلامی هستند. آنها از این گروه ها حمایت مالی می کنند. ضمن این که در موارد بسیاری این حمایت ها غیر دولتی است و از طریق صندوق های اسلامی انجام می شود.

ایالات متحده آمریکا نقش آفرینانی همچون ایران و حکومت سوریه را که می توانند نقش فعالی در مبارزه با تروریسم ایفا کنند نادیده می گیرد. دولت بشار اسد در حال مبارزه با شبه نظامیان دولت اسلامی است. به همین خاطر من معتقدم آمریکا تمایلی به کمک گرفتن از کشور های مخالف تروریسم در خاور میانه ندارد. چشم انداز تشکیل ائتلاف به سبک آمریکایی روشن نیست، زیرا هیچ اتحاد واقعی در کار نیست. صرفا کمک های مالی اروپا از طرح ایالات متحده کفایت نمی کند. مشکل اصلی از آنجاست که آمریکا هنوز درکی واقعبینانه از تروریست را ارائه نمی دهد. ایالات متحده از برخی گروه های تروریستی در سوریه حمایت می کند زیرا آن ها اهداف آمریکا را اجرا می کنند. این استانداردهای دو گانه مانع از حصول نتیجه در مبارزه با تروریسم واقعی می شود".

با وجود مخالفت آمریکا و عدم تمایل همکاری با کشورهای موثر در مبارزه با تروریسم، روسیه به تلاش خود برای ائتلافی بزرگ جهت مبارزه با تروریسم در سطح جهانی ادامه خواهد داد. به همین مناسبت روز سوم سپتامبر که مصادف است با کشتار تروریستی 300 دانش آموز و والدین آن ها در شهر "بسلان" در جمهوری خود مختار چچن در سال 2004 را روز مبارزه با تروریسم نامگذاری کرده است.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  472   20 شهریور ماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت